دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۱
۰ نفر

مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری روز گذشته از ایجاد فهرست ملی «مفاخر حامل میراث ناملموس » خبر داد و گفت: با ایجاد این فهرست نام استاد غلامرضا نبی‌پور از استادکاران بنام قنات در این فهرست ثبت شد. این نخستین بار است که نام یک شخصیت در فهرست ملی مفاخر حامل میراث ناملموس به ثبت می‌رسد.

استاد نبی پور

به گزارش معاونت ميراث فرهنگي، فرهاد نظري در توضيح اين خبر افزود: استاد غلامرضا نبي‌پور با ۹۳سال سن، از نادر استادان قنات‌كار است كه از دوران نوجواني با شاگردي استادكاران قديم، اين دانش بومي را آموخته و براي حفر و پايش قنات در گناباد كه از عصر هخامنشيان تا عصر حاضر در اين منطقه مورد بهره‌برداري است، آنها را به‌كار برده است. او با اشاره به اهميت ميراث فرهنگي ناملموس و پاسداري از آن و تصويب كنوانسيون ۲۰۰۳ يونسكو دراين زمينه و الحاق جمهوري اسلامي ايران به اين كنوانسيون در سال۱۳۸۴ گفت: نخستين اقدام مهم در راستاي پاسداري از ميراث ناملموس و حاملان آن، تضمين شناسايي اين عناصر، افراد و گروه‌ها با ايجاد فهرست‌هاي ملي و به‌روز‌رساني آن است.

از اين‌رو با توجه به مهارت‌هاي استاد نبي‌پور در دانش سنتي و پايش قنات، نام وي را در اين فهرست به ثبت رسانديم. استاد غلامرضا نبي‌پور متولد ۱۰‌مرداد‌ ماه ۱۳۰۲ شهرستان گناباد در خراسان رضوي و از استادان قناتي بنام كشور در فنون بومي و سنتي و دانش پايش قنات است. او سراسر عمر ۹۳ ساله خود را براي يادگيري مهارت‌هاي حفر قنات از اساتيد و بعدها براي به‌كار بردن اين دانش‌ها براي حفر قنات صرف كرده و انتقال اين دانش بومي به نسل‌هاي آينده از مهم‌ترين دغدغه‌هاي وي است. بر اين اساس به‌طور دائم دانسته‌ها و تجربيات خود را در اختيار جوان‌تر‌ها كه دوست دارند قناتي شوند و يا در اين حرفه مشغول به‌كار هستند، قرار مي‌دهد.

پرونده «دانش بومي حفر قنات در گناباد» بر پايه مصاحبه با استاد نبي‌پور و آقاي صديقي از سوي دفتر ثبت آثار ملي خراسان رضوي تهيه و پس از ارائه در شوراي سياستگذاري ثبت، به شماره ۸۰ در تاريخ 93/11/15 در فهرست ميراث ناملموس به ثبت رسيده است.

کد خبر 348309

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha