مهدی قمصریان: روز چهارشنبه دوم آبان خبرنگاران رسانه‌ها پس از چندماه فاصله، برای دیدار صمیمی با وزرای هیات دولت و رئیس‌جمهوری به پاستور آمدند تا بعد از جلسه کابینه سؤالات خود را مطرح کنند.

اما شاید به‌دلیل ناهماهنگی، خبرنگارانی که در انتظار حضور در حیاط ساختمان هیات دولت بودند با محمود احمدی‌نژاد روبه‌رو شدند که همراه با سرپرست وزارت صنایع در حال گذر از محل ایستادن خبرنگاران بود.

رئیس‌جمهوری با استقبال خبرنگاران و عکاسانی مواجه شد که انتظار دیدن او را در این ساعت نداشتند چرا که بر خلاف معمول همیشه، ظاهرا جلسه هیات دولت زودتر از زمان پیش‌بینی‌شده پایان یافته بود.

وقتی احمدی‌نژاد از یک سو با درخواست‌های فراوان خبرنگاران برای پرسیدن سؤال مواجه شد و از سوی دیگر با اعتراض تلویحی آنان مبنی بر این که رئیس‌جمهوری به رسانه‌های خارجی اهمیت بیشتری می‌دهد، از مسئولان دفتر خواست تا مقدمات یک نشست خبری با خبرنگاران فراهم کنند.

این چنین بود که ناهماهنگی سبب خیر شد تا خبرنگاران ساعتی را با احمدی‌نژاد به پرسش و پاسخ بنشینند و البته از مواجهه و گفت‌وگو با بقیه اعضای هیات دولت بازماندند.

آغاز دور جدید دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، درباره روند مسئله هسته ای، اصلاح بودجه نویسی، تلاش برای کاهش تورم و جهت گیری‌های اصلی برای تدوین برنامه پنجم توسعه از جمله مهم‌ترین محورهای سخنان رئیس‌جمهوری بود که تا دقایقی پس از اذان ظهر در جمع صمیمی خبرنگاران حاضر بود.

احمدی‌نژاد حضور خود را با گرفتن چند عکس یادگاری با نمایندگان رسانه‌ها پایان داد.

بهار دیپلماسی در پاییز

محمود احمدی‌نژاد پس از حضور در جمع خبرنگاران ابتدا چند جمله را یادآور شد.

وی با بیان این‌که ان‌شاءالله امسال نیز مانند سال گذشته در پاییز و زمستان شاهد سالی پر از رحمت و برکت الهی باشیم اظهار داشت: دولت تلاش کرده است دور جدیدی از تحرکات دیپلماتیک را در کشور آغاز کند و این امر آغاز شده است و ما شاهد حرکت دیپلماسی جدیدی در کشورمان هستیم.

رئیس‌جمهوری با بیان این‌که قرار است در آینده خود به چند کشور سفر کند و هم‌چنین قرار است در آینده رؤسای چندین کشور به ایران سفر کنند‌، خاطرنشان کرد: در این دور جدید از دیپلماسی هدف اصلی ما دفاع از امنیت ملی، منافع ملی، کمک به حفظ صلح و توسعه‌ گفتمان صلح و برادری است که من فکر می‌کنم شما آثار آن را می‌بینید.

وی تصریح کرد: ادبیات، آرمان‌ها، اخلاق و فرهنگ ایران در عرصه‌ جهانی مطرح است و ایران نقش مهمی در تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در عرصه‌های مختلف جهانی دارد.

پایان مسئله هسته‌ای

احمدی نژاد با اشاره به مسئله‌ پرونده هسته‌ای ایران گفت: اگر یادتان باشد من چندی پیش گفتم که پرونده‌ هسته‌ای ایران از نظر سیاسی تمام شده است و علت آن نیز روشن است و اکنون پرونده‌ ایران در آژانس سیر خود را طی می‌کند.

احمدی نژاد همچنین تصریح کرد: با توجه به نقشی که آژانس پیدا کرد، مسیر موازی غیرقانونی که در پرونده‌ هسته‌ای ایران به وجود آمده بود، اولویت خود را برای ما از دست داد و پرونده‌ به آژانس آمد.

تا ذره آخر می‌ایستم

احمدی‌نژاد تأکید کرد: آن‌ها مسئله‌ تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ایران را مطرح کرده و در ادامه خواستار این شده بودند که در ارتباط با انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای محدودیت‌هایی ایجاد شود و این روند، روند معیوبی بود که مبنای قانونی نداشت.

رئیس‌جمهوری یادآور شد: در دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به صراحت اعلام کردم که این روند مورد پذیرش نیست و اگر من مسئولیتی را بر عهده بگیرم پای دفاع از حقوق ملت ایران تا ذره‌ آخر می‌ایستم و اجازه نمی‌دهم که این روند غیرقانونی که برخاسته از زورگویی است، ادامه پیدا کند.

درحقوق مسلم، هرگز

رئیس‌جمهوری گفت: من بعضاً شنیده‌ام که می‌گویند فلانی مخالف مذاکره است؛ ولی این حرف بی‌ربطی است. من اهل گفت‌وگو هستم و شما حتی دیدید که به بوش گفتم در حال آمدن به نیویورک هستم و حاضرم با شما در حضور رسانه‌ها مناظره کنم و در خیلی از جاها برای گفتن حرف و منطق ایران حضور پیدا کردم؛ حتی جاهایی که خطر سنگین بود.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: بارها گفته‌ایم که ایران در مورد حقوق مسلم خود با کسی مذاکره نمی‌کند. به چه دلیل ما باید با برخی در مورد حقوق مسلم خود مذاکره کنیم. اگر کسی بخواهد در مورد حقوق مسلم خود مذاکره کند باید حتما بخشی از آن را از دست بدهد تا بتواند با طرف‌های مذاکره‌کننده به تفاهم برسد.

استعفای لاریجانی

رئیس جمهوری درباره استعفای لاریجانی هم گفت: لاریجانی سه بار کتبا و چندین بار هم شفاها خواستار استعفا بودند، ایشان از دوستان من هستند و به تشخیص خود می‌خواستند استعفا بدهند و به جای ایشان آقای جلیلی آمده است که از دیپلمات‌های ورزیده هستند.

احمدی‌نژاد تأکید کرد: سیاست‌ها تغییر نکرده است و همان است که اعلام کرده‌ام.

ایجاد کنسرسیوم برای تأسیسات جدید

محمود احمدی‌نژاد گفت: تهران آماده است تا با کشورهای مختلف برای ایجاد تأسیسات جدید، کنسرسیوم تشکیل دهد.

احمدی‌نژاد با اشاره به برنامه ایران برای تأمین  ۲۰هزار مگاوات برق هسته‌ای، افزود: این کنسرسیوم‌ها می‌تواند در ایران یا هر جای جهان باشد.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه‌در سفر اخیر به‌نیویورک برخی اعلام کردند که حاضرند با ایران کنسرسیوم تشکیل دهند، افزود: این پیشنهاد مربوط به 2 سال قبل و هنگام اولین سفر به نیویورک بود و در آن زمان ما فناوری لازم را نداشتیم.

قانونمندترین دولت، ماییم

احمدی نژاد دولت نهم را قانونمندترین دولت معرفی کرد و گفت: در کمیسیون تلفیق مجلس که مصوبات را با قوانین هماهنگ می‌کنند، کمترین اختلاف نظر درخصوص دولت نهم بوده است که تنها 30 اختلاف وجود داشته که دولت آن‌ها را حل کرده است در حالی که در دولت‌های گذشته این موضوع بیش از 100 مورد بوده است.

فشارهای سیاسی بر دولت

رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که دولت فشارهای سیاسی بسیاری را تحمل می‌کند، چون به قانون پایبند است تصریح کرد: مجلس به ما تکلیف کرده‌است تمام محصولات پتروشیمی آزاد شود که البته ما در برخی از مواقع اجرا نکرده‌ایم؛ چون می‌خواهیم کار مطالعاتی بیشتری انجام دهیم ولی با این وجود تحت فشار قرار داریم و بارها در مجلس در این خصوص به ما تذکر می‌دهند.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: دولت خود را در قانون سهمیه‌بندی بنزین فدا کرد، چون می‌خواست این قانون اجرا شود و این نشان‌دهنده‌ آن است که دولت بسیار قانونمند است، اگر دولت در جایی تحمل می‌کند به خاطر آن است که کار کارشناسی انجام دهد.

روابط دولت و مجلس

رئیس‌جمهوری در بخشی از سخنان خود درباره چشم‌انداز روابط مجلس و دولت با اشاره به این‌که مجلس سال آخر خود را می‌گذراند و جایگاه مجلس و دولت معلوم است اظهار داشت: همه باید اجازه دهیم که در فضای کشور نشاط ایجاد شود و همه حرف‌ها زده شود تا در نهایت بر اساس آنچه برای منافع ملی و رفع مشکلات کشور مناسب است، تصمیم‌گیری شود.

کد خبر 34862

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز