دوشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: ددی پودامجی متولد ۱۹۵۱هند، از شاگردان مایکل مشکه در مؤسسه نمایش عروسکی استکهلم، مؤسس شرکت کراس‌کالچر و شرکت تئاتر عروسکی ایشارا در دهلی‌نو است.

بزرگداشت رئیس یونیمای جهانی در جشنواره تئاتر عروسکی تهران

او پيش از اين رئيس يونيما (اتحاديه نمايشگران عروسكي) در هند و قائم‌مقام يونيماي جهاني از 1992تا 2004 بوده و در حال حاضر رياست يونيما را از 2008 بر عهده دارد. يونيما در ايران هم فعال و رياست دفتر تهران را حميدرضا اردلان عهده‌دار است. پودامجي امسال به دعوت مديران شانزدهمين جشنواره تئاتر عروسكي تهران- مبارك به ايران آمد و علاوه بر حضور افتخاري در جشنواره، در روزهاي آخر تابستان با اجراي يك نمايش به تعامل با نمايشگران عروسكي ايران خواهد پرداخت.

هنرمند 65ساله هندي كه اين روزها در تهران به سر مي‌برد، در جشنواره شانزدهم تئاتر عروسكي نيز نمايش «بازتاب حقيقت» را روي صحنه برد. او درباره دليل سفر به ايران و نتايج آن به همشهري مي‌گويد: «دنياي نمايش عروسكي ايران همواره من را شگفت‌زده مي‌كند و هر بار كه در ايران به تماشاي نمايش‌هاي عروسكي نشستم، با تكنيك‌هاي متفاوت روبه‌رو شدم. مي‌دانم كه كارگردانان ايراني براي روايت داستان‌هاي خود تكنيك‌هاي مختلف را به خدمت مي‌گيرند و اين برايم شگفت‌انگيز است.»

  • نمايشي با موضوع جهاني

پودامجي كه در مراسم اختتاميه جشنواره تئاتر عروسكي به همراه بهروز غريب‌پور مورد تقدير قرارگرفت، سومين بار است به ايران مي‌آيد. او درباره تازه‌ترين نمايش خود چنين اظهارنظر مي‌كند: «بازتاب حقيقت نمايشي بود كه در ايران اجرا كردم. اين نمايش درباره جهان‌بيني گاندي است و درباره مضاميني چون تبعيض‌نژادي، اختلاف طبقاتي، فقر و صلح است. مفاهيمي كه در نمايش‌هاي من وجود دارد، جهانشمول است و اميدواريم با اجراي چنين نمايش‌هايي در جشنواره‌هاي مختلف در گوشه و كنار دنيا بتوانيم پيام صلح و دوستي را به همه جهانيان منتقل كنيم.»

اين كارگردان و چهره پيشكسوت نمايش عروسكي درباره عروسك‌هاي غول‌پيكري كه با خود به ايران آورده است، مي‌گويد: «اين عروسك‌هايي كه مي‌بينيد، محصول كارگاهي آموزشي است كه سال‌ها پيش در دهلي برگزار و پس از آن به‌صورت دائمي از اين عروسك‌هاي غول‌پيكر در اجراهاي صحنه‌اي استفاده كردم.

نمايش عروسكي در هند هم مثل بقيه نقاط دنيا مشكلات زيادي دارد و در حوزه‌هاي مختلف، از نمايش‌هاي عروسكي سنتي تا مدرن يكسري مشكل و حتي اشكال و ضعف ديده مي‌شود اما بسياري از كارگردانان فعال در اين حوزه سعي مي‌كنند با شيوه‌هاي مختلف اجراي خود را روي صحنه ببرند. در كشور من، هر هنرمند بنا به سليقه خود از شكل‌هاي مختلف اجرا بهره‌مي‌گيرد تا نمايش خود را به سرانجام برساند.»

  • نگاهي به يونيماي جهاني

ددي پودامجي Dadi Pudamjee از معتبرترين نام‌هاي فعال در عرصه نمايش عروسكي هند و از پيشروان اين حوزه است. او كه نخستين رئيس غيراروپايي يونيماي جهاني به‌حساب مي‌آيد، درباره فعاليت‌هاي اتحاديه بين‌المللي نمايشگران عروسكي يادآور مي‌شود: «يونيما قديمي‌ترين اتحاديه جهاني نمايشي در دنياست و ۷۶ مركز ملي يونيما در جهان فعالند، ضمن اينكه ۲۶ كشور ديگر براي راه‌اندازي دفتر يونيما اعلام آمادگي كرده‌اند.» پودامجي همچنين با اشاره به گردآوري دانشنامه يونيما مي‌افزايد:

«اين دانشنامه كه در نوع خود در جهان نخستين نمونه است، با حمايت دولت فرانسه به زبان فرانسوي منتشر شده و قرار است در آينده نسخه‌هاي آن به زبان‌هاي انگليسي و اسپانيايي در دسترس علاقه‌مندان قرار بگيرد.» پودامجي در 2011 نشان پادامشاري را كه چهارمين نشان ملي هند از نظر ارزش و رتبه است، از سوي رئيس‌جمهور هندوستان دريافت كرد.

کد خبر 344791

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha