همشهری‌آنلاین: آزمایش‌های هسته‌ای که فرانسه ده‌ها سال پیش در الجزایر انجام داده ، افزون بر ده‌ها هزار قربانی الجزایری، آثاری برجا گذاشته است که تا هزاران سال باقی خواهد بود.

مصطفی خیاطی، رئیس بنیاد ملی ارتقاء بهداشت و توسعه تحقیقات الجزایر  در گفت‌وگو با الشروق گفت: مردم منطقه رقان در بخش بیابانی جنوب غرب الجزایر 13 فوریه 1960 با صدای انفجاری مهیب که قدرتش معادل قدرت انفجار 70 بمبِ شبیه بمب هیروشیما بود، هراسان از خواب بیدار شدند.

مصطفی خیاطی افزود: فرانسه منطقه رقان را به میدان آزمایش‌های هسته‌ای خود تبدیل کرده بود.

او افزود: فرانسه از سال 1960 تا سال 1966 حدود 17 آزمایش هسته‌ای در مناطق بیابانی الجزایر انجام داد. این آزمایش‌ها جان 42 هزار نفر از مردم را گرفت، هزاران نفر را نیز به بیماری های ناشی از تشعشع‌هاي هسته‌ای گرفتار کرد و آسیب های زیادی نیز به محیط‌زیست و مردم زد.

فرانسه 13 فوریه 1960 در منطقه رقان که منطقه حمودیا نیز نامیده می‌شود، اولین بمب هسته‌ای پُرقدرت خود را به نام «موش صحرایی آبی» منفجر کرد و ده‌ها هزار قربانی انفجار این بمب به موش‌های آزمایشگاهی رژیم صهيونيستي و کارشناسان فرانسوی تبدیل شدند.

ژنرالی فرانسوی به نام لافو اذعان می‌کند که منطقه رقان ژوئن 1957 به عنوان منطقه اجرای اولین آزمایش هسته‌ای انتخاب و از سال 1958 مقدمات اجرای آزمایش آغاز شد.

هزینه اولین آزمایش هسته‌ای فرانسه در صحرای بزرگ الجزایر یک میلیارد و 260 میلیون فرانک بود که فرانسه این مبلغ را براساس توافق‌نامه همکاری هسته‌ای خود با رژیم صهيونيستي از تل آویو دریافت کرده بود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از العالم، فرانسه همواره از افشای جزئیات 17 آزمایش هسته‌ای خود در مناطق بیابانی الجزایر امتناع می‌کند و براي این اقدام عذرخواهی نکرده است. همچنان که به جنایت‌هايي که در این آزمایش‌ها مرتکب شده است، نیز اذعان نمی‌کند و از پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان سر باز می‌زند.

کد خبر 345243

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha