موزه لوور در پاریس سالن دوران اسلامی خود را با کاشی‌های تاریخی ایران پر کرده و حالا این سؤال ایجاد شده که آیا سرقت کاشی‌های تاریخی از سر در خانه‌ها و داخل بناهای تاریخی کشور ارتباطی به آنچه در موزه دوران اسلامی موزه لوور اتفاق افتاده است، دارد؟

کاشی دوران اسلامی

حسن كريميان، باستان‌شناس ايراني در ديدار يك ماه پيش خود از موزه لوور فرانسه مشاهده كرده است كه سالن دوران اسلامي لوور، مملو از كاشي‌هاي تاريخي ايراني است و هيچ اطلاعاتي از شهرها و بناهايي كه اين كاشي‌ها از آنها به لوور رسيده، در كنار اين آثار درج نشده است. او پس از اين بازديد به ايسنا گفته است كه در بخش اسلامي موزه لوور نسخه‌هاي خطي، در و پنجره‌هاي منبت‌كاري شده، كاشي‌ها و عناصر گچبري شده، حجاري‌هاي روي سنگ و هر عنصري كه به‌نحوي به بناهاي تاريخي مربوط مي‌شوند، به نمايش درآمده‌است.

  • نقش لوور در سرقت كاشي‌ها

با اين توضيح اين پرسش تقويت مي‌شود كه آيا كاشي‌هاي نقاشي شده موزه لوور در سالن دوران اسلامي همان‌هايي است كه از چندي پيش با شتاب بسيار از بناهاي تاريخي ايران سرقت شده است؟

آنطور كه دكتر حسن كريميان، معاون پژوهشي دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران گفته است، در سال 93 كه از لوور بازديد كرده هرگز با كاشي‌هاي تاريخي ايراني مواجه نشده بود و اين اتفاق در 2 سال اخير افتاده است. به گفته او، حجم كاشي‌هاي تاريخي بي‌نام و نشان ايراني در سالن دوران اسلامي موزه لوور به قدري زياد است كه از تنوع آنها مي‌توان دانست كه اين تعداد كاشي تاريخي به نمايش گذاشته شده يك بيستم آن‌ چيزي است كه در انبارهاي موزه لوور وجود دارد.

اين باستان‌شناس ايراني گفت: حدود 3‌هزار قطعه از اجزاي تزييني بناهاي تاريخي ايران در سالن دوران اسلامي موزه لوور وجود دارند و جالب است كه چطور اين همه عناصر تزييني از ايران در اين موزه به نمايش درآمده‌اند؟ درحالي‌كه پيش‌تر، نمايش اين آثار در اين موزه مهم بسيار محدود بود. موضوع سرقت كاشي‌هاي تاريخي از حمام‌ها و بناهاي تاريخي كشور كه يكي از مهم‌ترين آنها سرقت كاشي‌هاي قاجاري مسجد نصيرالملك شيراز بود، از چندي پيش در رسانه‌ها مطرح شد و هربار نيز مسئولان ميراث فرهنگي اعلام كردند كه در حال پيگيري موضوع تا يافتن سارقان هستند. با اين‌حال پس از گزارش دكتر كريميان به نظر مي‌رسد ماجراي سرقت زنجيره‌اي كاشي‌هاي تاريخي بي‌ارتباط با موزه لوور پاريس نباشد.

حسن كريميان مي‌گويد: نمونه‌هايي از كاشي‌هاي تاريخي ايران در موزه ويكتوريا آلبرت لندن نيز به نمايش درآمده‌اند. وي تأكيد مي‌كند: قطعا كميته ملي موزه‌هاي دنيا (ايكوم جهاني) قوانيني براي جلوگيري از اين نوع دادوستد در موزه‌هاي مختلف تدوين كرده است كه اميدوارم زودتر در قبال اين نوع اقدامات واكنش مناسبي انجام دهد. حسن كريميان از كميته ملي موزه‌هاي ايران - ايكوم - خواسته است تا فكري به حال سرقت كاشي‌هاي ايراني و نمايش آنها در موزه‌هاي خارجي كند.

  • خريد آثار سرقتي توسط موزه‌ها ممنوع است

براساس معاهدات بين‌المللي، گالري‌ها و موزه‌ها حق خريد و به نمايش گذاشتن آثار تاريخي سرقت شده از كشورها را ندارند. اما اكنون به‌نظر مي‌رسد موزه لوور يكي از معتبرترين و بزرگ‌‌ترين موزه‌هاي جهان اقدام به خريد اشياي تاريخي به سرقت رفته و قاچاق شده از ايران كرده است. چون آنطور كه كريميان به ايسنا گفته است، كاشي منقوش به شعر حافظ كه در موزه لوور قرار دارد، در هلند ساخته نشده است، بلكه كار يك هنرمند ايراني است. همچنين كاشي‌هاي ستاره‌اي كوكبي‌شكل متعلق به دوره ايلخاني تنها متعلق به ايران بوده است. او گفته: كاملا مشخص است كه قطعات كاشي به نمايش درآمده در لوور، كنده شده‌ و به‌صورت جداگانه به اين موزه برده شده و در لوور نصب شده‌ است.

کد خبر 345456

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha