همشهری آنلاین: جایزه ایگ نوبل به دانشمندانی تعلق می‌گیرد که غیرعادی‌ترین نتایج تحقیقات علمی را برای پاسخ دادن به عجیب‌ترین پرسش‌های علمی به دست آورده‌باشند.

گربه

براساس گزارش ساينس،‌ يكي از عجيب‌ترين پرسش‌هاي مطرح شده در ايگ نوبل سال 2017 اين بود كه آيا گربه‌ها مايع هستند يا جامد؟ پرسشي كه توانست براي پرسشگرش جايزه ايگ نوبل فيزيك را به ارمغان آورد. اين جايزه به تحقيقات علمي تعلق مي‌گيرد كه باعث مي‌شود افراد بخندند و فكر كنند.

با اين‌همه مارك آنتوان فردين،‌فيزيكدان دانشگاه پاريس ديدرو زماني كه به مايع يا جامد بودن گربه‌ها فكر مي‌كرد،‌تصوري از جايزه ايگ نوبل نداشت. فردين متوجه شد كه اين حيوانات خانگي پشمالو مي‌توانند خود را به شكل هر فضايي كه درون آن مي‌نشينند درآورند، رفتاري كه بيشتر در مايعات ديده مي‌شود.

از اين رو وي با استفاده از اصول دانش رئولوژي،‌ شاخه‌‌اي از علم فيزيك كه با تغيير شكل مواد سروكار دارد،‌ به محاسبه زمان استراحت گربه‌ها و يا همان زماني كه گربه‌ها خود را به شكل يك گلدان بزرگ يا سينك ظرفشويي درمي‌آورند پرداخت. نتيجه اين بود كه گربه‌ها مي‌توانند متناسب با موقعيت هم جامد و هم مايع باشند.

يك گربه درون جعبه‌اي كوچك مي‌توانند مانند مايع رفتار كرده و تمامي فضاهاي خالي جعبه را پر كند اما يك گربه درون واني پر از آب تلاش مي‌كند سطح تماسش با آب را به حداقل برساند و به جامد تبديل مي‌شود. فردين به خاطر اين دستاورد جايزه ايگ نوبل 2017 را به دست آورد.

ديناميك سيالات در اين دور از رقابت‌هاي ايگ نوبل سهم قابل توجهي به دست آورد زيرا جايزه دوم ايگ نوبل نيز به دانشجوي نجوم و فيزيكي تعلق گرفت كه كشف او در زمينه دليل تمايل افراد به ريختن قهوه در حين راه رفتن بود. وي كشف كرد كه گرفتن بدنه ليوان قهوه يا نگه داشتن دسته فنجان در حين راه رفتن باعث مي‌شود كه قهوه با شدت به ديواره‌هاي ليوان برخورد كند و زمين بريزد. راه چاره‌اي كه جيوون هان براي جلوگيري از ريختن قهوه در حين راه رفتن توصيه كرده اين است كه ليوان را از بالا به دست بگيريد يا وارونه راه برويد تا از تلاطم شديد قهوه درون ليوان و در نهايت ريختن آن جلوگيري شود.

جايزه بخش اقتصاد ايگ نوبل نيز به گروهي از دانشمندان رسيد كه كشف كرده‌اند تماس برقرار كردن با تمساح زنده مي‌تواند بر تمايل به قمار در افراد اثرگذار باشد. محققان استراليايي در اين پژوهش از بازديدكنندگان يك مركز نگهداري از تمساح پرسيدند كه آيا ميل دارند يك تمساح يك متري را بغل كنند يا نه. سپس از همين افراد خواسته شد پرسشنامه‌اي درباره بازي با ماشين‌هاي قمار پر كنند. نتايج نشان داد افرادي كه مشكلات قماربازي مانند اعتياد به قمار دارند،‌ پس از بغل زدن يك تمساح، شرط‌هاي سنگين‌تري مي بندند.

گروهي از دانشمندان نيز درباره اين موضوع كه دوقلو‌ها در تشخيص هويت يكديگر عملكرد بهتري از ديگران ندارند تحقيق كردند و موفق به دريافت ايگ‌نوبل در بخش شناختي شدند. محققان دريافتند دوقلوها به همان اندازه در تشخيص خود از قل ديگر توانايي دارند كه افراد ديگر دارند،‌ به ويژه اگر براي چند ثانيه يكديگر را ببينند. دليل تنفر از پنير در بخش پزشكي، خون كشف خون انسان در رژيم غذايي خفاش‌ها در بخش تغذيه،‌ و بزرگتر بودن گوش در مردان مسن‌تر در بخش آناتومي موفق به دريافت جايزه ايگ نوبل سال 2017 شده‌اند.

کد خبر 382257

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha