سعد حریری رهبر جریان المستقبل و اصلی‌ترین رقیب حزب‌الله در عرصه سیاسی لبنان که از سوی عربستان سعودی هم حمایت می‌شود، روز پنجشنبه در سخنرانی‌ای که نتیجه هفته‌ها مذاکره سیاسی او بعد از بازگشت به کشور بود، حمایت خود را از نامزد حزب‌الله برای ریاست‌جمهوری اعلام کرد.

چرا سعد حریری از نامزد ریاست‌جمهوری حزب‌الله حمایت کرد

ميشل عون كه ماه‌هاست به‌عنوان نامزد مورد حمايت حزب‌الله براي رياست‌جمهوري مطرح است، در پاسخ به اعلام حمايت حريري گفت كه به توافق‌هاي صورت گرفته در اين زمينه پايبند است. به اين ترتيب 2سال بن‌بست سياسي در لبنان بدون رئيس‌جمهور، به پايان خود رسيد. اما چرا چنين شد و پيامدهاي اين رويداد چيست؟

الجزيره: اين توافق برتري حزب‌الله به‌عنوان يك نيروي سياسي دولت‌ساز در لبنان را تحكيم كرد و نفوذ غيرمستقيم سوريه و ايران را هم در لبنان حفظ خواهد كرد. حريري چاره‌اي جز اين توافق نداشت چون اگر نامزد حزب‌الله را نمي‌پذيرفت به مهره‌اي سوخته در لبنان تبديل مي‌شد.
بي‌بي‌سي: سعد حريري با پذيرش نامزد حزب‌الله ريسك گريزناپذيري كرد كه يا آينده سياسي‌اش را نجات مي‌دهد يا اين آينده را از بين مي‌برد. هواداران حزبي او از اين توافق خشنود نيستند. اما او مي‌خواست با اين توافق نشان دهد كه مانند پدرش آينده كشور برايش مهم‌تر از سوگيري‌هاي سياسي و فرقه‌اي است.

البناء لبنان: پذيرش نامزد حزب‌الله از سوي جريان رقيب، پيروزي بزرگي براي اين جنبش چه در داخل لبنان چه در منطقه در شرايط كنوني به‌حساب مي‌آيد. جنگ سوريه راهش را به رويارويي در عرصه سياست داخلي لبنان باز كرده‌بود و بسياري از آن جنگ براي تضعيف حزب‌الله استفاده مي‌كردند. اكنون اما اين رويداد نشان داد جايگاه حزب‌الله از هميشه بيشتر تقويت شده و اين جنبش مي‌تواند جشن پيروزي برگزار كند.

کد خبر 350088

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha