مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۹
۰ نفر

رضا ظریفی: ‌طبق اعلام رئیس پلیس راهور کشور، جریمه دوربینی خودروها که از هفتم مهر و برخلاف مصوبه شورای‌عالی ترافیک متوقف شده بود، ۲هفته دیگر ادامه خواهد یافت.

ترافیک

اگرچه جريمه دوربيني خودروهاي بدون معاينه در قالب اجراي طرح كاهش بعد از 3‌ماه اطلاع‌رساني و يك‌ماه ارسال پيامك‌هاي ارشادي در شهريورماه، از ابتداي مهرماه آغاز شد اما هجوم خيل عظيم مالكان خودروهاي بدون معاينه فني به مراكز معاينه فني در همان يك هفته ابتدايي فصل پاييز موجب شد تا پليس راهور تهران بدون توجه به تصميم شوراي‌عالي ترافيك و نهادهاي بالادستي، دوربين‌هاي جريمه خودروهاي بدون معاينه را در ابتدا براي 10روز و در ادامه تا پايان مهرماه خاموش كند. اجراي اين تصميم نتايج جالبي داشت كه در ادامه به برخي از آنها مي‌پردازيم.

اجرايي شدن جريمه دوربيني موجب شد تا خودروهايي با سن حتي 9سال هم كه معاينه فني نداشتند به مراكز معاينه فني مراجعه كنند. اين در حالي است كه طبق بررسي‌هاي كارشناسي انجام شده، علت آلودگي 80درصد هواي تهران وسايل نقليه از قبيل خودروهاي سواري و موتورسيكلت‌ها هستند. در اين بخش روي سخن به‌طور مستقيم با مالكان خودروهايي است كه مهلت معافيت 5ساله معاينه فني خودروهايشان به پايان رسيده و حتي 3و 4سال يا بيشتر از آن را هم پشت سر گذاشته‌اند و البته هيچ حس مسئوليتي نسبت به‌خود، خانواده و همشهريان خود ندارند. چرا هنوز شهروندي هستيم كه آلايندگي خودروي خودمان هيچ اهميتي ندارد و در روزهاي خاكستري آسمان با تأسف سري تكان مي‌دهيم و ديگران را نهي مي‌كنيم كه چرا اين همه با خودروي شخصي در شهر تردد مي‌كنند؟

روي ديگر سخن مربوط به شهرونداني است كه در روز هفتم مهر در صف طولاني خودروهاي بدون معاينه منتظر بودند و با شنيدن خبر توقف جريمه دوربيني از سوي پليس راهور، فرمان خودروي خود را پيچانده و از صف بيرون زدند كه «حالا بي‌خيال.... اين طرح هم متوقف شد.» و البته هنوز هم با وجود توقف اجراي قانون از سوي پليس راهور، اين شهروندان نيز همچنان تمايلي براي حضور در مراكز معاينه فني ندارند. چنين رفتارهايي از سوي برخي شهروندان بايد به‌طور دقيق بررسي و تحليل شود. اينكه چرا نسبت به سلامت خود، خانواده و ديگر شهروندان بي‌توجه هستيم از شخصيت اجتماعي خبر مي‌دهد كه شايد دچار تزلزل شده باشد.

حالا همچنان در مهلتي كه پليس راهنمايي و رانندگي تا آغاز دوباره جريمه دوربيني خودروهاي بدون معاينه فني تعيين كرده به راننده سپيدموي پژو پارسي فكر مي‌كنم كه در مسير جنوب به شمال بزرگراه صياد حركت مي‌كرد و البته دود آبي رنگ شديدي به‌دليل نقص فني از اگزوز خودرويش‌ خارج مي‌شد. بخش ديگر اين تصوير نيز خودروي پليس راهور است كه در همين مسير حركت مي‌كرد و بدون توجه به آلايندگي اين خودرو از كنارش گذشت، بي‌هيچ اخطار، جريمه و توقيفي.

کد خبر 348835

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha