سه‌شنبه ۱ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۳
۰ نفر

فرنوش صفوی‌فر: غذاهای آماده یا فست‌فودها، جای خود را در بین خانواده‌ها، حتی کوچک و بزرگ باز کرده‌اند.

تا چندی پیش، پدر و مادرهای زیادی بودند که به این نوع غذاها با شک و تردید نگاه می‌کردند و می‌گفتند: «معلوم نیست تویش چی باشد»؛ اما حالا والدین امروزی را می‌بینی که خودشان بچه‌ها را به رستوران‌های این چنینی می‌برند و با خیال راحت، برایشان پیتزا، یا ساندویچ‌های جورواجور سفارش می‌دهند.

تا به حال حتما چیزهایی در مورد زیان‌های این نوع غذاها شنیده بودید، اما هیچ‌گاه به محتوای نمک این غذاها فکر کرده بودید و خطری که می‌تواند برای سلامت شما و بچه‌ها ایجاد کند؟

این بار محققان انگلیس در گزارشی از مطالعه خود آورده‌اند که فست فودها حاوی مقادیر بسیار زیادی نمک هستند که می‌تواند برای همه، به‌خصوص کودکان و نوجوانانی که مشتاقان اصلی این نوع غذاها هستند، خطرهای درازمدتی به‌دنبال داشته باشد.

به گزارش بی‌بی‌سی، در این بررسی جدید که توسط مرکز تحقیقات «نمک و سلامت انگلستان» انجام شده، بسیاری از موارد منو در این رستوران‌ها آزمایش شده و نتایج هشداردهنده‌ای به دست آمده، از جمله این که یک وعده پیتزا می‌تواند 4 برابر حد مجاز نمک روزانه یک کودک 4 ساله را به بدنش وارد کند.

بررسی‌های آنها نشان داده که خوراکی‌هایی مانند یک وعده نان سیر، بال جوجه، سیب‌زمینی سرخ‌شده و مواردی مثل این، هرکدام چیزی حدود 3/12 گرم نمک دارد که معادل 4 برابر حد مجاز نمک روزانه برای یک کودک 6 ساله محسوب می‌شود.

نوشیدنی‌هایی هم که در این رستوران‌ها سرو می‌شوند، از این قاعده جدا نیستند و آنها هم حاوی مقادیر قابل توجهی نمک هستند. چه باور کنید یا نه، یک نوشابه گازدار معمولی می‌تواند تا 8/4 گرم نمک داشته باشد.

حتی در دسرها وکیک‌های آماده و سروشده در این رستوران‌ها هم نمک زیادی به کار رفته، چنان‌که یک کیک پنیری یک‌نفره که به‌عنوان دسر خورده می‌شود، می‌تواند 3/12 گرم نمک داشته باشد.کارشناسان تغذیه مقدار مصرف مجاز روزانه نمک را در گروه‌های مختلف سنی به این صورت اعلام کرده‌اند: 3-1 سالگی، 2 گرم؛ 6-4 سالگی، 3 گرم؛ 10-7 سالگی، 5 گرم و 14-11 سالگی و بزرگسالی6 گرم. این اعداد میزان نمک بسیار زیاد غذاهای آماده را بهتر می‌تواند نشان دهد.

یک راه‌حل از بالا

این محققان، با صرف وقت و هزینه زیاد، توانسته‌اند محصولات گوناگون کمپانی‌های مختلف و معروف بین‌المللی را به آزمایشگاه ببرند و روی آن آزمایش انجام دهند و میزان دقیق نمک هر یک را استخراج کنند.

آنها از این کمپانی‌ها خواسته‌اند نمک اضافه شده به محصولاتشان را به‌طور جدی پایین بیاورند که البته برخی از این کمپانی‌ها، به این خواسته که از سال 2003 مطرح شده، تا حدی پاسخ مثبت داده‌اند.

درخواست دیگر این محققان آن است که اطلاعات مربوط به میزان کالری و همچنین میزان نمک موجود در هر وعده غذایی‌شان را به صورت نوعی برچسب غذایی، به مشتریانشان ارائه دهند.

به نظر می‌‌رسد این موضوع اندکی دور از دسترس باشد، با این حال وقتی درباره زیان‌های نمک زیاد در رژیم غذایی بچه‌ها و همچنین بزرگسالان دقیق می‌شویم، متوجه می‌شویم که بهتر است این درخواست هرچه زودتر عملی شود.

به‌خصوص اگر به یاد بیاوریم چندی پیش مطالعاتی منتشر شد که نشان می‌داد بچه‌ها بیشتر در معرض این خطر هستند. یک ماه پیش بررسی اطلاعات به دست آمده در یک طرح ملی پایش تغذیه کودکان و نوجوانان 4 تا 18 ساله انگلستان، نشان داد این گروه سنی، روزانه حدود 7/4 گرم نمک دریافت می‌کنند که از حد طبیعی 2 تا 3 گرم بسیار بالاتر است.

مقایسه فشار خون این بچه‌ها و رژیم غذایی‌شان، در مرحله بعد، مشخص کرد بچه‌هایی که نمک بیش از حد توصیه‌شده می‌خورند، فشار خون بالاتری دارند و بنابراین در معرض خطر سکته قلبی و مغزی هستند.

یافته‌های این محققان که در نشریه علمی «پرفشاری خون در انسان» چاپ شده، نشان می‌دهد که به ازای هر 1 گرم نمک اضافی، فشار خون سیستولیک (ماکزیمم) حدود 33/0 میلی‌متر جیوه بالا می‌رود که مقدار قابل‌توجهی، به‌خصوص برای این سن، به حساب می‌آید.

هشدارهای قدیمی‌تر

البته مشکل غذاهای آماده به همین جا ختم نمی‌شود. کالری بسیار بالای این غذاها هم یکی از اشکالات مهم آنها به شمار می‌آید که می‌تواند باعث چاقی هم در بچه‌ها و هم در بزرگترها شود. چاقی، همچنین باعث بالا رفتن احتمال فشار خون هم می‌شود، بنابراین نمک زیاد با 2 روش می‌تواند فشار خون را بالا ببرد.

 افزودنی‌ها و نگهدارنده‌ها هم بخش دیگری از هشدارها را تشکیل می‌داد که در مواد غذایی‌ای مانند سوسیس و کالباس و همچنین نوشابه‌های صنعتی گازدار وجود دارد.

به گفته محققان، در مطالعه‌ای که هنوز به نتیجه نهایی نرسیده، مشخص شده برخی رنگ‌های مجاز صنعتی که در خوراکی‌ها و نوشابه‌ها وجود دارد، می‌تواند سبب اختلالات رفتاری مانند اضطراب و همچنین بیش‌فعالی در کودکان شود.

همه اینها نشان می‌دهد که نباید گول ظاهر پر زرق و برق و اشتهابرانگیز این غذاهای آماده را خورد و بهتر است مصرف آنها را تا حد امکان در خانواده‌ها محدود کرد.

کد خبر 34727

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز