همشهری آنلاین: وزیر انرژی عربستان اعلام کرد که چین نسبت به گشایش بازارهای سهام خود به روی شرکت نفتی «آرامکو» ابراز تمایل کرده است.

china

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «خالد الفلیح» وزیر انرژی عربستان اعلام کرد که مقامات عربستانی قصد دارند سهام شرکت نفتی «آرامکو» را به فروش برسانند و در همین راستا، چین نسبت به گشایش بازارهای سهام خود به روی بزرگترین شرکت ملی نفت عربستان ابراز تمایل کرده است.

عربستان مدعی شد که فروش ۵ درصد از سهام آرامکو برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیرساختی این کشور انجام می شود، اما شواهد حاکی از آن است که سعودی‌ها اکنون با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، زیرا دولت این کشور به دلیل اُفت شدید درآمدهای نفتی خود طی دو سال گذشته،‌ در سال ۲۰۱۵ با ۹۸ میلیارد دلار کسری بودجه مواجه شد که صندوق بین‌المللی پول با ۱٫۵ درصد افزایش، کسری ۱۴۰ میلیارد دلاری را برای این کشور تخمین زد.

بنابر اذعان مسئولان سعودی طی چند روز گذشته، این کشور ۱۱ هزار تن از کارگران افغانی، پاکستانی و همچنین ۹ هزار کارگر فیلیپینی را بدون پرداخت دستمزد اخراج کرد که این مسئله با اعتراض وزرای امور خارجه کشورهای یادشده روبرو شد.

در واقع، سعودی‌ها با توجیه اجرای اصلاحات اقتصادی به دنبال فروش ۵ درصد از سهام آرامکو- مبلغی بالغ بر دهها میلیارد دلار- هستند. این درحالی است که مقامات عربستان ارزش کلی این شرکت را بیش از دو هزار میلیارد دلار برآورد کرده اند.

بنا بر اظهارات برخی منابع آگاه، این احتمال وجود دارد که سهام شرکت آرامکو در بازار سهام ریاض، لندن و نیویورک نیز عرضه شود؛‌ هرچند که بورس عربستان به تنهایی فاقد ظرفیت لازم برای فروش سهام این شرکت بزرگ نفتی است.

کد خبر 345133

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha