مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۰
۰ نفر

شیوا فرمانی: با توجه به تحقیقات گسترده‌ای که در داخل و خارج کشور در خصوص اختلالات و انحرافات ستون فقرات و دردهای این ناحیه و شناخت عوامل زمینه‌ساز این مشکلات انجام شده، مشخص شده که عوارض شغلی بر سیستم حرکتی بدن اجتناب‌ناپذیر است.

حفظ سلامت کار

همچنين‌ مطالعات ملي بيمار‌ي‌ها و عوامل خطرزا در ايران كه‌ سال 1382 انجام گرفت، ‌نشان داد كه بيماري‌هاي اسكلتي - عضلاني ناشي از كار در رتبه دوم قرار دارد. نظر به اين موارد و نظر به اينكه هميشه پيشگيري آسان‌تر، مطمئن‌تر و ارزان‌تر از درمان است، فيزيوتراپي در فيلد پيشگيري بيش از پيش نقش فعال‌تري ايفا مي‌كند.

در طرح ارتقا و حفظ سلامت سيستم اسكلتي - عضلاني نيروي كار، به جاي اينكه منتظر باشيم تا فرد به سبب عوارض شغلي و بيماري ناشي از كار به مراكز درماني مراجعه كند، فيزيوتراپيست به محل كار افراد مراجعه كرده و روش پيشگيري را به نيروي كار آموزش مي‌دهد. اين طرح به دو صورت اجرا می‌شود؛ يكي به صورت كارگاه آموزشي در مراكز حرفه‌اي. به عنوان مثال كارگاه‌هاي آموزشي كه در قالب نذر فرهنگي در كارگاه‌هاي خياطي تحت پوشش سازمان توانمندسازي زنان شهرداري تهران (خانه‌هاي كوثر) اجرا مي‌شود و در اين كارگاه‌ها از نظر ارگونوميكي بررسي انجام می‌شود و دستورات لازم جهت پيشگيري از عوارض شغلي و راهنمايي‌هاي لازم ‌جهت بهبود شرايط جسمي و كاري ‌ارائه خواهد شد.

يكي ديگر از مواردي كه در طرح فوق در نظر است، مربوط به شركت‌هاي مهندسي كامپيوتر است كه نتيجه اجراي طرح پس از يك‌سال، فوق‌العاده چشمگير بود. البته در شركت‌هاي كامپيوتري به اين شكل است كه ‌غربالگري‌ از سيستم اسكلتي- عضلاني و بررسي‌هاي ارگونوميكي انجام مي‌شود و سپس بنا به معاينه كه از هر فرد انجام شده، دستورات مورد نياز به آن فرد داده مي‌شود. ذكر اين نكته شايان توجه است كه اجراي اين طرح در راستاي هدف دولت در اجراي طرح سلامت‌محوري به جاي درمان محوري قرار گرفته است. پيشنهاد مي‌كنم طرح ارتقا و حفظ سلامت در 3مرحله زير انجام شود كه اگر چنين شود تحرك ، شادابي و سلامتي نتيجه آن خواهد بود؛ زيرا زندگي يعني حركت و حركت يعني زندگي.

1- پيشگيري از اختلالات اسكلتي - عضلاني نوجوانان و جوانان مخصوصا عوارض استفاده نادرست از فناوري‌هاي روز مانند كامپيوتر، تبلت و گوشي تلفن همراه
2- پيشگيري از عوارض شغلي بر سيستم اسكلتي- عضلاني نيروي كار جهت ارتقا و حفظ سلامت نيروي كار
3- پيشگيري از عوارض سالمندي بر سيستم حركتي بدن در حركات روزمره

کد خبر 345912

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha