گروه ادب و هنر: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پس از بررسی روش‌ها و پیشنهادهای گوناگون برای حل مشکل یارانه نشر، پیشنهاد کرده است که تمام این یارانه به جای پرداخت به ناشران، به دانشجویان و دانش‌آموزان تعلق گیرد.

مرکز پژوهش‌های مجلس با تاکید بر ضرورت اعطای یارانه به بخش فرهنگ، این پیشنهاد و نظرات دیگر را در پاسخ به درخواست احمد توکلی، نماینده تهران و رئیس این مرکز برای ساماندهی یارانه صنعت نشر ارائه داده است.

آن طور که دفتر اطلاع رسانی مرکز پژوهش‌ها اعلام کرده است، دفتر مطالعات فرهنگی این مرکز ضمن بررسی میزان اثربخشی یارانه‌ها، پیامدها و اشکالات آن، پیشنهادهای ارائه شده از سوی شورای عالی اقتصاد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جایگزینی، شیوه اعطایی یارانه‌های صنعت نشر را ارزیابی کرد و در نهایت راهکارهای کارشناسی را درباره ساماندهی یارانه کتاب و شبکه توزیع آن و نیز یارانه مطبوعات تشریح کرد.

در ابتدای این راهکارها، پیشنهاد شده است در بخش نشر کتاب هر نوع پرداخت نقدی یا غیرنقدی به ناشران حذف شود و اعتبارات برنامه توسعه و نشر و ترویج کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تماما به بزرگترین گروه و درعین حال کم درآمدترین مصرف کنندگان کتاب یعنی دانش‌آموزان و دانشجویان اختصاص یابد.

به این ترتیب که نیمی از این اعتبار به صورت بن کتاب در اختیار دانشجویان (در تمامی دانشگاه‌های دولتی، آزاد، پیام نور و...) قرار گیرد و در همین حال کتابخانه مدارس و دانشگاه‌ها هم تجهیز شود. نیمی دیگر نیز به منظور توسعه و گسترش کتابخانه‌های عمومی در اختیار هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی قرار گیرد.

البته مرکز پیشنهاد کرده است که پرداخت یارانه به آموزش و پرورش برای پائین نگه داشتن قیمت کتب درسی مدارس و دبیرستان‌ها و دفتر تحریر مورد استفاده دانش آموزان مانند گذشته ادامه یابد.

این گزارش در ادامه یکی از مشکلات اصلی بخش نشر کتاب را ضعف سیستم توزیع ذکر کرده و افزوده است: تخصیص کاربری فرهنگی برای تاسیس کتابفروشی، دفتر نشر و مؤسسه توزیع - کتاب - در بخش خصوصی بهترین راه حل ممکن در این زمینه است که هیچ هزینه ای هم برای دولت ندارد.

اما در بخش مطبوعات، دفتر مطالعات فرهنگی پیشنهاد کرده است یارانه کاغذ مطبوعات به طور کامل حذف و پرداخت نقدی صرفا به روزنامه‌های محلی و نشریات تخصصی با مخاطب محدود نظیر نشریات ادبی، کودکان، پزشکی، کودکان و امثال اینها محدود شود.

همچنین باید یارانه نشریاتی که از اعتبارات دولتی استفاده می کنند و همین طور نشریات عامه‌پسند و زرد حذف شود و در همین حال بخشی از اعتبار برنامه حمایت و ارتقای مطبوعات به اعطای وام و کمک برای تاسیس چاپخانه در استان‌ها و بهبود شبکه توزیع مطبوعات با استفاده از فن آوری روز اختصاص یابد.

با این وصف، دفتر پژوهش‌های مجلس نیز نظر وزارت ارشاد در حذف یارانه‌های کاغذ و کتاب را تایید می کند و می توان انتظار داشت که در آینده نزدیک این پیشنهادها جنبه عملی‌تری به خود گیرد. چیزی که قطعا با واکنش‌های شدیدی از سوی مطبوعات و اتحادیه ناشران همراه خواهد بود.

کد خبر 28757

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز