همشهری آنلاین: یکی از سران معارض سوری امروز (چهارشنبه ۷ مهر) اعلام کرد که دولت‌های خارجی مقادیر قابل توجهی موشک زمین به زمین گراد در اختیارشان قرار داده‌اند.

موشک گراد

به گزارش ايرنا به نقل از رویترز، فارس البیوش فرمانده معارضان سوری گفت که راکت‌های گراد در دو نوع با برد 22 و 40 کیلومتر و متفاوت با نوعی که قبلا در اختیارشان گرفته بود، در 'مقادیر چشمگیر' و در واکنش به حمله گسترده نیروهای سوری تحت حمایت روسیه به دست آنها رسیده است.

این معارض سوری اضافه کرد که از این راکت‌های گراد در نبرد حلب٬ حماه و مناطق ساحلی استفاده خواهد شد.

وی همچنین اضافه کرد که هنوز هیچ نشانه‌ای دال بر این که کشورهای خارجی تسلیحات ضد هوایی در اختیارشان قرار دهند٬ وجود ندارد.

گرچه قبلا نیز موشک گراد در اختیار معارضان سوری قرار گرفته بود، اما بیوش گفت که این نخستین بار است که این نوع خاص به آنها داده می‌شود.

رویترز روز دوشنبه به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد که به دنبال بی‌نتیجه ماندن آتش بس اخیر سوریه، احتمالا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و ترکیه٬ گروه‌های معارض سوری را با تسلیحات ضدهوایی مجهز خواهند کرد.

ویدیویی که روز دوشنبه بر روی سایت یوتوب قرار گرفت٬ تصاویری را نشان می‌دهد که گروه معارضان موسوم به ارتش آزاد سوریه٬ موشک‌های گراد را به سوی مواضع ارتش سوریه نزدیک حلب شلیک می‌کنند. بیوش گفت که سلاح‌های شلیک شده در این ویدیو اخیرا در اختیارشان قرار گرفته است.

رویترز افزود: گروه‌های شورشی که تحت عنوان ارتش آزاد سوریه می جنگند٬ از طریق مرکز هماهنگی تحت حمایت آمریکا از سوی دولت‌های مخالف دمشق٬ کمک‌های نظامی دریافت کرده‌اند.

این گزارش ادامه داد: دولت‌های خارجی قبلا نیز راکت‌های گراد ساخت روسیه به شورشیان داده بودند. به اذعان این گروه‌های مسلح، چندی پیش در سال میلادی جاری نیز راکت‌هایی با برد 20 کیلومتر در اختیار آنها قرار گرفته بود.

ب ام-۲۱ گراد نوعی راکت انداز چندتایی ۱۲۲ میلی متری است که در اوایل دهه ۱۹۶۰ در شوروی طراحی و تولید شد. گراد از معروفترین و رایج ترین انواع راکت اندازهای خانوادهٔ کاتیوشاست.

طول هر یک از راکت‌ها ۲٫۸۷ متر و وزن کلاهک حاوی مواد منفجره آن حدود ۲۰ کیلو است. برد آن با راکت‌های معمولی ۲۰ کیلومتر است اما راکت‌های جدیدی با برد بیش از ۳۰ کیلومتر هم ساخته شده است. از مزایای گراد دقت نسبی و تعداد زیاد راکت‌هایی است که می‌توان در محدوده زمانی کوتاهی شلیک کرد.

کد خبر 347850

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha