گروه اقتصادی: سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف‌کنندگان نتایج بررسی‌های کارشناسی خود در زمینه نرخ نان را 2ماه پیش به دفتر وزارتی وزارت بازرگانی اعلام کرده و تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه برعهده این نهاد است.

در حالی که برخی معتقدند طولانی شدن روند تصمیم گیری در مورد نرخ نان علت اصلی نابسامانی های کمی و کیفی و قیمت آن است و حتی استعفای رئیس اتحادیه نانوایان نیز در این چارچوب ارزیابی می شود ،معاون وزیر بازرگانی و رئیس سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان با بیان این مطلب در تشریح روند تصمیم گیری در مورد قیمت نان به خبرنگار همشهری، گفت: این سازمان با محاسبه عوامل موثر در قیمت تمام شده نان نتایج بررسی های کارشناسی در این زمینه را به وزیر بازرگانی اعلام کرده است و در این بررسی‌ها مشخص شده که سهم هریک از نهاده‌ها در قیمت تمام شده نان تا چه حد است.

معاون وزیر بازرگانی می افزاید: در زمینه قیمت نان در سال 85 تا پیش از پایان سال تصمیم گیری می شود چرا که انجام این کار برای تعیین نرخ نان در سال جاری و سال آینده ضروری است.

جواد‌ علی‌ اکبریان در زمینه سهم هریک از این عوامل در قیمت  تمام شده نان با توجه به تثبیت نرخ آب ،برق و سوخت، افزود: در تولید نان تنها نرخ آرد و کالا‌ها و خدمات مشمول طرح تثبیت قیمت‌ها ثابت مانده و قیمت سایر نهاده های تولید مانند هزینه دستمزد ، اجاره بهاء و برخی متغیرهای دیگر افزایش یافته است. گرچه نان مشمول کالاها و خدمات طرح تثبیت قیمت‌ها نبوده و این طرح مانع افزایش نرخ نان نمی باشد.

وی در زمینه میزان  تاثیر این نهاد‌‌‌ه‌‌ها در افزایش احتمالی نرخ نان می گوید: این موضوع به معنای اعلام میزان افزایش نرخ نان نیست و نمی توانم آن را اعلام کنم هر زمان بررسی نرخ نان در وزارت بازرگانی به پایان رسید ،نرخ جدید نان اعلام خواهد شد و وظیفه ما بررسی سهم هریک از متغیرها در قیمت تمام شده نان بوده است. گرچه در این بررسی‌ها تنها کارشناسی قیمت نان مد نظر بوده و بحث آرد و سایر نهادهای مرتبط مانند گندم مطرح نیست.

 علی اکبریان در مورد نابسامانی کمی و کیفی نان و وظیفه سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت‌ها می گوید: بررسی قیمت و کیفیت نان  بر عهده سازمان تعزیرات آرد و نان است و سازمان حمایت تنها به در خواست این سازمان به دلیل کمبود نیرو در این زمینه دخالت می کند.

وی در زمینه استعفای رئیس اتحادیه نانوایان می گوید: معاونت بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی مسئولیت اصناف را بر عهد داشته و در زمینه علل این کار و زمان برگزاری جدید انتخابات اعلام نظر خواهد کرد.

استعفای رئیس اتحادیه نانوایان

این در حالی است‌که پس از گذشت حدود یک ماه از ابلاغ نرخ نامه‌های اتحادیه نانوایان درباره نان که گفته می‌شد مصوبه اولیه وزارت بازرگانی بوده است، رئیس اتحادیه نانوایان هفته پیش  از سمت خود استعفا کرده و این اتحادیه در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

اعضای اتحادیه نانوایان ،طولانی شدن  روند بررسی  قیمت نان را عامل وضعیت نامطلوب کنونی قلمداد می کنند.

آریانفر، معاون اتحادیه نانوایان می گوید: در حالی  که پنجم دی ماه سال جاری زمان برگزاری انتخابات هیأت مدیره اتحادیه نانوایان بوده و هیات عالی نظارت بر واحد‌های صنفی تنها صلاحیت 18 نفر از کاندیداها را تأیید کرده بود اما به دلیل مشکلاتی که درباره تعیین نرخ نان پیش روی این صنف قرار گرفت انتخابات به تأخیر افتاده است.

کد خبر 12312

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز