همشهری آنلاین: جانشین رییس بسیج مستضعفان کشور، وحدت و انسجام ملی و تبعیت محض از فرامین ولایت مطلقه فقیه را رمز ثبات و اقتدار نظام اسلامی توصیف کرد.

 علی فضلی

به گزارش ایرنا، سردار سرتیپ پاسدار علی فضلی روز جمعه در آیین گرامیداشت سالگرد عملیات غرور آفرین مسلم بن عقیل که در نقطه صفر مرزی سومار برگزار شد، افزود: دشمنان امروز وحدت ما را نشانه گرفته‌اند و به دنبال ایجاد تفرقه و اختلاف اندازی بین شیعه و سنی هستند.

وی اظهار داشت: باید با حفظ بصیرت سیاسی و حرکت در حول محور ولایت فقیه و تبعیت از فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی، پاسداری از ارزش‌ها و دستاوردهای هشت سال جنگ تحمیلی، با پاسداشت ایثار و فداکاری شهدا و قدرشناسی عظمت‌هایی که خلق کردند، در مسیر آن‌ها گام برداریم.

وی بیان کرد: ترویج و نهادینه شدن فرهنگ شهید و شهادت رمز پیروزی نظام اسلامی در برابر دسایس سازمان یافته دشمنان است.

وی با تشریح شرایط سخت اوایل جنگ تحمیلی به واسطه نظام نوپای اسلامی و خیانت بنی صدر، گفت: حدود 2 ماه قبل از 31 شهریور 59، رژیم بعث عراق با انجام عملیات های پارتیزانی، کمین، مین گذاری و اجرای آتش و عملیات دستبرد، 636 بار قوانین مربوط به مرزهای ایران اسلامی را نقض کرد و تبادل آتش و درگیری های مرزی بین مرزبانان، واحدهای ارتش و واحدهای کوچک سپاه در آن روزها با نیروهای بعثی به وقوع پیوست.

جانشین رییس بسیج مستضعفان کشور بیان کرد: تا قبل از آغاز رسمی جنگ در 31 شهریور 59، پدران و فرزندان رزمنده این امت، یک هزار و 50 شهید را تقدیم انقلاب کردند.

جانشین عملیات سپاه سومار در سال 59، با تشریح شرایطی که دشمن سومار را به اشغال در آورد، افزود: سه روز قبل از 31 شهریور 59، ستون کشی‌های پی در پی عراقی‌ها در آن سوی مرزها مشهود بود و این حکایت از یک حادثه بزرگ و تحمیل یک جنگ بود.

سردار فضلی ادامه داد: جنگ تحمیلی زمانی بر نظام اسلامی تحمیل شد که با وجود کمبود ادوات و تجهیزات، فرزندان امام در مناطق درگیری و پاسگاه‌های مرزی، قهرمانانه از کیان اسلامی دفاع کردند.

وی اضافه کرد: پس از عزل بنی صدر، با ایجاد وحدت بین ارتش، سپاه، بسیج، کمیته های انقلاب، شهربانی و ژاندارمری آن موقع، عشایر غیور، مرزبانان و مهندسی جهاد، قطعه بسیار ستودنی و ارزشمندی در تاریخ انقلاب و دفاع مقدس رقم خورد.

وی افزود: با اتحاد و همبستگی که بین نیروهای نظامی و انتظامی و اقشار مختلف مردم در همان ابتدای جنگ تحمیلی شکل گرفت، عملیات های بزرگی از جمله مانند بیت المقدس، طریق القدس و فتح المبین رقم زده شد و تلفیقی از دانش و آموزش و اعتقاد در خدمت دفاع مقدس قرار گرفت که حاصل آن خلق حماسه و پیروزهای پی در پی رزمندگان اسلام بود.

جانشین رییس بسیج مستضعفان کشور، با اشاره به طراحی عملیات مسلم بن عقیل که منجر به آزادسازی منطقه سومار شد، از این عملیات به عنوان بزرگترین عملیات مشترک دفاع مقدس در استان کرمانشاه یاد کرد و گفت: با وجود شرایط سختی که دشمن ایجاد کرده بود، طراحی، شناسایی و اجرای این عملیات در سایه یکدلی، وحدت و مدد الهی با فرماندهی خوب امام راحل و فداکاری نیروهای مخلص عمل کننده همه اهداف آن محقق شد.

مراسم سالگرد عملیات غرورآفرین مسلم بن عقیل روز جمعه با حضور فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی، خانواده‌های معظم شهدا و مسوولان در سومار برگزار شد.

عملیات مسلم ابن عقیل در 9 مهر سال 1361 در منطقه سومار از توابع شهرستان قصرشیرین که منجر به آزادسازی بخشی از خاک کشورمان و عقب نشینی دشمن بعثی شد.

در این عملیات، یگان‌های دشمن شامل تیپ های 421 پیاده، گارد مرزی و 46 مکانیزه منهدم و به طوری کلی خسارات دید و بیش از چهار هزار و 275 تن از بعثی‌ها کشته و زخمی و 325 تن نیز به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند.

در این عملیات 15 دستگاه تانک، بیش از سه عراده توپخانه و 20 دستگاه خودروی دشمن منهدم و 6 دستگاه تانک و نفربر، 20 عراده توپخانه و 30 دستگاه خودرو نیروهای بعثی به غنمیت گرفته شد.

بخش مرزی سومار در 90 کیلومتر شهرستان قصرشیرین و در غرب کرمانشاه قرار دارد.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از 27 هزار تن جمعیت و 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق 2 مرز رسمی فعال خسروی و پرویزخان دارد.

قصرشیرین دارای 2 بخش سومار - نفت شهر و بخش مرکزی است که بخش مرکزی این شهرستان دارای 28 روستای خالی از سکنه و 25 روستای دارای سکنه است.

کد خبر 347962

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha