یکشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۳
۰ نفر

دکتر حسن تقی‌زاده انصاری: گردشگری دریایی و ساحلی یکی از مهم ترین، جذاب‌ترین و سودآورترین حوزه‌های گردشگری در جهان است.

تور دریایی

در بيشتر كشورهاي دنيا توجه به تورهاي دريايي، حمل‌ونقل دريايي، ورزش و تفريحات آبي، غواصي و ساير سرگرمي‌هاي مرتبط با ساحل و فراساحل در صدر برنامه‌هاي گردشگري قرار دارد؛ مالزي براي ايجاد گردشگري پايدار در اين كشور پارك‌هاي دريايي در جزاير تيكا را گسترش مي‌دهد. اندونزي نيز با استفاده از شيوه‌هاي سنتي و مدرن، گردشگري دريايي را روزبه‌روز توسعه مي‌دهد.

در سال2013 بيش از 20ميليون نفر با درآمدي معادل 34ميليارد دلار در جهان سفر دريايي داشته‌اند و در اين ميان استراليا به‌عنوان يكي از اصلي‌ترين مقاصد گردشگري دريايي جهان در سال2012 توانسته 2.5ميليارد دلار تنها از گردشگري دريايي خود درآمد كسب كند.

ايران اما با دارا بودن بيش از 5هزار و 800كيلومتر نوار ساحلي در شمال و جنوب، وجود سواحل متنوع و ماسه‌اي، بندر‌هاي تاريخي، جنگل حرا، زيستگاه پرندگان و زيستگاه گاندو، اسكله‌هاي تفريحي، لنج سواري با لنج‌هاي خاطره‌دار، وجود جلبك‌هاي دريايي خاص، دلفين‌ها و لاك‌پشت‌ها و موج‌سواري در تنها بندر اقيانوسي ايران، كشوري خاص براي گردشگري دريايي است. كشور‌هاي حوزه خليج‌فارس با داشتن سهم كمي از درياي فارس، رقيب جدي ايران در گردشگري دريايي شده‌اند. امارات طي دوره 7ساله در سال2012 توانست 600هزار گردشگر دريايي را از طريق پهلو گرفتن كروزهاي مسافري پذيرايي كند، عمان نيز با حذف تشريفات دريافت رواديد براي گردشگراني كه از طريق دريا وارد خاك اين كشور مي‌شوند، تسهيلات فراهم كرد و هر‌ماه كروز‌هاي قاره پيما در بنادر كشورهاي همسايه پهلو مي‌گيرند.

سالانه حدود 12ميليون نفر - سفر دريايي در ايران انجام مي‌شود كه بيشتر آنها به قصد خريد از بازارهاي مناطق آزاد قشم و كيش است. در ساحل بندرعباس اما كمتر تور يا شناور گردشگري دريايي مورد توجه است. درصورتي كه در دوبي با اندك تغييرات در شناورهاي سنتي، آنها را به لنج‌هاي گردشگري تبديل كرده‌اند. سفر 2ساعته با اين لنج‌ها نيز به ازاي هر نفر 200 تا 300 درهم براي دوبي ارزآوري دارد و با توقف كروزها براي مدت يك يا 2روز در اين كشورها 2 تا 6 هزار گردشگر به اين كشورها وارد مي‌شوند.

وجود برخي تورهاي دريايي گردشگري در جزيره كيش و استقبال چشمگير مردم از آنها، لزوم توسعه اين صنعت را در ساير شهرهاي ساحلي ايران توجيه پذير مي‌كند و متوليان صنعت گردشگري در ايران نيز مي‌توانند با فراهم كردن زيرساخت‌ها و دعوت از شركت‌هاي بزرگ كروز زمينه پهلوگيري كروزهاي گردشگري را در بنادر جنوبي ايران فراهم كنند.

کد خبر 338874

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha