چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۵
۰ نفر

در نخستین روز از آتش‌بس سراسری سوریه هر چند آرامش شکننده‌ای در این کشور برقرار شد اما شکار جنگنده رژیم صهیونیستی توسط پدافند هوایی ارتش سوریه بار دیگر نشان داد که منطقه هر لحظه آماده تحولی جدید است.

شلیک سوریه به سمت جنگنده رژیم صهیونیستی

روز گذشته فرماندهي كل ارتش سوريه و وزارت دفاع اين كشور در بيانيه‌هايي اعلام كردند كه پدافند هوايي اين كشور در واكنش به تجاوز رژيم صهيونيستي يك جنگنده اين رژيم را در جنوب غرب قنيطره و يك هواپيماي بدون سرنشين را در غرب منطقه سعسع در جنوب استان ريف دمشق سرنگون كرده است. جنگنده‌هاي رژيم صهيونيستي طي پنج و نيم سال جنگ در سوريه با سوءاستفاده از شرايط ناآرام اين كشور چندين بار دست به حملاتي از اين دست با ورود به حريم هوايي سوريه از منطقه اشغالي جولان در جنوب غرب سوريه زده‌اند اما براي نخستين بار است كه ارتش سوريه اقدام به شليك موشك و واكنش به تجاوز اين رژيم كرده است.

درحالي‌كه با توافق به‌دست آمده ميان آمريكا و روسيه گروه‌هاي تروريستي عملا در موضع ضعف قرار گرفته و آينده خود را در خطر مي‌بينند ارتش سوريه اعلام كرده كه اين حمله از سوي اسرائيل كه حدود ساعت يك بامداد صورت گرفت تلاشي براي تقويت روحيه گروه‌هاي تروريستي حاضر در اين كشور بوده است. ارتش رژيم صهيونيستي اما روز گذشته بلافاصله پس از انتشار اين خبر در بيانيه‌اي اين مسئله را تكذيب كرد. در بيانيه اين رژيم با تأييد انجام عمليات در داخل خاك سوريه و شليك 2 موشك زمين به هوا ادعا شده كه به هواپيماهاي اين رژيم آسيبي نرسيده است. به عقيده كارشناسان حتي درصورت سرنگون نشدن هواپيماهاي اسرائيل اين اقدام هشداري جدي به اين رژيم به‌حساب مي‌آيد.

  • 24ساعت آرام اما شكننده

اين تحولات در حالي رخ داده كه از ساعت 7عصر روز دوشنبه به وقت محلي آتش‌بس سراسري در سوريه شروع شده است. خبرنگاران حاضر در مناطق مهم درگيري سوريه اعلام كرده‌اند كه با وجود نقض‌هاي پراكنده صورت گرفته در جبهه‌هاي درگيري «آرامشي كم‌سابقه» برقرار بوده است. گروه ناظر بر حقوق بشر سوريه كه مقرش در لندن است اعلام كرده كه در روز اول آتش‌بس هيچ غيرنظامي‌اي در سوريه كشته نشده است.

اين در حالي است كه همچنان شك و شبهه‌هاي فراواني درباره پايبندي به اين آتش‌بس وجود دارد و بسياري از گروه‌هاي شورشي هنوز به‌صورت رسمي پايبندي خود به اين آتش‌بس را اعلام نكرده‌اند. وزارت امور خارجه روسيه نسبت به پايبندي گروه‌هاي شورشي ابراز نگراني كرده و از آمريكا خواسته است تا به تعهد خود براي اعمال فشار بر اين گروه‌ها عمل كند.
دولت سوريه اعلام كرده كه گروه‌هاي مسلح با حمله به محله‌هاي الزهراء و الملاح در حلب آتش‌بس را نقض كرده‌اند. همچنين گزارش‌ها از حمله نيروهاي گروه موسوم به ارتش آزاد سوريه با همراهي گروه موسوم به جندالاقصي به شمال حماء خبر مي‌دهد. گروه‌هاي شورشي هم مي‌گويند كه ارتش سوريه مواضع گروه تروريستي جيش‌الفتح را در جنوب حلب هدف قرار داده است. اين در حالي است كه ورود كمك‌هاي انساني به حلب از جاده كاستيلو شروع شده است.

گفته مي‌شود كه نيروهاي ويژه روسيه جايگزين نيروهاي ارتش سوريه در جاده كاستيلو شده‌اند كه مسير راهبردي ارسال كمك به حلب است. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه 20كاميون كه دولت تركيه اعلام كرده حامل كمك‌هاي بشردوستانه هستند از گذرگاه مرزي «سيلوه قوزو» عبور كرده و وارد استان حلب شده‌اند. سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه روز گذشته پيشنهاد كرد كه توافق مسكو و واشنگتن درباره سوريه بدون هيچ‌گونه تغييري تبديل به قطعنامه‌اي از سوي سازمان شود. لاوروف اعلام كرده مسكو خواستار علني‌كردن اين توافق است تا مبادا به‌منظور حمايت از جبهه النصره در برابر حملات روسيه و آمريكا تحريفي در اين توافقنامه صورت بگيرد.

کد خبر 346319

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha