همشهری‌آنلاین: حیدر العبادی،نخست وزیر عراق به ترکیه درباره ارتکاب "اشتباه کشنده" صدام هشدار داد و گفت: این اشتباه منجر به فجایعی شد که فجایع دیگری را به دنبال داشت و ترکیه نباید در قبال دیگر کشورها نقش قیم و نصیحت‌کننده را ایفا کند.

حيدر العبادي، نخست‌وزیر عراق در دیدار با تعدادی از سفیران و روسای هیئت‌های دیپلماتیک در بغداد، بار دیگر از ترکیه خواست نیروهایش را از خاک کشورش بیرون ببرد.

 حیدر العبادی اظهار داشت: ترکیه ذهنیت سلطه‌طلبی دولت عثمانی دارد و ورود نیروهای ترکیه به عراق برای تفریح نیست و آنها با وحدت ملی عراق غافلگیر خواهند شد.

نخست‌وزیر عراق با درخواست از آنکارا برای گام برنداشتن در مسیر اشتباه استراتژیک تصریح کرد: لحن تند و شدید مسئولان ترکیه‌ای با هدف مانع‌تراشی در روند آزادسازی موصل برای خریدن وقت با هدف ایجاد گروهی جایگزین داعش است.

به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره،العبادی در عین حال گفت: عراق خواهان روابط خوب با ترکیه و دیگر همسایگانش است. ما دشمنی با ترکیه نداریم و بارها بیش از یک سال است که از آنها خواسته‌ایم نیروهایشان را از خاک عراق خارج کنند اما آنها هیچ پاسخی نداده‌اند.

او با انتقاد از اظهارات مقام‌هاي ترکیه درباره حفظ جان غیرنظامیان در موصل گفت: من از اظهارات تند مقام‌هاي ترکیه خرسند نیستم.

فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در ادامه اظهار داشت: تروریسم داعشی در پی سقوط موصل شکل نگرفت.

او از رهبران کشورهای هم‌جوار خواست در قبال خطر داعش بیدار و هوشیار باشند چراکه کشورهای حوزه خلیج فارس مناطقی احتمالی برای فعالیت داعش هستند.

نخست‌وزیر عراق تصریح کرد: تروریسم یک گلوله آتشین است که یکی پس از دیگری به مناطق مختلف اصابت می‌کند. تروریسم داعشی در پی سقوط موصل ایجاد نشد بلکه در نتیجه حمایت مالی و تسلیحاتی برخی شکل گرفت.

او در ادامه با اشاره به عملیات موصل گفت: نیروهای ما پیروزی‌های قابل ملاحظه‌ای داشتند و چند کیلومتر در چند محور از زمان آغاز عملیات پیشروی کردند و این به معنای آن نیست که به همین سرعت در ادامه روند آزادسازی پیشروی کنند.

العبادي تصریح کرد:‌ ما جدول زمانی برای عملیات نظامی در محورهای مختلف داریم و بدون این‌که ساکنان موصل اذیت شوند چند روز دیگر خبر آزادسازی موصل را می‌شنوند. ما شدیدا مراقب جان غیرنظامیان در موصل هستیم.

او همچنين نام علمیات آزادسازی نینوا را " قادمون یا نینوی" (می‌آییم ای نینوا) اعلام کرد.

کد خبر 349761

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha