دکتر حسن تقی‌زاده انصاری: « گردشگری برای همه و ارتقای دسترسی جهانی» شعار امسال روز جهانی جهانگردی سال ۲۰۱۶است.

سازمان جهاني جهانگردي درنظر دارد توجه كشورها و سازمان‌هاي متولي و مديريت شهري را به اين مهم معطوف كند كه در اين سال امكانات، زيرساخت‌ها و شرايط لازم براي آسان كردن سفر و تفريح سالمندان، كودكان و معلولان فراهم يا بهبود بخشيده شود. براساس اين شعار بايد تلاش شود تا اقشار مختلف جامعه به يك اندازه از حق استفاده از سفر برخوردار شوند.

آنچه سازمان جهاني گردشگري را براي اين انتخاب مسئولانه به تامل واداشته استفاده همگان از همه امكانات براي سفر، ديدن جاذبه‌ها، تعامل با ديگر اقوام و كسب دانش براي همه افراد يك جامعه است.

براساس اعلام سازمان ملل، حدود 650ميليون نفر در جهان با معلوليت زندگي مي‌كنند كه اگر خانواده‌هاي‌شان را نيز محاسبه كنيم حدود 2ميليارد نفر به‌طور مستقيم تحت‌تأثير معلوليت قرار دارند. اين رقم تقريبا يك سوم جمعيت جهان را شامل مي‌شود.

رشد بازار گردشگري معلولان و سالمندان اما يكي از پربازده‌ترين بازارهاي اقتصادي است و دولت‌ها را بر آن داشته تا با برنامه‌ريزي و ايجاد زيرساخت‌هاي مورد نياز توسعه گردشگري معلولان و سالمندان سهمي از بازار بكر چند صد ميليارد دلاري براي خود دست و پا كنند.

تشويق معلولان و سالمندان به سفر، طراحي و ساخت و توليد انواع ابزارهاي سفر معلولان، افزايش پرشتاب مقاصد قابل دسترس براي گردشگران معلول و سالمند، بهبود وضعيت حمل ونقل شهري و بين شهري، هوايي و دريايي نيز حكايت از آن دارد كه صنعت گردشگري معلولان و سالمندان بازده اقتصادي مناسبي براي اقتصاد گردشگري كشورهاي جهان دارد. طبق پيش‌بيني‌هاي سازمان ملل متحد در سال 2014، جمعيت سالمند جهان نيز حدود 600ميليون نفر بود كه در سال 2025اين تعداد به دو برابر يعني يك‌‌ميليارد و 200ميليون سالمند رسيد و در سال 2050به حدود 2ميليارد نفر مي‌رسد. اين آمار، توجه به نيازهاي سالمندان در فضاهاي شهري از جنبه‌هاي گوناگون اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و تفريحي را ضروري مي‌كند.

براساس گزارش سازمان ملل، 80درصد افراد سالمند در كشورهاي در حال ‌توسعه زندگي خواهند كرد؛ كشورهايي كه آمادگي لازم براي رويارويي با پديده سالمندي و معلوليت و پيامدهاي بهداشتي، اجتماعي و اقتصادي آن‌را ندارند. ايران نيز از اين قاعده مستثني نيست. اگرچه در ايران تمامي تلاش‌ها بر اين بود كه به معلولان و سالمندان چون ساير افراد نگريسته شود، اما هنوز راه زيادي تا فراهم ساختن شرايط بهره‌مندي اين قشر از جامعه باقي است. نبود زيرساخت‌هاي كافي در مراكز فرهنگي، تاريخي، تفريحي، ورزشي، پذيرايي و حمل‌ونقل و ساير نياز‌هاي عمومي در حوزه خدمات شهري موجب شده كه معلولان و سالمندان از حق سفر برخوردار نباشند. لذا با توجه به اينكه سازمان جهاني جهانگردي با هدف پرداختن به اين مهم در طول اين سال ابعاد مختلف بهره‌مندي سالمندان و معلولان را از حق سفر مطرح و اهداف بلندمدت را محقق مي‌كند، سازمان‌هاي متولي و مديريت شهري كشور فرصتي مناسب دارند تا با تلاش در راستاي تحقق شعار گردشگري براي همه، امكانات، نيازمندي‌ها و شرايط لازم را براي معلولان، سالمندان و كودكان فراهم كنند تا اقشار مختلف جامعه از حقوق و مزاياي صنعت رو به رشد گردشگري بهره‌مند و سهم خواهي جهاني ايران از بازار گردشگري معلولان و سالمندان را فراهم كنند.

کد خبر 345208

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha