سید محمد فخار: در سال‌جاری از هر ۴ خودرویی که به مراکز مجاز معاینه فنی تهران مراجعه کرده، یکی در نوبت اول مردود شده است. مردودی ۲۵ درصدی خودروها در آزمون معاینه فنی در شرایطی است که طی ۶ ماه نخست سال‌جاری، ٤٠٦ هزار خودرو برای انجام معاینه فنی مراجعه کرده‌اند.

خودرو

البته از روز شنبه اول آبان نيز جريمه دوربيني خودرو‌ها در راستاي اجراي طرح كاهش دوباره اجرا خواهد شد. سردار تيمور حسيني، رئيس پليس راهور تهران در اين‌باره گفت: با توجه به اينكه بسياري از خودروهاي شهر تهران فاقد معاينه فني بودند، تصميم گرفته شد تا جريمه خودروهاي فاقد معاينه فني از طريق دوربين‌هاي طرح زوج و فرد را متوقف كرده و چند روزي به رانندگان فرصت داده شود تا به مراكز معاينه فني مراجعه و برگه معاينه فني مجاز بگيرند.

آنگونه كه سيدنواب حسيني‌منش، مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران اعلام كرده، از 406هزار خودرو، 101هزار دستگاه مردود و پس از رفع ايراد موفق به اخذ معاينه فني شده‌اند. مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران با اشاره به اينكه مرحله جريمه‌اي طرح كاهش كه از ابتداي مهر‌ماه به اجرا درآمد سبب شد آن دسته از شهرونداني كه خود را ملزم به دريافت معاينه فني نمي‌دانستند هم براي معاينه فني مراجعه كنند، گفت: از ابتداي مهر‌ماه تا روز ٢٧ مهر ماه بالغ بر ١٤٨ هزار و ٦٤٠ خودرو براي دريافت معاينه فني مراجعه كرده‌اند. به گفته حسيني‌منش، از اين تعداد ٤٠هزار خودرو مردود و پس از رفع مشكل مجاز به دريافت معاينه فني شده‌اند.

  • انتشار گازهاي سمي

آلودگي هوا يكي از مهم‌ترين معضلات زيست‌محيطي كلانشهر تهران محسوب مي‌شود. اين در حالي است كه بسياري از خودروهاي در حال تردد، فاقد مبدل كاتاليستي يا غيرفعال براي فيلترشدن گازهاي سمي خروجي از اگزوز هستند. نبود توجه جدي به رعايت استانداردهاي فني و زيست‌محيطي خودروها سبب شده وسايل نقليه موتوري موجود در چرخه حمل‌ونقل و ترافيك، سهم 80درصدي در ايجاد آلودگي هوا را به‌ خود اختصاص داده و تهران را در رديف آلوده‌ترين شهرهاي جهان قرار دهد.

در بسياري از كشورهاي اروپايي، معاينه فني خودروهايي كه تنها يك سال از زمان ساخت آنها مي‌گذرد، الزاما سالانه انجام مي‌شود، درحالي‌كه براساس نظر كارشناسان، كيفيت خودروهاي بسياري از كشورهاي اروپايي به‌مراتب بيشتر از كيفيت خودروهاي توليد داخلي است. همچنين آنها به اندازه ‌ما با چالش آلودگي زيست‌محيطي مواجه نيستند. اين در حالي است كه ما با معافيت ٥ ساله خودروها از معاينه فني مواجه هستيم. 7 اسفند 1389طي مصوبه‌اي در صحن علني مجلس شوراي اسلامي، نمايندگان مجلس هشتم بي‌توجه به آلودگي هوا شهرها معافيت خودروهاي نو از معاينه فني را از 2سال به 5سال افزايش دادند.

  • اتفاقي پس از 6سال

ديروز پس از 6سال، كليات لايحه اصلاح قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا موسوم به لايحه هواي پاك در مجلس تصويب شد. نمايندگان در نشست علني روز چهارشنبه، با كليات اصلاح قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا با 128رأي موافق، 24رأي مخالف و 4رأي ممتنع از مجموع 200نماينده حاضر در جلسه موافقت كردند.

طبق ماده5 اين لايحه «هر وسيله نقليه موتوري بايد داراي گواهينامه مخصوصي مبني بر رعايت حد مجاز خروجي آلوده‌كننده‌هاي هوا(معاينه فني) و صوت باشد و اخذ اين گواهينامه براي دارندگان خودروهاي سواري و موتورسيكلت با بيش از 3سال الزامي است. صدور اين گواهينامه نيز با تأييد سازمان محيط‌زيست و شهرداري تهران خواهد بود.» همچنين در تبصره3 اين لايحه آمده است: «افرادي كه با وسايل نقليه موتوري آلاينده تردد مي‌كنند به 3برابر جريمه مرتبط در قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي(150هزار تومان) جريمه خواهند شد و درصورت تكرار علاوه بر جريمه، گواهينامه آنان 6‌ ماه ضبط مي‌شود.»

علي‌محمد شاعري درجريان بررسي لايحه در صحن با بيان اينكه علت اصلي آلودگي هوا منابع ثابت و متغير است، افزود: «اين منابع شامل موتورسيكلت، خودروها، واحدهاي تجاري و صنعتي مي‌شوند.» نماينده مردم بهشهر، نكا و گلوگاه در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه آلاينده‌هاي طبيعي23 استان كشور را دربرگرفته است، ادامه داد: « اين آلودگي‌ها منشأ طبيعي داشته و از كشورهاي همسايه به داخل انتقال مي‌يابد و برخي كه منشأ داخلي دارند ناشي از خشكي تالاب‌ها بوده است.»

  • موافقان و مخالفان

موافقان لايحه اصلاح قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا كه ديروز در صحن علني مجلس مطرح شد، تأكيد كردند كه قانون فعلي مقابله با آلودگي هوا مصوب ۲۰ سال پيش است و بايد قوانين جديدي درخصوص آلودگي هوا تصويب شود. عليرضا سليمي، نماينده مردم محلات گفت: «قانون هواي پاك مربوط به 20سال پيش است و طي سال‌هاي گذشته نقاط ضعف جديدي درخصوص مشكلات آب و هوايي در كشور مشخص شده است. همچنين عوامل جديدي وارد آلودگي هوا شدند.»

علي‌اصغر يوسف‌نژاد نيز به‌عنوان موافق ديگر اين لايحه گفت: «در اين لايحه تعريف آلودگي هوا به‌صورت دقيق و شفاف بوده و آلودگي‌هاي صوتي و منابع آلاينده به خوبي دسته‌بندي شده‌اند و وظايف و تكاليف دستگاه‌ها مشخص شده است.» علي نوبخت، رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس نيز به‌عنوان موافق اين لايحه گفت: «از تصويب اين لايحه ميليون‌ها نفر در كشور نفع برده و براي همه مردم تصويب آن از اهميت بسزايي برخوردار است.» همچنين برخي نمايندگان به‌علت ضمانت اجراي ضعيف، موارد اضافه‌شده زياد به لايحه و تعدد قوانين مزاحم با اين لايحه مخالفت كردند.

کد خبر 350007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

دیدگاه خوانندگان