همشهری آنلاین: معاون بهداشت وزیر بهداشت، از اجرای برنامه بسیج ملی خطرسنجی ایرانیان در برابر سکته مغزی و قلبی، دیابت و سرطان خبر داد.

اجرای برنامه خطر سنجی دیابت

به گزارش ایرنا، علی اکبر سیاری ، در اجلاس معاونان بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در وزارت بهداشت افزود: این برنامه تدوین شده است و قرار است به زودی به عنوان یک برنامه پایدار کشوری و به صورت پیوسته در همه استان ها اجرا شود.

وی ادامه داد: برنامه کلی وزارت بهداشت در حوزه بهداشت، برنامه 90-90-90 است یعنی 90 درصد مردم به خدمات بهداشتی دسترسی یابند ، 90 درصد افراد در دسترس از نظر خطرات سلامت و بیماری هایی که در معرض آن هستند، خطرسنجی شوند و 90 درصد افراد در خطر بیماری، تحت مراقبت قرار بگیرند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: ستاد کشوری این برنامه در معاونت بهداشت وزارت بهداشت مستقر است و در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز ستادهای اجرایی استانی آن تشکیل شده است.

سیاری اظهار کرد: برای اجرای این برنامه، آموزش آبشاری کارشناسان و مجریان این برنامه شروع شده است و بسته‌های آموزشی آن در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گرفته است.

وی گفت: برای کاهش و کنترل بیماری‌های غیر واگیر در کشور سند ملی پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر در کشور با تایید رئیس جمهوری و ابلاغ معاون اول رئیس جمهوری به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است.

سیاری خاطرنشان کرد: بر اساس این برنامه ملی باید تا سال 2025 با ادغام برنامه‌های کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر 25 درصد از میزان بروز و مرگ و میر بیماری‌های غیر واگیر به خصوص بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، سکته، سرطان، بیماری‌های روانی و تصادفات رانندگی کم شود.

وی اضافه کرد: برای اجرای این برنامه بیش از هر کاری به توسعه و تقویت شبکه بهداشتی-درمانی کشور داشتیم و این کاری است که در دولت یازدهم به صورت بی‌نظیری انجام شد و میزان سرمایه گذاری که در این دولت برای نوسازی شبکه بهداشتی انجام شده است در هیچ دوره ای سابقه ندارد.

سیاری همچنین پس از این اجلاس در جمع خبرنگاران درباره وضعیت واکسن آنفلوآنزا در کشور توضیح داد: این واکسن ، هم اکنون در شبکه داروخانه ای کشور توزیع شده است و هیچ کمبودی ندارد.

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد:واکسن آنفلوآنزا توصیه می‌شود که به زنان باردار، سالمندان، بیماران پیوندی، افراد دچار نقص سیستم ایمنی بدن،بیماران مزمن تنفسی،کلیوی و قلبی-عروقی و کودکان زیر پنج سال تزریق شود.

معاون وزیر بهداشت گفت: برای کودکان سه تا 6 ماهه باید نصف یک واکسن آنفلوانزا برای 2 بار و به فاصله یکماه تزریق شود و کودکان سه تا 9 ساله نیز بهتر است این واکسن را در 2 نوبت تزریق کنند.

بر اساس این گزارش در اجلاس معاونان بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی کشور در وزارت بهداشت از دکتر علیرضا مصداقی نیا، استاد تمام بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس پژوهشکده بهداشت محیط این دانشگاه تجلیل شد.

مصداقی نیا جایزه سال 2016 دکتر لی (رئیس فقید سازمان جهانی بهداشت) را به خاطر یک عمر فعالیت در امور سلامت و بهداشت عمومی دریافت کرده است.

کد خبر 347866

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha