میان مجمع نمایندگان استان تهران با اعضای شورای شهر تهران جلسه‌ای برگزار شد تا سرآغازی برای تشکیل دوباره کارگروه‌های مشترک میان شورا و مجلس باشد.

در اين جلسه مهم‌ترين مسئله مطرح شده، تحقق مديريت يكپارچه شهري و جايگاه شوراها از نظر وظايف و اختيارات بود.رئيس مجمع نمايندگان تهران هم در اين نشست با بيان اينكه نياز به بازنگري دقيق بر وظايف و اختيارات شوراهاي اسلامي شهر و روستا داريم، گفت: فراكسيون اميد آمادگي دارد كه در اين زمينه همكاري‌هاي لازم را داشته باشد. محمدرضا عارف ضمن ابراز اميدواري نسبت به همكاري مجمع نمايندگان تهران با اعضاي شوراي شهر، گفت:

تهران با مشكلاتي از قبيل بافت‌هاي فرسوده، ‌حاشيه‌نشيني، ترافيك و... روبه‌روست كه به‌عنوان نمونه در مسئله ترافيك هنوز به راه‌حل مناسبي نرسيده‌ايم. وي با اشاره به واگذاري امور خدماتي، گفت: از برنامه سوم توسعه باور اين بود كه خدمات واگذار شوند و در آن زمان چون سياست‌هاي كلي اصل44 تدوين نشده بود و بخش‌هايي با تفسيري كه شوراي نگهبان از قانون داشت متفاوت بود اما امروز با داشتن سياست‌هاي اصل44 در مورد واگذاري‌ها هيچ منعي وجود ندارد.

نماينده مردم تهران در مجلس اعلام كرد كه به‌نظر مي‌رسد به يك بازنگري دقيق روي وظايف و اختيارات شوراي شهر و روستا نياز است. عارف در ادامه با تأكيد بر اينكه سياست‌هاي اصل44 اين جهت‌گيري‌ها را نشان مي‌دهد، گفت:‌ بايد اولويت‌هاي ميان‌مدت و درازمدت پيش‌بيني شود و همچنين كميته‌هاي تخصصي كه پيش از اين هم بين مجمع تهران و اعضاي شوراي شهر وجود داشته بايد مجدداً‌ تشكيل شده و كار خود را دنبال كنند و به‌گونه‌اي عمل كنيم كه مستقل از دوره مجلس يا شوراها باشد.

وي درباره برخي اظهارات اعضاي شوراي شهر حاضر در جلسه كه گفتند با مسائل، سياسي برخورد مي‌شود، گفت: از ابتدا هم برنامه‌ريزي كرديم كه مسائل مربوط به شهر تهران در مجمع تهران پيگيري شده و مسائل سياسي را در فراكسيون اميد دنبال كنيم. وي در پايان اظهار كرد: در زمينه فعال شدن كميته‌ها هم بايد به يك توافق كلي برسيم و رئيس شوراي شهر 3نفر را معرفي كنند و ما هم در مجمع تهران برنامه‌ريزي مي‌كنيم كه جلسات كميته‌ها به‌طور منظم برگزار شود و ما هم به‌طور فصلي يا هر دو ماه يك‌بار جلسات مجمع با شوراي شهر را داشته باشيم.

  • كاهش كارهاي دولت در شهر با وجود شوراها

از سوي ديگر شوراي‌عالي استان‌ها به‌عنوان نهادي كه مي‌تواند به مجلس شوراي اسلامي طرح ارائه كند، اين روزها به‌دنبال سياست‌هاي لازم براي تحقق مديريت يكپارچه شهري است. مهدي چمران كه رياست اين نهاد را برعهده دارد در همين رابطه اعلام كرد كه اخيرا جلساتي را با نمايندگان مجلس ترتيب داده‌اند تا برنامه‌ريزي‌هاي دقيقي را براي آن انجام دهند.

‌وي‌گفت در رايزني‌شان با مجلس اين نكته را يادآور مي‌شوند كه تا زماني كه تمام امور شهرها به‌صورت يكپارچه اداره نشوند نمي‌توان براي تمام امور برنامه‌ريزي كرد و مشكلات اصلي و فعلي شهرها را رفع كرد. در همين خصوص مهرداد بائوج‌لاهوتي، رئيس فراكسيون مديريت شهري و روستايي مجلس شوراي اسلامي نيز معتقد است كه قانون مربوط به شوراهاي اسلامي شهر و روستا و وظايفي كه به شوراها بايد محول شود به‌طور كامل اجرا نشده است.

به گفته وي، بنابراين براي حل مشكلات در برخي از شوراها علاوه بر اجراي كامل قانون، با تدوين و تصويب قانون مديريت يكپارچه شهري بايد مديريت تمامي امور شهري بر عهده شوراهاي اسلامي شهر و روستا گذاشته شود. وي با بيان اينكه شوراها مي‌توانند سياستگذار تمام امور شهري باشند، تصريح كرد:

عدم‌تدوين و تصويب قانون مديريت يكپارچه شهري سبب شده تا در مواردي تداخل بين اجرا و سياستگذاري در شوراهاي اسلامي شهر و روستا رقم بخورد. نماينده مردم لنگرود در مجلس شوراي اسلامي افزود: در شرايط فعلي كه اعضاي برخي از شوراها به اموري غير از فعاليت اصلي خود مي‌پردازند و تمام امور شهري هم به شوراها واگذار نشده است، هيأت‌هاي حل اختلاف بايد ورود پيدا كنند و اختلاف‌ها و تخلف‌هاي پيش آمده را مرتفع سازند. لاهوتي گفت: البته بايد اذعان داشت كه شوراهاي اسلامي شهر و روستا در طول 4دوره گذشته از ميزان كارهاي دولت در شهر كاسته و اين نشان از جامعه مترقي است.

وي تشكيل شوراهاي اسلامي شهر و روستا را يكي از گام‌هاي مثبت در كشور دانست و اضافه كرد كه در عين حال بروز رانت يا اختلافي بين برخي از اعضا تا حدودي طبيعي است‌ اما دولت براي رفع تمامي نواقص و مشكلات همانگونه كه شهرداري را از تحت سيطره خود خارج ساخت، بسياري از وظايف ديگر را هم مي‌تواند واگذار كند.

کد خبر 348443

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha