سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۲
۰ نفر

آتش‌بس سراسری در سوریه به‌دنبال ماراتن مذاکرات آمریکا و روسیه و توافق به‌دست آمده میان ۲کشور سرانجام غروب روز گذشته به وقت محلی در حالی آغاز شد که با پایبندنبودن گروه‌های شورشی موفقیت آن در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

تاریک و روشن آتش‌بس در سوریه

مانند گذشته كسي نمي‌تواند پيش‌بيني‌كند كه پس از 5.5سال تاريكي جنگ و خونريزي، سرانجام آفتاب آرامش در اين كشور با توافق به‌دست آمده طلوع خواهد كرد يا خير.

درحالي‌كه دولت سوريه و هم‌پيمانان اين كشور ازجمله ايران و حزب‌الله از برقراري آتش‌بس حمايت كرده‌اند و آن را قدمي براي پايان جنگ در اين كشور دانسته‌اند، گروه‌هاي شورشي و تروريستي از همان ابتدا مخالفت صريح يا ضمني خود را با آن اعلام كرده‌اند. براي نخستين‌بار نيست كه توافقي براي آتش‌بس صورت ‌مي‌گيرد و در موارد گذشته هم اجرا و پايبندي به آتش‌بس بوده كه مانعي بزرگ در برداشته‌شدن قدم‌هاي بعدي ايجاد كرده است. براساس توافق صورت‌گرفته آتش‌بسي كه از روز گذشته ساعت 18:45(وقت محلي) در سوريه كليد خورد، در مرحله اول براي 48ساعت ادامه خواهد داشت و پس از آن درصورتي كه براي يك هفته موفقيت آن ادامه داشته باشد، آمريكا و روسيه به‌صورت هماهنگ عمليات خود را عليه مناطق تحت تصرف گروه‌هاي تروريستي داعش و جبهه فتح‌الشام(جبهه النصره) شروع مي‌كنند. مقام‌هاي آمريكا و روسيه از گروه‌هاي شورشي ديگر خواسته‌اند خود را از اين گروه‌هاي تروريستي جدا كنند اما پيچيدگي ائتلاف‌ها در بين گروه‌هاي شورشي در سوريه مي‌تواند اين آتش‌بس را با مشكلاتي روبه‌رو كند. مايكل راتني، فرستاده آمريكا به سوريه به تمام گروه‌هاي مخالف درباره همكاري با گروه‌هاي تروريستي داعش و جبهه النصره هشدار داده است.

گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه گروه‌هاي شورشي فعال در سوريه اما تمايلي به قطع رابطه خود با گروه‌هايي كه تروريستي شناخته شده‌اند، ندارند. گروه تروريستي احرار الشام به‌طور كلي اين آتش‌بس را رد كرده و گروه‌هاي شورشي ديگر هم پايبندي به آن را به اما و اگر واگذار كرده‌اند. به گزارش اسكاي نيوز عربي، برخي گروه‌هاي مخالف و شورشي به سازمان ملل اعلام كرده‌اند كه از بندهاي توافق آتش‌بس حمايت مي‌كنند اما برخي موارد آن را نمي‌پذيرند. شبكه‌هاي اجتماعي گروه‌هاي شورشي كه حتي ميانه‌رو شناخته مي‌شوند در روزهاي گذشته پر از مطالبي عليه دولت آمريكا شده است.

  • تأكيد اسد بر بازپس‌گيري تمامي مناطق

در مقابل تهديدها به نقض آتش‌بس از سوي گروه‌هاي شورشي، دولت سوريه از برقراري آتش‌بس استقبال كرده است. خبرگزاري رسمي سوريه(سانا) گزارش داده كه دولت سوريه به‌صورت رسمي اين توافق را پذيرفته است. حزب‌الله لبنان هم حمايت خود را از توافق آتش‌بس در سوريه اعلام كرده است. در اين بيانيه آمده است كه فرمانده ميداني عمليات در سوريه تأكيد كرده كه هم‌پيمانان سوريه به شكل كامل و دقيق به تصميمات دولت سوريه و اصول امنيتي و سياسي در موضوع آتش‌بس و اجراي آن پايبند هستند. فدريكا موگريني، رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا هم با استقبال از اين توافق از همه طرف‌ها خواسته تا به اين آتش‌بس پايبند باشند.

بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه همچنين روز گذشته براي نماز عيد قربان به مسجد اصلي شهر داريا رفت و از اين شهر بازديد كرد. به‌تازگي نيروهاي شورشي مسلح، اين شهر را با توافق صورت‌گرفته ترك كردند و ارتش سوريه كنترل كامل آن را در دست گرفت. بشار اسد در بازديد از اين شهر بر عزم دولت اين كشور براي بازپس‌گيري تمام مناطق تحت اشغال تروريست‌ها تأكيد كرد و گفت: ما مصمم هستيم كه خرابي‌ها را بازسازي كنيم و هر آنچه از بعد مادي و انساني مورد هجوم قرار گرفته، از نو بسازيم.

مسئله مهم پس از گذشت حداقل 7روز از اجراي آتش‌بس، تشكيل مركز مشترك عمليات آمريكا و روسيه است كه به گفته سرگئي لاوروف باعث مي‌شود تا تفكيك گروه‌هاي تروريستي از مخالفان ميانه‌رو شكل بگيرد. براساس توافق صورت‌گرفته نيروهاي دولت سوريه نمي‌توانند در مناطقي كه آمريكا و روسيه عمليات هماهنگ دارند، پرواز و مأموريت‌هاي جنگي انجام دهند اما وزير امور خارجه روسيه اعلام كرده كه در باقي مناطق نيروهاي سوري فعال باقي خواهند ماند. البته ميخائيل بوگدانف، معاون وزير خارجه روسيه هم با رد ايجاد منطقه پرواز ممنوع براي جنگنده‌هاي سوري اعلام كرد كه عمليات‌هاي صورت‌گرفته براساس هماهنگي و جدول‌بندي صورت مي‌گيرد. اين مقام روسيه همچنين اعلام كرده كه احتمالا مذاكرات صلح سوريه اوايل اكتبر در ژنو از سر گرفته مي‌شود.

کد خبر 346220

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha