جمعه ۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۸
۰ نفر

محمدعلی باشه‌آهنگر: اگر فرض ما بر این باشد که جنگ یک موضوع ملی - میهنی است درمی‌یابیم نباید انتظار داشته باشیم چند ارگان مشخص این جنگ را پشتیبانی کنند.

محمدعلی باشه‌آهنگر

وظيفه همه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهاي دولتي است كه از سينماي دفاع مقدس پشتيباني كنند. در اين ميان برخي از ارگان‌ها هستند كه به شكل مستقيم با اين موضوع ارتباط دارند و اصلا مي‌توان گفت بودن و نبودن آنان درگير مسئله دفاع مقدس است. ارتش، سپاه پاسداران، بنياد شهيد و بنياد جانبازان ازجمله اين ارگان‌ها هستند.

وزارت ارشاد، اداره نظارت و ارزشيابي و معاونت امور سينمايي نيز به‌عنوان نهاد دولتي با موضوع دفاع مقدس به شكل مستقيم ارتباط دارند. از بودجه‌اي كه توسط كميسيون فرهنگي مجلس براي فرهنگ مصوب مي‌شود، تنها 13درصد به سينماي دفاع مقدس اختصاص پيدا مي‌كند و 87درصد آن سهم بخش‌هاي فرهنگي ديگر است.

در چنين شرايطي نياز به مشاركت و همياري نهادها و ارگان‌هاي ديگر داريم؛ ارگان‌هايي مثل سازمان تبليغات اسلامي، بنياد 15خرداد، سازمان روايت فتح، بنياد حفظ آثار و ارزش‌هاي دفاع مقدس و البته صدا و سيما بايد خود را در قبال دفاع مقدس مسئول بدانند. ما فيلمسازان معمولا فقط راه وزارت ارشاد را مي‌شناسيم و تنها ارشاد را مد نظر قرار مي‌دهيم درحالي‌كه اين برداشت درست نيست.

وزارتخانه‌اي مثل راه و شهرسازي در راه‌سازي جنگ دخيل بوده و در دفاع مقدس مشاركت مستقيم داشته يا وزارت امور خارجه به‌طور مستقيم درگير امور مربوط به ديپلماسي جنگ بوده، وزارت نفت هم مسئول پشتيباني مناطق جنگي بوده و سوخت نيروي دريايي، زميني و... را تقبل كرده است. مناطق نفتي ما در طول 8سال دفاع مقدس در برابر حملات دشمن مقاومت كرده و كاملا درگير جنگ بوده. با اين توضيحات مي‌توان دريافت كه همه نهادها و سازمان‌ها مي‌توانند مقوله دفاع مقدس را در اولويت خود قرار دهند.

درحالي‌كه امروز هيچ وزارتخانه‌اي براي سينماي دفاع مقدس حركتي انجام نمي‌دهد. گاهي به‌نظر مي‌رسد عامدانه به سينماي دفاع مقدس توجه نمي‌شود. به اين سينما برچسب‌هايي مثل سينماي نفتي، سينماي رانتي و... مي‌زنند و كارگردانان صاحب‌سبك را به اين شيوه از ميدان دور مي‌كنند.

مگر جنگ را كسي غير از دولت و ملت پشتيباني كرد؟ سينماي دفاع مقدس چه فرقي با خود اين واقعه دارد؟ اصلا مگر بخش خصوصي مي‌تواند توپ و هواپيما و كشتي در اختيار بگيرد؟ مگر مي‌توان با يك ميليارد تومان فيلم جنگي ساخت؟در شرايطي كه گروه‌هاي سلفي و تروريستي وارد كشورهاي همسايه ما شده‌اند، توجه به مسئله دفاع اهميت مضاعفي را مي‌طلبد. تاريخ نشان داده كه ما در شرايط بحراني از ميهنمان دفاع مي‌كنيم، ولي لازم است روحيه دفاع هميشه در ميان مردم زنده بماند و در اين مسير سينماي دفاع مقدس مي‌تواند نقشي كليدي ايفا كند؛

سينمايي كه در دهه60 كه من آن‌را دهه طلايي سينماي ايران مي‌دانم با نوعي نجابت و حرفه‌اي‌گري دنبال مي‌شود. از دهه 70 نياز به پوست‌اندازي و حركت در مسير استانداردسازي بوديم و متأسفانه سال‌هاست در حوزه دفاع مقدس دچار غفلت شده‌ايم. سينماي شبه‌اجتماعي رواج يافت كه در آن تلاش شد به اتفاق‌هايي بسيار روزمره پرداخته شود؛ سينمايي كه ساده‌پسندي را ميان سينماگران رواج داد و ما آرام آرام به سينماي گلخانه‌اي پناه برديم. سينماي ارزاني كه با محدوديت و فقر لوكيشن كه ما را از شكوه سينما دور كرده است. فيلم دفاع مقدس اگر با اصول و رعايت قواعد حرفه‌اي ساخته شود، شكوه را به سينماي ما بازمي‌گرداند.

  • نويسنده و كارگردان سينما
کد خبر 347216

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha