چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۵
۰ نفر

دنده کبابی‌ها، حجاری‌های ساسانی طاق‌بستان را محاصره کرده‌اند و بوی غذا همیشه در محوطه تاریخی طاق بستان پیچیده است.

 حوضچه‌ مقابل طاق‌ها نيز به لايروبي فوري نياز دارند و همه اين موارد بيانگر نياز جدي طاق بستان به ساماندهي فوري است.

ايسنا ديروز در گزارشي اعلام كرد كه فاصله باربيكيوها تا حريم طاق‌بستان به ۲۰ متر هم نمي‌رسد و عصرها كه جمعيت بيشتري به تفرجگاه طاق‌بستان مي‌روند، دود زغال و كباب بوي غالب در اين محوطه تاريخي است. همچنين بوي حوضچه‌هاي مقابل طاق بستان نيز به‌دليل لايروبي نشدن آنها بسيار آزار‌دهنده است.

با وجود نياز طاق بستان به ساماندهي فوري اما پيمان نعمتي معاون پايگاه جهاني بيستون و طاق بستان به ايسنا گفته، تنها راه نجات اين اثر تاريخي با قدمت ۱۵۰۰ سال، ايحاد حريم براي بوي آزاردهنده است.

او گفت: يكي از مباحث جديد در ميراث جهاني، حريم بو است، براي همين قصد داريم در طاق بستان، دنده كبابي‌ها را عقب‌تر ببريم تا حريم بو براي اين محوطه تاريخي و گردشگري حفظ شود.

پروژه عقب‌كشيدن كبابي‌هاي حاشيه طاق‌بستان مدت‌هاست مطرح است اما تقريبا از همان زمان ثبت اين اثر در فهرست پيشنهادي يونسكو در سال ۲۰۰۷ و تأمين‌نشدن اعتبار لازم براي تملك مغازه‌ها و اغذيه‌فروشي‌هاي اطراف اين اثر، تاكنون اجراي اين طرح به تعويق افتاده و به نگراني‌ها درباره جاماندن اين اثر تاريخي از فهرست ميراث جهاني يونسكو دامن زده است.

معاون پايگاه جهاني بيستون و طاق بستان درباره بوي نامطبوع استخر مقابل طاق‌بستان كه اغلب گردشگران خارجي نيز به آن اشاره كرده‌اند، گفت: زماني در محوطه طاق بستان، حوضچه‌اي يا استخر بتني وجود داشت كه ما آن را تغيير داده و درياچه را به حالت اوليه برگردانديم و ايجاد اين تحول نيز براساس عكس‌ها و تصاوير قديمي بازمانده از اواخر قاجار و دوران صفوي صورت گرفت.

نعمتي افزود: براي بازگرداندن درياچه به حالت اوليه، بتن‌ها را برداشتيم، آب را به كف طبيعي رسانديم تا درياچه زنده شود، در پي اين اقدام، گياهاني روييدند كه با وجود آنكه روزانه و هفتگي هرس مي‌شوند اما دوباره مي‌رويند.

وي با تأكيد بر اينكه با چند شركت و متخصص رايزني‌شده تا كمك دهند كه چگونه علف‌ها و گياهان كف درياچه را مي‌توان خشكاند تا به محيط‌زيست صدمه‌ وارد نشود و بوي بدي كه تابستان زياد مي‌شود از بين برود.

معاون پايگاه جهاني بيستون و طاق بستان همچنين در پاسخ به اين سؤال كه برنامه محافظت از حجاري‌هاي طاق‌ها با توجه به دسترسي بازديدكنندگان به آنها به‌رغم عبور آب از مقابل طاق بستان و دشوارتر شدن مسير عبور چيست؟ گفت: با احياي چشمه مقابل، كف طاق از سطح زمين، يك متر و ۴۰سانتي‌متر فاصله پيدا كرد و باعث شد كسي نتواند به داخل آن رفت‌وآمد كند.

اگر هم رفت‌وآمدي شده، قطع به يقين از سوي كارشناسان بود، چون هم‌اكنون از دانشگاه برلين، مشاورهايي براي بيستون داريم كه در زمينه مرمت آثار و نقوش كار مي‌كنند. نعمتي گفت: براي دسترسي گردشگران به درون طاق‌ها، طرحي وجود دارد كه هنوز تكميل نشده، اما احتمالا تا پايان سال به نتيجه برسد. طرح به‌گونه‌اي است كه با ايجاد دسترسي براي گردشگران طاق‌ها را در دسترس بازديدكننده‌ها قرار ندهد.

نعمتي گفت: نمي‌خواهيم به‌خاطر گذاشتن محافظ در مقابل طاق‌ها و حجاري‌ها، منظر آنها را خراب كنيم، هيچ كجاي دنيا نيز از نرده فلزي به بهانه حفاظت براي خراب كردن منظر استفاده نمي‌كنند.

طاق‌بستان، حجاري بازمانده از دوران ساسانيان در منطقه كرمانشاه است كه روايتگر چند صحنه تاريخي از تاجگذاري شاهاني چون خسروپرويز، اردشير دوم، شاهپور دوم و سوم و داراي چند سنگ نوشته به خط پهلوي است و مراسمي از شكار گراز توسط سواركاران همراه با نواختن موسيقي با سازهاي باستاني همچون چنگ را نيز به تصوير كشيده است.

اين اثر تاريخي هنوز موفق به ثبت جهاني‌نشده، اما به گفته زهرا احمدي‌پور، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، قرار است پرونده آن براي ثبت جهاني دوباره بررسي شود. طاق بستان همچنين در سال ۲۰۰۷ در فهرست پيشنهادي يونسكو ثبت شد و پرونده ثبت جهاني آن در نوبت بررسي است.

کد خبر 372416

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha