درحالی‌که بسیاری از کارشناسان و گمانه‌زنی‌ها بخت نویسنده نامدار ژاپنی را برای بردن مهم‌ترین جایزه دنیای ادبیات بیش از همه می‌دانستند، آکادمی نوبل باز هم براساس سنت غافلگیری یک نام کاملا تازه را برگزید و جایزه نوبل ادبیات را به باب دیلن، ترانه‌سرا و خواننده شهیر آمریکایی اهدا کرد.

دیلن در آهنگسازی برای کودکان هم فعالیتی چشمگیر دارد.

به گزارش همشهري، نام برنده جايزه نوبل ادبي 2016ساعت 14:30روز پنجشنبه 22مهر به وقت تهران در سوئد اعلام و اين جايزه مهم در كمال شگفتي به چهره‌اي اهدا شد كه بيش و پيش از نويسندگي، به حضور تأثيرگذار و چشمگير در دنياي موسيقي شهره است. آكادمي نوبل در بيانيه خود «خلق تجربه بديع شاعرانه از سوي اين شاعر و ترانه‌سرا در سنت بزرگ ترانه آمريكايي» را دليل اهداي جايزه نوبل ادبيات به ديلن اعلام كرده است.

اين اتفاق در حالي افتاد كه در يك هفته گذشته تقريبا تمام نظرسنجي‌ها و گمانه‌زني‌ها از پيشي گرفتن هاروكي موراكامي بر ديگر نام‌هاي مطرح دنياي ادبيات حكايت داشت؛ هر چند آكادمي نوبل سال گذشته هم با دادن جايزه بخش ادبيات به سوتلانا الكسيه‌ويچ، نويسنده بلاروسي بسياري را شگفت‌زده كرد و اين سنت عجيب سال پيش از آن هم با معرفي پاتريك موديانو، نويسنده نه‌چندان شناخته‌شده فرانسوي تكرار شده بود.

درهرحال، ديلن نخستين موسيقيدان تاريخ است كه جايزه نوبل ادبيات مي‌گيرد و البته نخستين آمريكايي برنده مهم‌ترين جايزه ادبي پس از توني موريسن كه سال 1993اين جايزه را برده بود. او حالا به جمع بزرگاني چون گابريل گارسيا ماركز، پابلو نرودا، سال بلو، ساموئل بكت و جان استين‌بك مي‌پيوندد كه پيش از اين جايزه نوبل را در رشته ادبيات به‌دست آورده بودند. هر چند چهره‌هايي چون ميلان كوندرا و فيليپ راث هم هرگز نوبل نبرده‌اند.

با اينكه رسيدن جايزه نوبل ادبيات به ديلن با واكنش همراه با شگفتي برخي چهره‌هاي سرشناس مواجه شد اما خود او در نخستين اجراي عمومي پس از بردن مهم‌ترين جايزه ادبي جهان، بسيار خونسرد بود و هيچ اشاره‌اي به اين رويداد مهم نكرد. ربيع علم‌الدين، نويسنده لبناني آمريكايي ازجمله كساني بود كه شگفتي خود را از اين اتفاق بروز داد و ويل سلف با مقايسه كردن ديلن با ژان پل سارتر، اهداي جايزه نوبل را تخفيف سال‌ها فعاليت موسيقيدان نامدار دانست.

از سوي ديگر، نويسنده فوربس اهداي جايزه نوبل ادبيات را به ديلن در دنياي سياست‌زده امروز حاوي پيام‌هايي بسيار مهم توصيف كرد. آهنگساز، نوازنده، ترانه‌سرا و خواننده 75ساله ‌زاده مينه‌سوتا و مقيم ماليبو در كاليفرنيا، جايزه نوبل را براي دستاوردهايي كه در زمينه ترانه‌سرايي داشت، به‌دست آورد. او در عرصه سرودن ترانه براي كودكان و نوجوانان هم فعاليت‌هايي داشته كه مي‌توانيد يكي از آهنگ‌هاي كودكانه او را در هم‌افزاي همشهري تماشا كنيد.

  • مرگ برنده ايتاليايي نوبل ادبي

همزمان با اعلام نام برنده نوبل ادبيات 2016، داريو فو كه اين جايزه مهم و معتبر ادبي را سال 1997برده بود، در 90سالگي از دنيا رفت. اين نمايشنامه‌نويس و طنزپرداز نامدار ايتاليايي كه بيش از همه با نمايشنامه «مرگ تصادفي يك آنارشيست» شناخته مي‌شد، چهارشنبه گذشته در بيمارستاني در ميلان با زندگي وداع كرد.

او مدت‌ها با بيماري ريوي دست به گريبان بود. فو علاوه بر نويسندگي، به كارگرداني، بازيگري و آهنگسازي هم مي‌پرداخت و آثارش به 30زبان در 50كشور ترجمه و منتشر شده بود. مضامين عمده آثار فو نقد بروكراسي دولتي و امپرياليسم آمريكايي است و از آثارش مي‌توان به «افسانه ببر» و «جسدهاي پستي» اشاره كرد. او سال 2013پيام روز جهاني تئاتر را نوشته بود.

کد خبر 349282

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha