عضو هیأت رئیسه فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به تهدید محوطه باستانی کوه صفه توسط سازه‌های گردشگری بر لزوم حفظ و حراست از این محوطه باستانی تأکید کرد.

يوناتن بت كليا، نماينده آشوري‌ها در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: فرهنگ يك مملكت به تاريخ آن است نه مدرن شدن و به روز شدن آن و اينكه ما بخواهيم براي سوار‌شدن عده‌اي به تله‌كابين آثار فرهنگي را از بين ببريم بزرگ‌ترين كم‌لطفي از سوي مسئولان است.

وي افزود: اصفهان جزو ميراث فرهنگي غني كشور است و هر آنچه در اصفهان است، از سوي ميراث فرهنگي ثبت شده و ما بايد براي ثبت آن در ميراث جهاني نيز تلاش كنيم؛ چراكه اصفهان مركز ميراث ايران است. وي با بيان اينكه «از بين بردن حتي يك اثر باستاني تضعيف و نابودي فرهنگ كشور است»، تأكيد كرد: ما بايد فرهنگ، تاريخ و تمدن كشور را حفظ و حراست كنيم و من اميدوارم مديران اجرايي شهري نيز توجه بيشتري به اين مسائل نشان دهند و همه نهادها براي كمك به محيط‌زيست بسيج شوند.

اين عضو هيأت رئيسه فراكسيون محيط‌زيست با بيان اينكه «در اين رابطه با رئيس فراكسيون مديريت شهري مجلس نيز گفت‌وگو خواهد كرد»، افزود: اگر لازم باشد ما از دولت درخواست مي‌كنيم لايحه‌اي در اين رابطه ارائه كند تا دست ميراث فرهنگي باز باشد و بتواند جلوي آسيب زدن به اين محوطه باستاني و موارد مشابه را بگيرد و در غيراين صورت نيز مجلس آمادگي دارد طرحي را در اين رابطه ارائه كند.

يادآور مي‌شود سه‌شنبه گذشته دكتر عليرضا جعفري زند، باستان‌شناس در گفت‌وگويي كه در همين صفحه به چاپ رسيد ضمن انتقاد از ساخت وساز در محوطه باستاني كوه صفه به بهانه توسعه گردشگري با اشاره به آسيب‌هاي ناشي از احداث خط دوم و ايستگاه تله كابين در حريم اين محوطه باستاني گفت: اين سازه‌ها حريم منظر آثار تاريخي را مخدوش مي‌كند و باعث نابودي اصالت آن مي‌شود. به گفته وي تمام اين تيرها و ساختارهاي فلزي، ابهت و زيبايي دژ(قلعه تاريخي موجود در اين محوطه) را گرفته‌اند. با احداث اين سازه‌ها ديگر در اينجا يك فضاي تاريخي مشاهده نمي‌كنيد؛ در عوض ساختار مدرني مي‌بينيد كه به ديوارها و ويژگي‌هاي تاريخي قلعه دهن كجي مي‌كند. همچنين فضاي تاريخي را تحت الشعاع قرار داده و ابهت آن را گرفته است. وجود يك ديوار در اينجا يعني يك قلعه تاريخي وجود دارد كه هنوز كاوش و لايه‌برداري آن به‌طور كامل انجام نشده است. كاري كه اكنون انجام مي‌شود مخدوش كردن اين آثار است!

کد خبر 345907

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha