یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۶
۰ نفر

ادوارد آلبی، نمایشنامه‌نویس آمریکایی برنده جایزه پولیتزر و خالق نمایشنامه «چه‌کسی از ویرجینیا ولف می‌ترسد؟» پس از یک دوره بیماری کوتاه در منزل خود در لانگ‌آیلند از دنیا رفت. او هنگام مرگ ۸۸سال داشت.

درگذشت نمایشنامه‌نویس بزرگ برنده پولیتزر

به گزارش همشهري، او كه در آثار خود نگاهي بحث‌انگيز و خشن به زندگي آمريكايي داشت، 12مارس 1928در ويرجينيا به دنيا آمد و پدر و مادر واقعي‌اش، ادوارد را در همان اوان كودكي به خانواده بزرگ آلبي سپردند. او كه در ناز و نعمت بزرگ شده و در بهترين مدرسه‌هاي آمريكا درس خوانده بود، در 20سالگي به هويت واقعي خود پي برد، از خانه پدرخوانده‌اش بيرون زد و 10سال سخت را با درآمد كارهايي چون پادويي و دستفروشي پشت سر گذاشت.

آشنايي با تورنتن وايلدر كه از نمايشنامه‌نويسان بزرگ آمريكا در آن دوران بود، آلبي جوان را به سمت نوشتن نمايشنامه سوق داد و حاصل آن «داستان باغ‌وحش» در 1958بود. «مرگ بسي اسميت» و «روياي آمريكايي» از ديگر آثار او است كه بيش از همه با چه‌كسي از ويرجينيا ولف مي‌ترسد؟ شناخته مي‌شود.

اين نمايشنامه موفق در 1966منبع الهام فيلمي به همين نام به كارگرداني مايك نيكولز و بازي اليزابت تيلر و ريچارد برتن شد كه در 13بخش نامزد اسكار بود و 5جايزه برد. آلبي كه از پرافتخارترين نويسندگان آمريكا در دوره معاصر بود، جايزه‌هاي پوليتزر، توني و نشان ملي هنر را در كارنامه خود ثبت كرد. برخي او را تحت‌تأثير بزرگاني چون برتولت برشت، اوژن يونسكو و تئاتر ابزرود مي‌دانستند، هر چند آلبي در نمايشنامه‌هايش معمولا نقد جامعه آمريكا را مدنظر داشت.

کد خبر 346702

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha