دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۳
۰ نفر

ترجمه: امیررضا نوری‌زاده حزب حاکم کمونیست چین نام 4 تن را به عنوان اعضای ارشد اجرایی خود معرفی کرد و بدین ترتیب آنها به عنوان جانشینان بالقوه رئیس‌جمهوری هوجین تائو شناخته شدند این در حالی بود که جیان‌تو اخیراً به عنوان رهبر حزب و فرمانده ارتش برابر یک دوره 5 ساله دیگر انتخاب شد.

ژی ژین پینگ 54 ساله و لی‌کیانگ 52 ساله اعضای جدید را طی مراسمی در سالن بزرگ مردم چین در پکن به روی صحنه راهنمایی کردند و بدین‌ترتیب این 4 نفر در ماه مارس امکان دستیابی به پست‌های ارشد دولتی را خواهند داشت.

آلبرت لویی، مدیر سازمان لویی و همکاران- شرکت مشاوره سیاسی مستقر در پکن- در مورد این اتفاق گفت: ژی و  لی جوان‌ترین اعضا محسوب می‌شوند و ستارگان نوظهور سیاست در چین هستند. هو  64 ساله برای مقابله با فساد به‌وجود آمده در اقتصادی که بالاترین نرخ رشد در جهان را دارد، تصمیم گرفته تا تیم مدیریتی حزب را تا حدی تغییر دهد و در شرایطی که ژییانگ زمین  و دنگ شیائوپینگ رؤسای جمهوری قبلی، سیاست درهای باز را در زمینه سیاست و اقتصاد در پی گرفتند، هو اصرار دارد که برای حفظ حمایت عمومی مزایای اقتصادی در جامعه گسترش بیشتری پیدا کند.

سیدنی رتین برگ مترجم مائوزندونگ و مشاور تجاری در پکن معتقد است؛ هو با انتخاب تیم خود، قادر خواهد بود تا برنامه‌های جدیدی را برای کنترل رشد اقتصادی و اجرای اصلاحات عالی سیاسی اعمال کند.

هی گوکیانگ 64 ساله و ژو یونگ کانگ 65 ساله دیگر رهبران جدید انتخاب شده هستند که هر 2 همکار سابق ژنگ ژینگ هونگ معاون رئیس جمهور بودند و دیروز از سمت‌های قبلی‌شان استعفا دادند.

ژی به احتمال فراوان جایگزین ژنگ خواهد شد ولی نیز معاون ارشد اجرایی با مسئولیت رسیدگی به سرویس‌های مالی می‌شود و بدین ترتیب جای وویی را می‌گیرد که او  نیز دیروز از سمت خود استعفا کرد.

رابرت کان مشاور ارشد سازمان سیتی گروپ و مشاور باسابقه دولت چین می‌گوید: هر 2 آنها در امور تجاری باسابقه هستند و من نمی‌توانم  تیمی بهتر از این را تصور کنم. طبق قانون پست‌های دولتی ملی و منطقه‌ای بنابه موقعیت افراد در حزب کمونیست به آنها تفویض می‌گردد.

برای مثال ژی که سال گذشته پس از اخراج چن لیانگ یو  از حزب به دلیل فساد مالی، جایگزین او در مقام رهبری حزب در شانگهای شد، پسر یکی از مقامات عالی‌رتبه ارتش ومعاون سابق رئیس‌جمهوری است.

او که دارای مدرک مهندسی شیمی از سینگ هوا است، قبلاً استاندار منطقه فوجیان و رهبر حزب در منطقه  ژی ژیانگ بوده است. لی، رهبر حزب در منطقه شمال شرقی لیائونینگ هم مدرک دکترای اقتصاد از دانشگاه پکن را داراست در حالی‌که برخی از هم‌کلاسی‌های او در دانشگاه اکنون فعالان حقوق بشر و یا جزو مخالفان سیاسی هستند.

لی مدیریت سازمان جوانان کمونیست را برعهده داشت و در زمان رهبری حزب در منطقه مرکزی هنان مدیریت خفیفی از خود نشان داد و در طول حضور او در این منطقه حوادثی چون آتش‌سوزی یک کارخانه، یک سینما و انفجار در معادن ذغال‌سنگ به وقوع پیوست. هی‌گوجیانگ مدیر دپارتمان حزب کمونیست هم به عنوان رئیس کمیسیون ضد فساد حزب کمونیست انتخاب شد.

وی که مهندس شیمی و فارغ‌التحصیل از دانشگاه پکن است، رهبر حزب در شهر چونگ کینگ بوده است. وویی نیز ممکن است جایگزین ژانگ دجیانگ رهبر حزب در گوانگ‌دونگ شود ودانگ کیشان شهر پکن نیز شاید جایگزین ژنگ پیان  معاون رئیس جمهوری شود. ژانگ به عنوان رهبر حزب در گوانگ دونگ باید بر امور ثروتمندین منطقه چین که در مجاورت هنگ‌کنگ واقع شده، نظارت داشته باشد.

وانگ از سال 1989 تا  1999 مدیر عامل بانک سازندگی چین بود و بعد مسئول جبران افتضاح مالی ناشی از ورشکست شدن شرکت سرمایه‌گذار بین‌الملل گوانگ دونگ شد که حدود  2‌میلیارد دلار بدهی داشت. در حال حاضر بنابه آمار جهانی  حدود   318 میلیون نفر چینی در فقر کامل با درآمد روزانه 2 دلار زندگی می‌کنند در حالی که کشور دارای  16 میلیاردر و  330 هزار میلیونر است.

حزب کمونیست چین دارای 73 میلیون عضو است.

 Blomberg.com
22 اکتبر

کد خبر 34654

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز