گروه اقتصادی: طولانی شدن روند تصمیم‌گیری در مورد نرخ جدید نان موجب کاهش کیفی و کمی و تخلفات نانوایان در زمینه قیمت نان شده است.

در حالی که تشکل‌های تولید نان این موضوع را از تبعات افزایش نیافتن نرخ نان با توجه به بالا رفتن هزینه‌های تولید تلقی می‌کنند هنوز دیدگاه‌های کارشناسی وزارت بازرگانی برای تصمیم‌گیری نهایی به شورای اقتصاد فرستاده نشده است.

با محمد صادق مفتح مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران پیرامون روند تصمیم‌گیری در مورد نرخ جدید و کاهش کمی و کیفی نان گفت و گو کرده‌ایم.


***

روند تصمیم‌گیری در مورد قیمت و کیفیت نان در وزارت بازرگانی در چه مرحله‌ای است؟
وزارت بازرگانی هنوز مشغول انجام کار کارشناسی در زمینه نان است. در انجام کارشناسی نان موضوع کیفیت و کمیت به‌صورت موازی مطرح بوده و مقرر است تا با سیاستگذاری که در این زمینه صورت خواهد گرفت وضعیت کیفی نان با تشویق نانوایان به تولید بهتر، بهبود یافته و بر این اساس قیمت نان نیز تعیین  شود.

 موضوع اصلی آن است که با اعمال سیاست‌های تشویقی انگیزه کافی  برای بهبود کمی و کیفی نان فراهم شود چرا که مردم آمادگی دارند تا نان را با قیمت بیشتر اما با کیفیت و کمیت بهتر از آنچه اکنون عرضه می‌شود، خریداری کنند.

 زمانی که مطالعات برای بهبود رشد کیفیت نان و اتخاذ راهکارهای لازم در این زمینه به نتیجه برسد در مورد قیمت نان نیز تصمیم‌گیری خواهد شد.

 طولانی شدن فرآیند تصمیم‌گیری وزارت بازرگانی در مورد نان باعث افت کمی و کیفی شده است این موضوع تا چه زمانی نهایی خواهد شد؟
از آنجا که بحث کیفیت و قیمت نان به شکل توأم در بررسی‌های وزارت بازرگانی مورد توجه است فرآیند انجام کار کارشناسی وزارت بازرگانی در این زمینه طولانی شده است و معتقدیم این طولانی شدن عیبی ندارد چرا که بالاخره موضوع کیفیت نان باید زمانی حل شود. هنوز دیدگاه کارشناسی وزارت بازرگانی به شورای اقتصاد فرستاده نشده است و در حال بررسی موضوع هستیم.

 در صورت عدم افزایش قیمت نان آیا باز هم پرداخت یارانه تولید نان مورد توجه قرار خواهد گرفت؟
اکنون 727 هزار میلیارد ریال یارانه نان پرداخت می‌کنیم و بحث افزایش یارانه تولید نان مطرح نیست بلکه در نظر داریم تا با جابجایی یارانه و بهینه کردن روش پخت، نان را با کیفیت و کمیت بهتر و بدون افزایش قیمت عرضه کنیم.

 اکنون در زمینه روش‌های اجرایی انجام این کار در حال مطالعه و بررسی هستیم. می‌توانیم بدون افزایش قیمت، کیفیت نان را بهبود بخشیم و این گزینه در حال بررسی در وزارت بازرگانی است اما از آنجا که هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده است نمی‌توانیم در این زمینه اظهارنظر قطعی کنیم.

 با این روند آیا ضعف نظارت بر قیمت و کیفیت نان در وزارت بازرگانی وجود ندارد؟
اکنون تعزیرات به‌شدت با افت کیفی و کمی و افزایش قیمت نان برخورد می‌کند و در این راستا با افزایش چندی پیش قیمت نان از سوی اتحادیه نانوایان برخورد و اعلام شد که نانوایان حق افزایش قیمت نان را ندارند.

 اکنون تعزیرات کار بازرسی و نظارت بر قیمت را اعمال نموده و قیمت‌ها را کنترل می‌کند. با اقدامات خودسرانه برای افزایش قیمت نان برخورد می‌شود.

 تولیدکنندگان معتقدند با افزایش هزینه تولید نان کاهش کمی و کیفی نان و تخلفات قیمت بدیهی است، ارزیابی شما چیست؟
وزارت بازرگانی در انجام کار کارشناسی خود دیدگاه‌های اتحادیه نانوایان و سایر تشکل‌های ذی‌ربط در تولید و عرضه نان را مورد توجه قرار داده است و این تشکل‌ها در تصمیم‌گیری در مورد قیمت و کیفیت نان حضوری فعال دارند.

گرچه کاهش کیفی و کمی نان را شاهد هستیم اما معتقدم با جمع‌بندی نهایی دیدگاه‌های کارشناسی وزارت بازرگانی این مشکل رفع خواهد شد و زمان به نتیجه رسیدن این جمع‌بندی خیلی دور نخواهد بود.

 اکنون مصرف‌کنندگان بیش از آنچه به قیمت نان معترض باشند از کاهش کمی و کیفی نان اظهارنارضایتی می‌کنند.

کد خبر 3491

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز