شنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۶ - ۲۰:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: فرانسیس فورد کاپولا کارگردان آمریکایی پس از ده سال غیبت، شنبه 20 اکتبر (28 مهر) با اولین نمایش فیلم "جوانی بدون جوانی" در جشنواره سینمایی رم به عرصه کارگردانی سینما بازگشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ماجرای فیلم "جوانی بدون جوانی" که تاملی فلسفی درباره اسطوره جوانی بی‌پایان است، در شهر بخارست در آستانه جنگ جهانی دوم می‌گذرد.


دومینیک ماتئی (با بازی تیم راث) استاد زبان‌شناسی در شرف خودکشی قرار دارد که صاعقه‌ای به او اصابت می‌کند.

 او نه تنها از این صاعقه جان سالم به در می‌برد، بلکه در می‌یابد بدنش به بدن یک مرد 30 ساله بدل شده و قوای ذهنی‌‌اش ده برابر افزوده شده است. او برای گریز از پزشکان نازی که به بررسی او جلب شده‌اند، به سوئیس می‌رود.

او در طول سال‌های طولانی بعدی تحت نام‌هایی مستعار به کار همه عمرش یعنی یافتن منشا زبان‌ها ادامه می‌دهد.

تیم راث در صحنه ای از جوانی بدون جوانی

این فیلم غیر متعارف و پر راز و رمز و در لحظاتی خیال‌برانگیز که در بخش خارج از مسابقه جشنواره رم به نمایش در آمد، بیننده را وا می‌دارد تا در این مورد به تامل بپردازد که افراد چگونه عمرشان را می‌گذرانند.

کاپولا در یک کنفرانس خبری درباره فیلم گفت: "این فیلم در واقع یک داستان اسطوره‌ای است. من نمی‌خواستم فیلمی غیرقابل درک بسازم، اما شما باید یک بار دیگر فیلم را ببینید، و در دفعه دوم چیزهای بیشتری در خواهید بافت."

"جوانی بدون جوانی" که  اقتباسی سینمایی از رمانی نوشته نویسنده و فیلسوف رومانیایی، میرچا الیاده است، در مدت 18 ماه در رومانی فیلم‌برداری شده است.


کاپولا که کارگردان فیلم های اکنون کلاسیکی چون "اینک آخر زمان" و "پدرخوانده" است، گفت در مدت طولانی غیبتش - آخرین فیلم او "باران‌ساز" در سال 1997 اکران شد -  به نوشتن و تثبیت جایگاهش در کسب و کار سینما مشغول بوده است.

روز شنبه همچنین چهار فیلم در بخش مسابقه به نمایش درآمد، از جمله فیلم فرانسوی  عشق پنهان درباره رابطه مشکل‌‌آفرین یک مادر و دختر که کارگردان ایتالیایی آلساندرو کاپونه آن را ساخته است و ایزابل هوپر هنرپبیشه فرانسوی در آن نقش‌آفرینی می‌کند.

جشنواره سینمایی رم به همت شهردار سینمادوست رم، والتر ولترونی، سال قبل  بنیانگذاری شد و در اولین دوره‌اش توانست 480000 سینمارو را به خود جلب کند.

امسال در دومین دوره مانند سال قبل یک هیات داوران مردمی بهترین فیلم و بهترین هنرپیشه زن و مرد را از میان 14 فیلم حاضر در بخش مسابقه برخواهد گزید.

کد خبر 34475

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز