مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

نخستین پروژه سراسرنمای مقاومت (پانوراما) کشور دیروز طی مراسمی با حضور جمعی از فرماندهان نظامی و انتظامی و مسئولان مدیریت شهری در باغ موزه دفاع مقدس به بهره‌برداری رسید.

سراسرنمای باغ موزه دفاع مقدس به روی مردم باز شد

در اين مجموعه همه روزه مفاهيم جديدي از دفاع مقدس به مخاطبان ارائه مي‌شود. در بخشي از سراسرنماي 360 درجه باغ‌موزه دفاع مقدس جامع‌ترين كتابخانه دفاع مقدس عرضه شده است و حتي قرار است به زودي و براي نخستين‌بار 30 عنوان كتاب ويژه روشندلان درموضوع دفاع‌مقدس در اين كتابخانه رونمايي شود.

در اين سازه بي‌نظير در كشور و حتي منطقه به شكلي كاملا خلاقانه و هنرمندانه موضوع اشغال، دفاع و آزادسازي خرمشهر از چنگال متجاوزان عراقي به تصوير كشيده شده است. بازسازي پل معروف خرمشهر كه به نام پل آزادي و نماد مقاومت خرمشهر معروف است، بازسازي صحنه‌هايي از زندگي عادي مردم اين شهر پيش از شروع جنگ و ناگهان به‌هم ريخته شدن آرامش و آوارگي و هراس مردم پس از حمله نيروهاي عراقي، به شكلي خلاقانه، هنرمندانه و ملموس دراين سازه بي‌نظير درمعرض ديد مردم قرار مي‌گيرد.

به‌‌گفته جواد خضرايي، مديرعامل باغ موزه دفاع مقدس، اين پروژه شامل موزه و سراسرنما و در حقيقت يك سينماي 360 درجه كروي است كه براي نخستين‌بار در كشور به دست مهندسان ايراني و شركت‌هاي دانش‌بنيان طراحي، اجرا و به بهره‌برداري رسيده است. اين پروژه در قالب 4500 مترمربع زيربنا و 8 هزار متر عرصه ساخته شده است و به قول خضرايي قرار است مهم‌ترين پروژه فرهنگي شهرداري تهران قلمداد و درآن براي نخستين‌بار در كشور و حتي منطقه فيلم‌هاي 360 درجه به نمايش درآيد.

به همين منظور خضرايي از ساخت 3 فيلم جديد خبرداد كه ظرف 15 روز آينده در اين سراسرنما به‌معرض ديد عموم گذاشته خواهد شد. در اين سراسرنما 36 دستگاه ويدئو پروژكتور كار نمايش فيلم‌هايي با نام طعمه، نقش هوانيروز در جنگ و آفرينش و طبيعت زير دريا را برعهده دارند.

از ويژگي‌هاي فني اين بنا مي‌توان به قطر ٣٥ متري گنبد و بتن مسلح آن اشاره كرد كه در ارتفاع 27متري از سطح زمين قرار دارد و با اجراي بخش مفهومي به انعكاس رويدادهاي اشغال، مقاومت و آزادي خرمشهر و ارائه آثاري در مفاهيم انقلاب، دفاع مقدس و ارزش‌هاي ايثار و شهادت مي‌پردازد.

در انتهاي مراسم محسن رفيق‌دوست از فرماندهان باسابقه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به نمايندگي از ساير فرماندهان نظامي حاضر در مراسم از محمدباقر قاليباف بابت ساخت سازه باشكوه سراسرنما و باغ موزه دفاع مقدس تشكر كرد و گفت: ما خيلي خوشحاليم كه برادري از جنس خود ما امروز در منصب شهرداري تهران قرار دارد و توانسته منشأ اقدمات ارزشمند بسياري در شهر باشد كه از همه مهم‌تر همين باغ‌موزه و سازه سراسرنماي دفاع مقدس است.

  • مسير بازديد از سراسر نماي مقاومت

بازديد‌كنندگان در مسير حركت به سمت سراسرنما از راهروهاي مختلفي عبور مي‌كنند كه ديوار آنها به طول 108 متر موضوع تجاوز دشمن را در قالب سازه حجم و سفال و بتن دربرابر ديدگان مردم قرار مي‌دهد و در پشت ديوارها نيز نمادهايي از پشتيباني مردم از جبهه‌ها در زمان جنگ را نشان مي‌دهد. همچنين بازديد‌كنندگان درپايان مشاهده فيلم‌هاي مرتبط با دفاع مقدس دربخش سراسرنما، درادامه مسير خود براي بازديد از بخش‌هاي ديگر اين موزه به ايستگاه صلواتي مي‌رسند. اين ايستگاه‌ يادآور دوراني است كه رزمندگان دقايقي از وقت خود را به منظور رفع خستگي و صرف شربت دراين مكان‌ها سپري مي‌كردند.

کد خبر 347602

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha