یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۶
۰ نفر

حسین شیخ‌الاسلام: روز گذشته خبر ناگهانی استعفای سعد حریری از نخست‌وزیری لبنان توجه تمام رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را به‌خود جلب کرد.

حسین شیخ‌الاسلام

حريري استعفاي خود را نه در لبنان، بلكه از پايتخت عربستان اعلام كرده و در نطقي تلويزيوني، سخنان تندي را عليه سياست‌هاي ايران در خاورميانه بيان كرد. اي كاش سعد حريري عزت تاريخي ملت بزرگ لبنان را حفظ كرده و استعفاي خود از نخست‌وزيري اين كشور را دست‌كم در خاك لبنان اعلام مي‌كرد، چرا كه اعلام استعفا در پايتخت عربستان، اقدامي بسيار حقيرانه و ذليلانه به شمار مي‌آيد و حريري با چنين حركتي در عمل نشان داد هيچ‌گونه حكمت و عقلانيتي از پدر خود، رفيق حريري به ارث نبرده است.

شرايط فعلي منطقه ما نشان مي‌دهد طرح آمريكا و مهره‌هاي منطقه‌اي اين كشور، ازجمله محمد بن‌سلمان، براي ايجاد بحران و سلب امنيت از ملت‌هاي منطقه شكست خورده و هم‌اكنون به‌دنبال ايجاد تشنج از روش‌هاي ديگري هستند. حركت روز گذشته سعد حريري در حقيقت بخشي از اين طرح جديد به‌حساب مي‌آيد و بر اين اساس مي‌توان گفت حريري منافع و امنيت ملت لبنان را قرباني طرح ترامپ كرده است.

بدون شك اولويت سياست خارجي آمريكا در قبال خاورميانه، ايجاد جو ناامني و آشوب است تا از اين طريق قادر به دوشيدن گاوهاي شيرده منطقه بوده و با فروش سلاح به كشورهاي ثروتمند، دستاوردهاي اقتصادي مورد نظر خود در داخل آمريكا را محقق كند. از اين منظر، ايجاد و حفظ ثبات در سطح منطقه كه هدف ملت‌ها و حكومت‌هاي مردمي منطقه است، در جهت خلاف راهبردهاي آمريكا ارزيابي مي‌شود. از سوي ديگر و علاوه بر تمام اين واقعيت‌ها، نشانه‌هاي متعددي نيز مبني بر دستوري بودن استعفاي روز گذشته سعد حريري وجود دارد؛

براي مثال اگر حريري خود را براي اتخاذ چنين تصميمي و بيان مواضع بعد از آن عليه جمهوري اسلامي ايران آماده كرده بود، اصولا دليلي براي برگزاري ديدار اخير وي با دكتر ولايتي در بيروت وجود نداشت. به‌عبارت ديگر، ديدار نخست‌وزير لبنان با دكتر ولايتي تنها 48ساعت قبل از استعفا، نشان مي‌دهد حريري خبر نداشته چنين اوامري در انتظار اوست و بر اين اساس مي‌توان به صراحت گفت استعفاي حريري در رياض به او ديكته شده است. همچنين مطالب تند و نابخردانه‌اي كه از سوي وي بلافاصله بعد از انتشار خبر استعفا اعلام شده است نيز در ادامه همان سياست جوسازي و ايجاد تشنج براي برهم زدن ثبات داخلي جامعه لبنان بيان شده است.

  • مشاور وزير خارجه
کد خبر 387321

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha