شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۱
۰ نفر

مدت کوتاهی پس از آنکه وزیر امور خارجه ترکیه از قصد این کشور برای نفوذ بیشتر در داخل خاک سوریه خبر داد یک مقام‌ ارشد آنکارا اکنون از احتمال باقی ماندن نیروهای این کشور در سوریه برای چندین سال حرف زده است.

سوریه

اين مقام ارشد دولت تركيه با اشاره به طرح آمريكا براي استفاده از نيروهاي كرد در عمليات رقه اعلام كرده كه چنين اقدامي مي‌تواند منجر به جنگ فرقه‌اي در منطقه شود. او با اشاره به اين مسئله تأكيد كرده نيروهاي نظامي تركيه كه از حدود يك‌ماه قبل عمليات در داخل خاك سوريه را شروع كرده‌اند احتمال دارد براي ادامه اين عمليات موسوم به سپر فرات چند سال ديگر در سوريه باقي بمانند.

هفته گذشته مولود چاووش‌اوغلو، وزير خارجه تركيه اعلام كرد كه آنكارا قصد دارد به‌منظور ايجاد يك منطقه امن نيروهاي خود را به عمق بيشتري در خاك سوريه بفرستد. دولت سوريه به‌شدت عمليات تركيه در خاك خود را محكوم و آن را تجاوز و نقض حاكميت اين كشور خوانده است. نقشه تركيه براي ادامه حضور نظامي و نفوذ بيشتر در داخل خاك سوريه مي‌تواند باعث گسترش اختلاف‌ها ازجمله با آمريكا و روسيه شود. مقام‌هاي مسكو پيش از اين بارها مخالفت خودرا با اقدام‌هاي تركيه در سوريه اعلام كرده‌اند و تنش‌ها ميان آنكارا و واشنگتن هم بر سر حمايت از نيروهاي كرد سوريه همچنان ادامه دارد. مقام‌هاي تركيه پيشنهاد همكاري با آمريكادر عمليات رقه را به شرط كنار گذاشتن نيروهاي كرد مطرح كردند اما با واكنش سرد آمريكا روبه‌رو شد.

  • تحويل هاموي‌هاي آمريكا به نيروهاي شورشي

درگيري‌هاي سنگين در شهر حلب ميان نيروهاي ارتش سوريه و گروه‌هاي تروريستي حاضر در اين شهر ادامه دارد. نيروهاي ارتش سوريه پيشروي‌هاي مهمي داشته و اردوگاه حندرات را كه تنها چند كيلومتر از شهر حلب فاصله دارد بار ديگر به تصرف خود در آوردند.همچنين ارتش سوريه از نابودشدن مقر رهبران جبهه فتح‌الشام (جبهه النصره سابق) در اين شهر خبر داده است. وال‌استريت ژورنال هم در گزارشي از نزديكي بيشتر گروه‌هاي شورشي سوريه با القاعده خبر داده است.

به تازگي فيلمي منتشر شده كه تحويل خودروهاي مشهور هاموي را از سوي آمريكا به نيروهاي گروه موسوم به ارتش آزاد سوريه در شمال حلب نشان مي‌دهد. اين مسئله بار ديگر تلاش آمريكا براي جلوگيري از پاكسازي حلب را نشان مي‌دهد. تنش‌ها ميان روسيه و آمريكا بر سر عمليات حلب به اوج خود رسيده است. جان برنان، رئيس سيا در گفت‌وگو با سي‌ان‌ا‌ن،‌ روسيه را دشمن آمريكا در بسياري از زمينه‌ها توصيف كرده است.

مقام‌هاي آمريكا به تازگي به روسيه درباره عمليات حلب هشدار دادند و خواستار توقف آن شدند اما مسكو اعلام كرد كه جنگنده‌هاي روسيه همچنان به حمايت از ارتش سوريه ادامه مي‌دهند. معاون وزير امور خارجه روسيه بيانيه آمريكا و تهديد اين كشور را حمايت از تروريسم خوانده است.

کد خبر 348007

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha