همشهری آنلاین: معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اجرای طرح پژوهشی روی افراد ۴۰ ساله به منظور شناسایی افراد مستعد به سکته‌های مغزی و قلبی، ۱۰ سال قبل از بروز سکته خبر داد و گفت: این طرح در استان‌های فارس و گلستان در حال انجام است.

مغز

به گزارش ايرنا، دکتر رضا ملک‌زاده در مراسم گشایش مرکز تحقیقات پیشرفته روش‌های کم تهاجمی بیمارستان پارس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مهمترین عامل مرگ و میر در میان ایرانی‌ها سکته‌ مغزی و سكته قلبی است، به گونه‌ای که سالانه 51 درصد مرگ ایرانی‌ها به این علت رخ می‌دهد.

وی افزود: این افراد حدود 10 سال قبل از سکته، عوامل خطر بروز سکته مانند چاقی و فشار خون و چربی خون بالا را دارند، بنابراین برای پیشگیری از بروز مرگ و میر ناشی از سکته‌ها تمام افراد در سن 40 سالگی بررسی می‌شوند تا افراد در معرض خطر شناسایی و درمان آنها آغاز شود.

ملک‌زاده ادامه داد: این بررسی‌ها شامل اندازه‌گیری وزن، قد، دور شکم، فشار و چربی خون است و در نتیجه این بررسی به هر کدام از افراد که دارای این فاکتورهای خطر باشند، قرصی داده شود که بتوانند حداقل 10 سال بیشتر عمر کنند.

وی توضیح داد: این قرص در ایران تولید می‌شود و نام آن آن پلی پیل است، یعنی چند قرص در قالب یک قرص تولید می‌شود و این از نظر روانی برای افراد بسیار راحت‌تر است که به جای این که هر روز چند قرص مصرف کنند، فقط یک قرص بخورند.

ملک‌زاده با بیان اینکه اجرای این طرح در بسیاری از کشورهای دنیا سال‌ها قبل آغاز شده است، یادآور شد: این طرح در حال حاضر در استان‌های گلستان و فارس اجرا می‌شود و این قرص به زودی وارد بازار خواهد شد و همه افراد می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: حتی پیشنهاد می‌کنیم که این قرص را در خانه‌های بهداشت به افراد مستعد سکته 40 سال به بالا مانند داروهای معمولی که به کودکان در خانه‌های بهداشت داده می‌شود، ارایه کنند.

مرکز تحقیقات پیشرفته روش‌های کم تهاجمی بیمارستان پارس با حضور دکتر رضا ملک‌زاده و جمعی از مسئولان این بیمارستان گشایش یافت.

کد خبر 346666

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha