سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۰
۰ نفر

گروه بین الملل: یکی از مؤسسات مهم و برجسته تحقیقات راهبردی حزب کمونیست چین در گزارشی به رهبران این حزب هشدار داده، درصورتی که اصلاحات دمکراتیک برای محدود کردن قدرت حزب حاکم کمونیست انجام نشود، بی‌ثباتی خطرناکی در این کشور حاکم خواهد شد.

عنوان این گزارش «طوفان در قلعه» است و خبرگزاری رویترز بخش‌هایی از آن را منتشر کرده‌است.

این مرکز تحقیقاتی در پکن، مجموعه‌ اصلاحاتی را برای نظام سیاسی چین پیشنهاد کرده که موضوع آن آزادسازی مرحله‌ای و ایجاد یک جامعه مدرن مدنی تا سال 2020 و همچنین دمکراسی پیشرفته و حکومت قانون در دهه‌های آینده است.

در این گزارش به حزب کمونیست هشدار داده شد که هزینه تاخیر در این روند، آشفتگی سیاسی، بیشتر شدن فساد و نارضایتی عمومی است.

در بخش دیگر این گزارش آمده است: آگاهی دمکراتیک رو به رشد و آرام‌آرام شهروندان چین و فساد عمیقی که میان مقامات حزب و دولت وجود دارد، نیاز به اصلاحات در نظام سیاسی را بیش از گذشته ضروری می‌کند. از سوی دیگر وخامت شرایط سیاسی تاثیر مستقیمی بر اقتصاد دارد.

این گزارش در ماه اکتبر سال 2007 یعنی بعد از برگزاری کنگره پنج‌سالانه حزب کنگره تهیه و به رهبران حزب داده شده‌است. اما در 3 ماه گذشته به‌صورت کاملا محرمانه نگهداری می‌شد.

این گزارش 366 صفحه‌ای در حقیقت جزئیات طرحی را به نخبگان حاکم در چین ارائه می‌کند که 3 مرحله دارد و طی 12 سال اجرا می‌شود. از مهم‌ترین بخش‌های این طرح محدود کردن قدرت حزب کمونیست و بسط حقوق شهروندان، خبرنگاران، گروه های مذهبی و قانونگذاران است.

نویسندگان این گزارش کسانی همچون زو تیان یونگ و وانگ چانگ جیانگ از نظریه‌پردازان اصلاحات در مرکز تحقیقات حزب کمونیست هستند که در این مرکز آموزشی و تحقیقاتی مقامات را برای سمت‌های عالیرتبه آموزش می‌دهند.

آنها در این گزارش تاکید کرده‌اند که اگر چه در شرایط ناآرامی و تغییرات اجتماعی کنونی نظارت بر اطلاعات از سوی دولت چین نیاز است اما نظام کنونی که اینچنین محرمانه و عمدا به سانسور اطلاعات می‌پردازد، نارضایتی عمومی از دولت و حاکمیت را بیش از گذشته دامن می‌زند.

آزادی اطلاعات از نظر نویسندگان این گزارش روندی اجتناب‌ناپذیر توصیف شده و آمده است: باید مذهب از سوی دولت چین بیشتر محترم شمرده‌ شود، چرا که این موضوعی حساس در چین است و می‌تواند موجب نارضایتی در کشور شود.

توصیه دیگر اصلاح‌طلبان چینی به دولت و حزب کمونیست این است که به مجالس محلی در استان‌ها اجازه دهند که قوانین مربوط به مناطق خود را خودشان تدوین و تصویب کنند.

بعضی موارد توصیه شده در این گزارش در هفته‌های اخیر در سخنان بعضی مقامات چینی شنیده شده‌است.

هو جین تائو رئیس‌جمهوری چین دو روز پیش در یک سخنرانی گفت: حزب کمونیست در عین حفظ هسته‌ رهبری باید روابط پیوسته‌ای با مردم داشته باشد.

در اواخر سال 2007 نظرسنجی از مقامات چینی انجام شد که نتایج آن نشان می‌دهد، اکثر این مقامات اصلاحات در نظام سیاسی کشور را ضروری می‌دانند.

کد خبر 44792

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز