رئیس سازمان غذا و دارو بر لزوم نهایی شدن سامانه ردیابی و رهگیری کالاهای سلامت‌محور تا پایان امسال تأکید کرد و گفت: اگر سامانه ردیابی و رهگیری کالاهای سلامت تکمیل شود و شرکت‌ها ما را در این مسیر همراهی کنند، قاچاق کالاهای سلامت به‌شدت کم می‌شود. همچنین این اطمینان برای مردم فراهم می‌شود که کالایی نظارت شده در دست دارند.

سلامت

رسول ديناروند همچنين ضمن اشاره به نقش صنعت پخش در كاهش قاچاق به كشور افزود: اگر بتوانيم پديده قاچاق را نظارت و مقررات آن را كنترل كنيم، مطمئن هستم عرض‌اندام آن كمتر از امروز مي‌شود. به همين سبب براي همه اين موارد حضور و بهره‌برداري از امكانات فناوري و اطلاعات ضروري است.

  • افزايش قيمت دارو تا ۱۰برابر در نبود شبكه توزيع

رئيس سازمان غذا و دارو همچنين با بيان اينكه در جايي كه شبكه توزيع نداريم گاهي قيمت دارو تا ۱۰برابر افزايش مي‌يابد، گفت: بازار سلامت كشور به نرخ ارز بين‌المللي حدود ۱۰ميليارد دلار است. طي يك سال گذشته ۱۰درصد به اين رقم اضافه شده كه حدود ۳۸هزار ميليارد تومان مي‌شود. اگر بازار غذا و محصولات كشاورزي را نيز اضافه كنيد، اين رقم سه برابر مي‌شود.

وي همچنين افزود: بازار كالاهاي فاسدشدني براي زندگي روزمره و سلامت مردم بسيار مهم است اما بخشي از آن وارد چرخه توزيع نمي‌شود. اگر اين صنعت نباشد، مديريت بازار از جهت مديريت و زنجيره تأمين آسيب مي‌بيند.

ديناروند، ذخيره استراتژيك و مديريت موجودي در كنار نظام مديريت كيفيت و قيمت را از شاخصه‌هاي مهم صنعت پخش عنوان كرد و گفت: ذخيره استراتژيك به‌ويژه در مورد كالاهاي سلامت از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار است؛ با شبكه رسمي و تحت نظارت و كنترل توزيع مي‌توانيم موجودي دقيق كشور را بدانيم و كنترل كنيم.

وي تأكيد كرد: به‌ويژه ذخيره دارويي كشور از يك حدي نبايد پايين‌تر برود و بايد بدانيم در بحران‌ها چقدر موجودي داريم؛ فقط تا زماني كه صنعت پخش حرفه‌اي داريم مي‌توانيم مديريت زنجيره تأمين را داشته باشيم و در مورد دارو نيز به سرمايه‌گذاري دولت نياز نداريم؛ يعني به تاسيس انبار و خريد از سوي دولت نياز نداريم و نظام مديريت موجودي و كنترل دارو بدون دخالت اما با نظارت دولت انجام مي‌شود.

رئيس سازمان غذا و دارو همچنين ادامه داد: نظام توزيع رسمي براي برخي فرآورده‌هاي رسمي وجود ندارد و تاريخ توليد و نحوه حمل آنها مشخص نيست. در نهايت ما با ضايعات بسياري روبه‌رو هستيم. در برخي محصولات از زمان برداشت تا مصرف ۳۰درصد ضايعات وجود دارد. ما در نظام توزيع حاشيه سود مشخصي براي توليد داريم و اين موضوع در تمام كشور به‌خصوص دارو رعايت مي‌شود. هيچ دارويي وجود ندارد كه خارج از كارخانه قيمت آن ۱۰۰۰تومان باشد و زماني كه به‌دست مصرف‌كننده مي‌رسد، بيشتر از ۱۳۰۰ يا ۱۴۰۰تومان باشد. اما در جايي كه شبكه توزيع نداريم گاهي اين رقم تا ۱۰برابر افزايش پيدا مي‌كند.

ديناروند همچنين افزود: زماني كه شبكه‌اي رسمي و تحت نظارت در زمينه توزيع وجود دارد، مي‌توانيم موجودي كشور در مورد كالاهاي غذايي، كشاورزي و دارويي را بدانيم. فقط زماني كه يك شبكه پخش قابل اعتماد و تحت نظارت داشته باشيم، مي‌توانيم به خوبي ذخاير استراتژي و زنجيره تأمين را مديريت كنيم.

وي با تأكيد بر اينكه نظام مديريت موجود كنترل و نظارت دارو هم‌اكنون بدون دخالت دولت و تنها با نظارت آن انجام مي‌شود، افزود: دولت مجبور است برخي كالاهاي اساسي را خود ذخيره كند.

  • طلب 4000ميلياردي شركت‌هاي دارويي از نظام سلامت

دكتر ديناروند ضمن اشاره به بدهي سنگين شبكه بهداشت و درمان كشور به شركت‌هاي دارويي گفت: هم‌اكنون مطالبات شركت‌هاي دارويي 4هزار ميليارد تومان است. سازمان تأمين اجتماعي و بيمه سلامت از سال گذشته بدهي‌هاي خود را با بيمارستان‌ها تسويه نكرده‌اند؛ البته سازمان تأمين اجتماعي بدهي خود را با داروخانه‌ها تسويه كرده است و از اين لحاظ در وضعيت خوبي قرار دارد.

  • مهلت شش‌ماهه استفاده از برچسب اصالت تمديد نمي‌شود

رئيس سازمان غذا و دارو درخصوص آخرين وضعيت توليدكنندگاني كه بعد از تمديد مهلت مقرر براي استفاده از برچسب اصالت همچنان از آن استفاده نمي‌كنند، گفت: از ابتداي مهر95 به هيچ عنوان براي اين دسته از شركت‌هاي دارويي كار جديدي انجام نمي‌دهيم. ما به آنها 6ماه مهلت داده‌ايم كه به هيچ عنوان اين زمان تمديد نمي‌شود. البته زنجيره تأمين دارويي اين شركت‌ها به خطر نمي‌افتد اما طرح‌هاي توسعه‌اي‌شان متوقف مي‌شود.

کد خبر 347365

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha