یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

مجید مظفری: «لعنت به جاده‌ها اگه معنی‌اش جدائیه!» این دیالوگ مشهور فیلم «مسافران» بهرام بیضایی است که من هم افتخار بازی در آن‌را داشتم.

مجید مظفری

فيلمي درباره خانواده‌اي كه از سفر شمال هرگز بازنمي‌گردند و بر اثر تصادف جانشان را از دست مي‌دهند. درحالي‌كه خانم‌بزرگ كه نقش‌اش را زنده‌ياد جميله شيخي هنرمندانه ايفا كرده بود، اين مرگ را باور نداشت. ديالوگ مشهور فيلم را هم خانم‌بزرگ بر زبان مي‌آورد. حالا 25سال از زمان ساخت مسافران مي‌گذرد و همچنان جاده‌ها برايمان پيام‌آور مرگ هستند. موضوع هم البته منحصر به جاده‌ها نيست و گاهي ترددهاي داخل شهري نيز به فاجعه مي‌انجامد.

خبرهايش را فراوان در روزنامه‌ها مطالعه مي‌كنيم. تازه‌ترين خبر تلخ هم همين چند روز پيش منتشر شد. براساس گزارش پزشكي قانوني حدود 1500 نفر در تيرماه بر اثر حوادث رانندگي جان‌باخته‌اند. آماري تكان‌دهنده و در عين حال تكرارشونده. متأسفانه در رقم خوردن اين آمار هولناك خود ما نقش مؤثر و بسزايي را ايفا مي‌كنيم.

با پذيرش اين موضوع كه وضعيت برخي از جاده‌هاي كشور نامطلوب است و در حوزه مديريت جاده‌ها و بحث تردد مشكلاتي داريم، بايد اين نكته را هم بپذيريم كه مردم با عدم رعايت مقررات نقش بسزايي در تصادف‌هاي رانندگي دارند. متأسفانه در بسياري از موارد اين خطاي انساني است كه به تصادف و در مواردي به فاجعه مي‌انجامد. از هر منظري كه به ماجرا بنگريم مي‌بينيم كه اين ميزان كشته در تصادف‌هاي رانندگي يك تراژدي هولناك است. تراژدي‌اي كه با تمام ابعاد فاجعه‌بارش شايد برايمان «عادي» شده كه عزمي جدي براي برطرف كردنش نداريم.

هيچ موضوعي نمي‌تواند توجيه‌كننده رفتاري باشد كه به شكل مستقيم با جان انسان‌ها سروكار دارد. مأموران زحمتكش در سرما و گرما در جاده‌ها حضور دارند تا امنيت و آسايش مسافران تأمين شود، ولي اگر خودمان رعايت نكنيم اين روند مصيبت‌بار همچنان ادامه مي‌يابد.

  • بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون
کد خبر 345448

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha