همشهری آنلاین: مقام‌های سعودی می‌گویند رأی مثبت کنگرۀ امریکا به قانون دریافت غرامت خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر از عربستان سعودی، «تبعات فجیعی» به همراه دارد.

۱۱september

یک مقام وزارت خارجۀ عربستان سعودی پنج‌شنبه از کنگرۀ امریکا خواست «برای پرهیز از تبعات فجیع و خطرناک این قانون، تدابیر لازم را اتخاذ کند.»

این مقام سعودی که نمی‌خواست نامش فاش شود، تأکید کرد این قانون «مصونیت دولت‌ها را تضعیف می‌کند و برای تمامی کشورها از جمله ایالات متحده آثاری منفی به همراه خواهد داشت.»

وی همچنین این قانون را «بسیار نگران‌کننده» توصیف کرده است.

این اظهارات در حالی مطرح شد که مجلس نمایندگان و سنای امریکا با اکثریت قاطع به طرح موسوم به «عدالت در برابر حامیان تروریسم» یا جاستا - که به موجب آن خانوادۀ قربانیان حملات 11 سپتامبر می‌توانند علیه حکومت عربستان سعودی اقامۀ دعوی کنند - رأی مثبت دادند.

این طرح در حالی به تصویب کنگرۀ امریکا رسید که باراک اوباما، رئیس‌جمهور این کشور، هفتۀ گذشته آن را وتو کرده بود.

اوباما بعد از باطل شدن وتوی خود گفت رأی مثبت کنگرۀ امریکا به تصویب جاستا یک «اشتباه» و نشأت گرفته از فضای سیاسی کشور بوده است.

رئیس‌جمهور امریکا همچنین افزود کنگره با ابطال وتوی او «رویه‌ای خطرناک» را در پیش گرفته است.

گفته می‌شود 15 نفر از عوامل حملات 11 سپتامبر، از اتباع عربستان بوده‌اند؛ شواهد موجود نیز حاکی از آن است که این افراد با مقام‌های بلندپایۀ سعودی در ارتباط بودند.

حکومت عربستان سعودی هر گونه ارتباط با این حملات را - که حدود سه هزار کشته برجای گذاشت و بالغ بر 10 میلیارد دلار به امریکا خسارت زد - رد کرده است.

ریاض همچنین تهدید کرده بود اگر این قانون در امریکا تصویب شود دارایی‌های خود را در این کشور که ارزش آن 750 میلیارد دلار است، نقد خواهد کرد.

در همین حال، کارشناسان مسائل سیاسی احتمال می‌دهند عربستان سطح روابط امنیتی و اطلاعاتی خود را با امریکا کاهش دهد و هم‌پیمانان خود را در شورای همکاری خلیج فارس به کاهش همکاری با واشنگتن ترغیب کند.

 

کد خبر 347943

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha