یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۶
۰ نفر

آزاده جعفریان: عکس‌هایی نقاشی‌گونه که روایتی اجتماعی دارند، یک بازار هنری با حضور ۱۵۰۰ اثر، عکس‌هایی به نام زیتون و نستعلیق‌های بازگوکننده اصالت‌های ایرانی- اسلامی، ۴ نمونه از تازه‌ترین افتتاحیه‌های نمایشگاه‌های هنری در نگارخانه‌های پایتخت در روزهای ابتدایی شهریورماه است.

عکس

مجموعه‌اي از عكس‌هاي آميتيس سلطاني كه حاصل تلاش 10ساله او است، در نمايشگاه «پرده پندار» در نگارخانه ايوان به تماشا درآمده است. آثار اين مجموعه ردي جامعه‌شناختي از حضور انسان در صحنه جامعه دارد و هنرمند با تكنيك خاص خود آثارش را به چنان انتزاعي كشانده كه ممكن است نقاشي پنداشته شود. 20عكس سياه و سفيد در بوم‌هاي بزرگ تا 24شهريور به تماشاست و به رسم معهود، سهم ايوان از عوايد فروش آثار به كانون هموفيلي اهدا خواهد شد. پيش‌تر خيريه‌هاي محك، نيكان، كمك، دهش‌پور و انجمن حمايت از كودكان كار از فروش آثار نگارخانه منتفع شده‌اند.

در خانه هنرمندان ايران همه نگارخانه‌ها ميزبان بازار هنر شده‌اند؛ بازاري كه در آن از نقاشي و نقاشيخط تا مجسمه، همه به ارزش 500هزار تومان به نمايش درآمده و در پي تشويق اقشار مختلف مردم به خريدن آثار هنري، كمك به چرخه اقتصاد هنر و حمايت از هنرمندان است. در اين بازار ۱۵۰۰ اثر با تنوع سبك‌ها و تكنيك‌هاي مختلف از استادان و جوانان بااستعداد عرضه شده و طيفي گسترده از سلايق را پوشش مي‌دهد.

فروش قابل‌ملاحظه 300اثر در همان روز نخست مويد همين نكته است كه در بازار هنر همه سلايق نماينده دارند. در يك گردش كلي در خانه هنرمندان، نگارخانه‌هاي بهار، تابستان، پاييز و زمستان، آثاري بسيار گونا‌گون از فيگوراتيو تا نوعي فضاهاي فانتزي كه ممكن است مخاطب را به دنياي فراواقعي ارجاع دهد، روي ديوار ديده مي‌شود. در نگارخانه نامي آثار با موضوع پاپ‌آرت و ملهم از هنر معاصر، در ميرميران آثاري مختلف و در نگارخانه مميز مجسمه‌ها چشم انتظار خريدارند. اين بازار تا 10شهريور برپاست.

در نگارخانه نقش و خط تازه‌ترين نستعليق‌هاي جواد بختياري ارائه شده است؛ «مسند مستانگي» دربردارنده 35اثر است كه تركيب‌بندي‌هاي متنوع و گونه‌گونگي قلم از ويژگي‌هاي آنهاست و با تذهيب‌هاي چشم‌نواز روي ديوارند. بختياري مي‌گويد: «در اين آثار سعي كرده‌ام تمام اصول زيبايي‌شناسي خط را رعايت كنم. سفيدي در تركيب‌بندي نقش اساسي دارد و اين فضا همان سكوت است. اگر هنرمند سكوت را خوب نشناسد، نمي‌تواند اثري پويا خلق كند.» هنرمند در خلق آثار از مركب‌هاي قديمي و كاغذهاي فرآوري‌شده با كمترين اسيد استفاده كرده است. مسند مستانگي تا 15شهريور به تماشاست.

  • ثبت حماسه سوريه در قاب دوربين

در همين حال، در نگارخانه شماره يك خانه عكاسان ايران، نمايشگاه عكس «به نام زيتون»؛ روايتي از سفر حسين مرصادي رزمنده و عكاس به جبهه سوريه به نمايش درآمده است. 45قطعه عكس موجود در اين نمايشگاه نبردي خونين و حماسي در شمال حلب را به تصوير مي‌كشد و عكاس توانسته همپاي رزمندگان حماسه فتح شهرهاي الزهرا و نبل را در قاب دوربين خود ماندگار كند.

کد خبر 344668

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha