سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۰
۰ نفر

فرمانداری تهران طی نامه‌ای به مدیریت شهری تهران درخواست کرده که تخریب طبقه هفتم پاساژ علاءالدین تا دریافت نظر شورای تأمین استان تهران به تعویق بیفتد.

شورای شهر

البته درپاسخ به اين نامه مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران نيز در جلسه علني ديروز نامه فرمانداري تهران را سؤال برانگيز خواند و گفت:‌ اصلا فرمانداري تهران حق نوشتن اين نامه را نداشته بلكه بايد آنچه دادستان حكم داده براساس همان حكم عمل مي‌شد. اين در حالي است كه ناصر اماني، معاون توسعه، برنامه‌ريزي و امور شوراي شهرداري تهران نيز در جلسه ديروز‌اظهار اميدواري كرد تا در ‌ جلسه فرمانداري حكم قطعي تخريب اعلام و مشكل به‌وجود آمده برطرف شود.‌ با اين همه مهدي چمران از موضع شوراي شهر در اجراي حكم دفاع كرد و خطاب به شهرداري تهران گفت:

استخوان لاي زخم نگذاريد و زودتر كار تخريب را تمام كنيد و‌گرنه ما 31عضو شوراي شهر تهران خودمان كلنگ به‌دست مي‌گيريم و راسا اقدام به تخريب پاساژ علاءالدين خواهيم كرد. وي حتي در پاسخ به برخي بهانه‌هاي مطرح شده درباره اينكه چون اين پاساژ محل رفت‌وآمد مردم است تخريب آن ممكن است منجر به آسيب شهروندان شود، گفت: ‌ما بلديم چطور خراب كنيم تا روي سر مردم نريزد.

  • الزام شهرداري براي ارائه طرح اجرايي‌

علي اصغر ناصربخت، معاون سياسي انتظامي فرمانداري تهران هم عصر ديروز در تشريح مصوبات جلسه شوراي تأمين شهرستان تهران گفت: اين جلسه با حضور شهردار منطقه ۱۱ و مقام قضايي تشكيل و نهايتا مصوب شد شهرداري تهران طرح اجرايي خود را به‌صورت مكتوب و مستند به كميته امنيتي ارائه كند و برنامه اجرايي خود را در شرايطي كه مالك حاضر به اجراي حكم نشده است، براي اعضاي كميته امنيتي شوراي تأمين شهرستان تهران تشريح كند. وي افزود: قطعا بايد سازمان نظام مهندسي استان تهران و ناظر پروژه نيز در اين جلسه حضور داشته باشند. به گفته ناصربخت، فرمانداري تهران هم ‌بر اجراي حكم تخريب طبقه هفتم پاساژ علاءالدين اصرار دارد‌.

  • مسئولان و مبارزه با فساد اقتصادي

رئيس كميسيون نظارت و حقوقي شوراي شهر تهران ديروز در نطق پيش از دستور خود در جلسه شوراي شهرخواستار آن شد تا علاوه بر مبارزه با مفسده اقتصادي بسترهاي ويژه‌خواري نيز برچيده شود. نظر پرويز سروري اين بود كه مسئولان بايد تغيير انقلابي را از خودشان آغاز كنند. وي‌گفت: سهم توده مردمي كه در عرصه‌هاي مختلف و در بزنگاه‌هاي خطرناك، كشور و انقلاب را از خطرهاي سهمگين نجات داده‌اند از تسهيلات و امتيازات حداقلي چقدر است؟

چه‌كسي پاسخگوي اين همه فاصله ميان طبقه‌اي از مديران و مسئولان با عامه مردم و طبقه محروم و مستضعف است؟ وي عادي‌سازي‌ ويژه خواري و امتياز طلبي مسئولان و مديران در جمهوري اسلامي را سم مهلك و سد بزرگي دانست كه مردم را از مسئولان جدا مي‌كند‌.

ديروز يك فوريت سياست‌هاي اجرايي و الزامات تدوين لايحه برنامه و بودجه سال 96شهرداري تهران به تصويب شوراي شهر رسيد.
به گفته عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر بايد ظرف يك هفته آينده اين الزامات مشخص و به شهرداري ابلاغ شود زيرا شهرداري كار جمع‌آوري بودجه سال آينده را شروع كرده و بايد بگوييم چه نوع بودجه‌اي بنويسد.

دراين باره نظر محسن سرخو اين بود كه حتما يكي از الزامات تعيين شده براي شهرداري درخواست ارائه اسناد مالكيت براي املاك باشد تا بعدها از احتمال وقوع دعاوي حقوقي جلوگيري شود. محمد سالاري نيز خواستار آسيب شناسي برنامه 5ساله دوم و ميزان توفيق آن شد. احمد دنيامالي نيز با درنظر گرفتن اينكه بودجه سال 96با پايان كار شوراي شهر چهارم و آغاز برنامه ششم توسعه همزمان مي‌شود خواستار درنظر گرفتن تفاوت‌هاي اساسي ميان بودجه سال 96درمقايسه با بودجه 3سال گذشته شد.

محسن پيرهادي نيز بر لزوم تشكيل كميته پايش برنامه 5ساله دوم تأكيد كرد و آن را در تدوين سياست‌هاي بودجه مؤثر دانست. نظر مرتضي طلايي نيز اين بود كه دربحث بودجه نظام برنامه‌ريزي و بودجه ريزي مناطق درنظر گرفته شود تا مسائل محلي ما راحت‌تر قابل حل باشد.

  • مصوبه شورا براي اعطاي تسهيلات به جان‌باختگان آتش‌نشاني

ديروز همچنين طرح اصلاحيه مصوبه اعطاي تسهيلات به جان باختگان ومعلولان آتش‌نشان و كادر امداد ونجات حين عمليات به تصويب اعضاي شوراي شهر تهران رسيد. براين اساس جان باختگان و معلولان آتش‌نشان ازيكسري حقوق و امكانات رفاهي و معيشتي ويژه برخوردار خواهند شد. به پيشنهاد محمد مهدي تندگويان قرار شد تا در كنار امتيازات حقوقي و رفاهي و معيشتي نيازهاي فرهنگي وارزشي خانواده‌هاي آتش‌نشان جان باخته هم درنظر گرفته شود.

پيشنهاد احمد مسجد جامعي نيز اين بود كه يكي از وابستگان درجه يك شهداي آتش‌نشان در شهرداري از اولويت استخدام برخوردار شود كه اين پيشنهاد نيز با موافقت مواجه شد. مجتبي شاكري هم با اشاره به نواقص مقررات فعلي بنياد شهيد در تشخيص و اعطاي تسهيلات به جانبازان شيميايي و اعصاب و روان، خواستار آن شد تا اين جفاها درحق معلولان بنياد شهيد تكرار نشود. محسن سرخو نيز خواستار آن شد تا شهرداري تهران با ارتقاي امكانات و تجهيزات آتش‌نشاني و توسعه برنامه‌هاي آموزشي سعي در حفظ بيشتر جان آتش‌نشانان داشته باشد.

احمد دنيامالي هم با طرح اين سؤال كه آيا اين قانون عطف به ماسبق مي‌شود يا خير خواستار تعريف روشن از وراث آتش‌نشانان شد. اظهارات دنيا مالي دراين باره منجر به تصويب تبصره‌اي شد كه براساس آن وارث آتش‌نشان بدون همسر و فرزند درصورت فوت پدر و مادرشان خواهند بود كه به آنها برخي امتيازات نه حقوق بلكه نظير بن و كارت و تخفيف اتوبوس ارائه خواهد شد. حبيب كاشاني نيز نگران آن بود كه نكند پرداخت امتيازات درنظر گرفته شده براي آتش‌نشانان شهيد يا معلول خارج از توان شهرداري باشد چون براساس اين طرح 15ميليارد تومان هزينه روي دست شهرداري مي‌ماند درحالي‌كه بايد ببينيم آيا از توان اجراي اين طرح برمي‌آييم يا نه؟ وي حتي معتقد بود ا ين طرح به‌گونه‌اي غلو‌آميز تدوين شده و رنگ وبوي انتخاباتي دارد.

ناصر اماني معاون برنامه‌ريزي و توسعه شهري شهرداري نيز در پاسخ گفت: اگر بنياد شهيد مي‌پذيرفت كه جان باختگان آتش‌نشان شهيد تلقي شوند ديگر نيازي به اين مباحث نبود. وي به همين مناسبت از نامه اخير محمدباقر قاليباف شهردار تهران به مقام معظم رهبري خبرداد كه درآن از حضرت آقا استدعا شده بود با توجه به اينكه درتهران به لحاظ حجم عمليات، جان اين عزيزان بيشتر به مخاطره افتاده درهمه كشور خانواده آتش‌نشانان شهيد تحت پوشش بنياد قرار گيرند كه اگر با موافقت ايشان مواجه شود كلا اين مصوبه منتفي مي‌شود. چمران در پايان بررسي اين دستور جلسه گفت: براساس قانون شهداي آتش‌نشانان و محيط‌بانان محيط‌زيست تحت پوشش بنياد شهيد قرار نمي‌گيرند اما در دولت دارند نام اين شهدا را شهيد خدمت مصوب مي‌كنند كه دراين صورت حقوق مشابه با شهداي جنگ خواهند داشت.

  • طرح مشكلات منطقه 5 در صحن شورا

ديروز شوراياران منطقه5 در شوراي شهر تهران حاضر شدند و به طرح مشكلات و مسائل خود پرداختند. يكي از مهم‌ترين موضوعات بحث انتقال مخازن نفت شهران و ناامني‌هاي آنها بود. دبير شوراياري منطقه‌5 از مشكلات ترافيكي ناشي از مجتمع كورش و كمبود ميادين ميوه و تره‌بار در 12محله نيز سخن گفت.

در پايان اين گزارش ابتدا اسماعيل دوستي، به موضوع ساخت‌وساز غير‌مجاز در پارك كوهسار تذكر داد و محسن سرخو از پيگيري موضوعات ترافيكي منطقه5 سخن گفت. ابوالفضل قناعتي يكي از مشكلات اين منطقه را نبود خطوط اتوبوسراني سريع‌السير محورهاي غربي شرقي همچون بزرگراه‌هاي حكيم و همت و نيايش دانست. سالاري هم گفت:

«موضوع دره فرحزاد و محله كن در كميسيون معماري و شهرسازي در حال پيگيري است و هم‌اكنون پيشرفت‌هاي خوبي به‌دست آمده است ضمنا مدل ساماندهي كن در قالب بسته‌اي توسط مشاور تهيه و نهايي شده و هم‌اكنون در مرحله تصويب قرار دارد.» سيد محسن اسدي، شهردار منطقه5 نيز گفت: «موضوع مخازن نفت شهران نيازمند پيگيري در سطح عالي‌تري از شهرداري منطقه است.» وي همچنين از اختصاص زمين براي ايجاد چندين ميدان ميوه و تره‌بار در منطقه خبر داد. گفتني است در پايان جلسه ديروز به مناسبت روز عصاي سفيد از 2عضو روشندل شوراي شهر تهران علي صابري و مجتبي شاكري نيز تقدير شد.

جدول

کد خبر 349866

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha