رئیس مرکز آمار ایران شمار ثبت‌نام‌کنندگان در سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن ۱۳۹۵را تا ساعت ۶صبح روز چهارشنبه ۹میلیون و ۷۸۰هزار خانوار اعلام کرد که ۳۲میلیون و ۹۰۰هزار نفر از جمعیت کشور را در برمی‌گیرد.

سرشماري حضوري نفوس و مسكن آغاز شده است اما سرشماري اينترنتي نيز تا پايان روز جمعه ادامه خواهد داشت. اميدعلي پارسا گفت: ميزان مشاركت مردم در سرشماري اينترنتي نفوس و مسكن به 41درصد رسيد. پيش از اين اعلام شده بود اگر 35درصد مردم در سرشماري اينترنتي مشاركت كنند، ايران در شمار كشورهاي توسعه‌يافته به لحاظ آماري قرار مي‌گيرد و اينك آمار از ميزان تعيين‌شده عبور كرده‌است.

مركز آمار ايران ثبت‌نام اينترنتي 8ميليون و 881هزار خانوار را هدف‌گذاري كرده بود. پارسا پيش‌بيني كرد با روند افزايشي ثبت‌نام اينترنتي به‌دليل استقبال عمومي، ميزان مشاركت مردم از سطح كنوني بيشتر شود. گفته مي‌شود در سال 2015 مردم ژاپن به شيوه اينترنتي در سرشماري نفوس و مسكن مشاركت كرده بودند. همه خانوارهايي كه به شكل اينترنتي اطلاعات آماري خود را تكميل كنند، از 2گيگابايت اينترنت رايگان بهره‌مند مي‌شوند كه اپراتورهاي تلفن همراه واگذاري اين هديه را از روز دوشنبه آغاز كرده‌اند. يك هزار نفر از افرادي كه در سرشماري اينترنتي مشاركت كنند، با قرعه‌كشي از جايزه 10ميليون ريالي برخوردار مي‌شوند كه تاكنون 6دوره آن انجام‌شده است.

500جايزه ۱۰ ميليون ريالي نيز براي مديران مدارسي درنظر گرفته‌شده است كه بتوانند خانوارهاي دانش‌آموزان را به پر‌كردن اينترنتي سرشماري تشويق كنند. بنا به اعلام مركز آمار ايران، خانوارها پس از ثبت‌نام در سامانه اينترنتي، كد دريافتي را حفظ و هنگام مراجعه مأمور سرشماري به درب منزل آن را ارائه كنند تا ديگر به سرشماري حضوري نيازي نداشته باشند.

براساس برنامه‌ريزي مركز آمار ايران، هشتمين دوره سرشماري عمومي نفوس و مسكن به روش حضوري با استفاده از تبلت و در مدت يك‌ماه انجام مي‌شود. نتايج اوليه سرشماري امسال يكم تا پانزدهم دي‌ماه و نتايج تفصيلي آن مرداد سال 1396منتشر مي‌شود. اساس و پايه برنامه‌ريزي بر مبناي آمار و اطلاعات است.

نتيجه اين آمارها در زمان تنظيم و تدوين برنامه‌هاي 5ساله توسعه، بودجه عمراني، طرح‌هاي مجلس و لوايح دولت مورداستفاده قرار مي‌گيرد. در سيستم حرفه‌اي جهاني، آمايش سرزمين يا برنامه‌ريزي شهري و منطقه‌اي آمار از اهميت ويژه‌اي برخوردار است؛ پايه اين برنامه‌ريزي منطقه‌اي، آمار و اطلاعاتي است كه از مردم تهيه مي‌شود. براساس اين اطلاعات است كه دولت و سياستگذارها متوجه شرايط منطقه‌اي و نيازهاي كشور مي‌شوند. اين آمار واقعاً در عمل به ما كمك مي‌كند.

کد خبر 350004

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha