مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

سید محمد فخار: بزرگ‌ترین رویداد ترافیکی سال تهران از ۴ روز دیگر(سوم مهر) با افزایش ۵ میلیون سفر شهری روزانه آغاز می‌شود.

سرویس مدرسه

سفرهاي شهري بدين‌ترتيب از مرز 18ميليون سفر روزانه عبور مي‌كند و شهر پذيراي رخدادهاي جديدي مي‌شود كه زندگي شهروندان را در برمي‌گيرد. نهادهاي مختلف مديريت شهري براي آسان‌شدن مشكلات آغاز سال تحصيلي از ماه‌ها پيش تلاش كرده‌اند اما بايد ديد اين تمهيدات در برابر ترافيك و آلودگي هوا چقدر مي‌تواند مفيد باشد.

  • فرسودگي؛ بلاي جان تاكسي‌ها

اسفند سال گذشته برگي نو از تقويم نوسازي تاكسي‌هاي تهران بود؛ روزي كه محمدباقر نوبخت رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور از طرح نوسازي ناوگان و جايگزيني ۹۰ هزار دستگاه تاكسي فرسوده خبر داد. در اين راه سهم تهران هم 17هزار تاكسي فرسوده بود اما مهم‌ترين تمركز نوسازي روي 6300تاكسي پيكاني بود كه علاوه بر فرسودگي، معضل كاربراتوري بودن را هم بر دوش مي‌كشند.

يك تاكسي با استاندارد يورو2 در هر كيلومتر 2.7گرم آلودگي هوا توليد مي‌كند اما اين تاكسي‌هاي پيكان در هر كيلومتر 40گرم آلودگي در هوا مي‌پراكنند. 3بانك و يك خودروساز در اين طرح به ياري تاكسيرانان آمدند تا اين معضل جدي را از پيش پاي شهروندان بردارند. اهداف طرح مذكور البته تلاش براي كاهش آلاينده‌ها، افزايش سطح رضايت تاكسيرانان و نيز افزايش رفاه عمومي، ارتقاي ايمني مسافران تاكسي‌ها و جايگزيني سوخت بنزيني با سوخت گاز طبيعي بود.

  • اثر خروج پيكان از معابر تهران

در فاصله اسفند94 تا خرداد امسال تغيير در روند نوسازي تاكسي‌ها ايجاد نشد اما روند نوسازي اين تاكسي‌ها از خردادماه شتاب پيدا كرد، به‌نحوي كه تاكنون 2500دستگاه از آنها نوسازي شده‌اند. از طرفي از تاكسيراني شهر تهران خبر مي‌رسد كه تمامي 6300تاكسي‌ پيكان تهران تا پايان سال نوسازي مي‌شوند. بدين‌ترتيب از انتشار 13هزار تن آلودگي هواي روزانه جلوگيري مي‌شود. ترافيك نيز به نحو مؤثري با كاهش خودروهاي فرسوده از معابر شهري كاسته مي‌شود.

  • 94 اتوبوس تازه‌نفس

تغيير ديگري كه پيش از آغاز سال تحصيلي در خيابان‌هاي تهران رخ داده، ورود 94 اتوبوس‌ تازه‌نفس است كه مي‌تواند گامي مؤثر در كاستن از سن فرسودگي ناوگان حمل‌ونقل عمومي با جابه‌جايي روزانه 100هزار نفر باشد. روز يكشنبه 50دستگاه اتوبوس تك‌كابين وارد ناوگان اتوبوسراني شد و 450دستگاه ديگر نيز خريداري شده تا شاهد حضور آنها به اين ناوگان در روزهاي آتي باشيم.

از سويي 44دستگاه اتوبوس برقي نيز وارد ناوگان اتوبوسراني مي‌شود كه از ميدان خراسان تا ميدان 17شهريور تردد مي‌كنند و آلودگي هواي آنها به‌علت برقي‌بودن چرخه سوخت، صفر است. هم‌اكنون در ناوگان اتوبوسراني 3500 اتوبوس بالاي 8سال وجود دارد كه به‌رغم صراحت قانون بر تأمين82.5 درصدي اتوبوس‌ها از سوي دولت، شهرداري به‌تنهايي هزينه‌هاي ناوگان را به دوش مي‌كشد و از سال89 به بعد حتي يك اتوبوس نيز به شهرداري واگذار نشده است.

حلقه مكمل اتوبوسراني نيز 1024ميني‌بوسي هستند كه بايد به سرعت نوسازي شوند. در اين راستا از هفته گذشته نسبت به نوسازي ناوگان ميني‌بوسراني تهران نيز اقدام شده و تاكنون 107دستگاه ميني‌بوس ثبت‌نام شده‌اند و تا هفته نخست مهرماه همه ميني‌بوس‌ها براي نوسازي ثبت‌نام خواهند شد.

  • مترو؛ يك گام مؤثر

مهم‌ترين گام ترافيكي كه در روزهاي اخير در تهران برداشته شد، همان 58دستگاه واگن جديد مترو بود كه در آستانه بازگشايي مدارس وارد ناوگان پايتخت شد. براي ورود اين 58واگن، رقمي حدود 200ميليارد تومان هزينه شده است اما وقتي متوجه فايده اين واگن‌ها در افزايش ظرفيت مترو مي‌شويم، هزينه ميلياردي ناچيز مي‌شود.

با ورود 58 واگن جديد، روزانه 200هزار سفر به تعداد سفر مسافران قطار اضافه مي‌شود و اين درحالي است كه مترو ارزان‌ترين، سريع‌ترين و ايمن‌ترين حمل‌ونقل شهري تهران است. بدين‌ترتيب سرمايه‌گذاري در مترو مي‌تواند به سرعت و به‌صورت مستقيم در افزايش رفاه شهروندان مؤثر باشد.

البته در اين زمينه نبايد فراموش كرد كه دولت‌هاي نهم، دهم و يازدهم بالغ بر 8هزار ميليارد تومان به متروي تهران بدهكارند و امسال نيز ريال بودجه مترو به تهران اختصاص نيافته است. لزوم توجه به همين نكته بود كه هابيل درويش مديرعامل شركت متروي تهران را بر آن داشت تا يكشنبه هفته گذشته در مراسمي بگويد: «انتظار دارم صداي من را دولتمردان بشنوند و پروژه مترو را كه كاري عام‌المنفعه است و مديريت شهري بر آن اهتمام ويژه دارد، به اتمام برسانند.»

کد خبر 346983

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha