همشهری آنلاین: یازدهمین نشست سران کشورهای صنعتی و نوصنعتی موسوم به نشست "گروه ۲۰" روز یکشنبه با سخنرانی شی جینپینگ، رئیس جمهور چین، به صورت رسمی در شهر "هانگژو" چین آغاز شد.

آغاز یازدهمین نشست گروه ۲۰ در سایه بحران‌های بین‌المللی

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری دویچه وله، رئیس جمهور چین گفت که گروه 20 باید اقدامات تازه‌ای برای ایجاد یک حرکت فزاینده اجام دهند و تنها به اقتصاد داخلی نپردازند. اقتصاد جهانی رو به بهبود است اما برای سرمایه‌گذاری، تجارت و پول با چالش‌هایی روبروست.

سران گروه ۲۰، متشکل از ۱۹ قدرت صنعتی و نوصنعتی جهان به اضافه اتحادیه اروپا، قرار است در مورد راهکارهای تحریک اقتصاد جهانی با هم گفت‌وگو کنند.

چین در حال حاضر دومین اقتصاد برتر دنیا و شریک اقتصادی مهم دیگر اعضای گروه ۲۰ است. رشد اقتصادی کند چین در سال‌های اخیر به نگرانی‌ها نسبت به تعمیق بحران اقتصادی جهان دامن زده است. برخی کارشناسان حتی معتقدند چین آمار اقتصادی خود را دست‌کاری می‌کند و وضعیت اقتصادی این کشور در واقعیت بدتر از آن است که پکن رسما اعلام می‌کند.

شی جین‌پینگ با وجود این روز شنبه سوم سپتامبر کشورش را بار دیگر موتور اقتصاد جهان خواند: «چین به آینده خوش‌بین است و در وضعیتی است که می‌تواند با سرعت متوسط یا بالا رشد کند و امکانات فراوانی برای توسعه جهان فراهم کند». رئیس جمهوری چین وعده داد که در کشورش اصلاحات اقتصادی ضروری صورت گیرند.

در حالی که رایزنی در مورد مسائلی از این دست قرار بود محور نشست گروه ۲۰ در چین باشد، بحران‌های بین‌المللی از جمله جنگ داخلی سوریه و وضعیت غیرقابل پیش‌بینی در شرق اوکراین در کانون توجه نشست قرار گرفته است. توافقنامه اتحادیه اروپا و ترکیه بر سر موضوع پناهجویان نیز از قرار معلوم در دستور کار مذاکرات قرار دارد.

اما شی جینپینگ و باراک اوباما، رؤسای جمهوری چین و ایالات متحده آمریکا، مدارک مربوط به پیوستن کشورشان به معاهده جهانی پاریس برای مهار تغییرات اقلیمی را به صورت رسمی به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد تقدیم کردند. آنها دیگر کشورها را هم تشویق کردند هر چه سریع‌تر به معاهده بپیوندند تا امکان اجرای پیمان در سال جاری (۲۰۱۶) مهیا شود.

با این حساب در مجموع ۲۶ کشور به صورت رسمی به پیمان اقلیمی پاریس پیوسته‌اند. این کشورها ۳۹ درصد کل گازهای گلخانه‌ای جهان را وارد جو می‌کنند. پیمان تاریخی پاریس وقتی اجرایی می‌شود که ۵۵ کشور جهان به آن بپیوندند؛ ۵۵ کشوری که ۵۵ درصد گازهای گلخانه‌ای را تولید می‌کنند.

اقدام آمریکا و چین به عنوان گام بلندی در جهت اجرای پیمان یادشده محسوب می‌شود. با وجود این، برخورد چین و آمریکا در نشست گروه ۲۰ تا به حال خالی از تنش نبوده است. باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، از حضور چین در دریای جنوبی چین انتقاد کرد؛ چین هم این اتهام‌ها را رد می‌کند.

کد خبر 345392

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha