یکشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۰
۰ نفر

عنایت‌الله نظری نوری در چهارمین نمایشگاه از مجموعه «ایران من سلام» ۳۸ اثر ازجمله نقاشی‌های آبرنگ، آثار انتزاعی، کالیگرافی و ۶ عکس را به تماشای عموم گذاشته و به این ترتیب علاقه خود را به مناظر، طبیعت و آثار باستانی ایران در زیبایی‌های دهکده‌ها و روستاهای گوشه و کنار ایران روایت کرده است.

نمایشگاه -عنایت‌الله نظری نوری

اين نمايشگاه جمعه 20 شهريور در نگارخانه شكوه آغاز به‌كار كرد.نظري نوري درباره نمايشگاه ايران من سلام گفت: اين آثار حاصل 8‌ماه تلاش من است و كوشيده‌ام در خلق آنها از رنگ‌هاي متنوع بهره بگيرم، چرا كه خداوند به‌عنوان معلم تمام انسان‌ها دنيا را سرشار از رنگ‌هاي مختلف آفريده است.

من هم در اين آثار از رنگ‌ها استفاده كردم چون دوست نداشتم تاريكي بر كارهايم چيره شود. در كنار رنگ سياه، موج رنگ‌هاي ديگر را افزودم تا آثار روشن‌تر و شادتر شوند و به شيدايي و شوريدگي كار كمك كنند.نقاشي‌هاي آبرنگ اين هنرمند پيشكسوت ملهم از طبيعت ايران است و اين نشان از علاقه بسيار او به مناظر، بناها و آثار باستاني ايران دارد. نظري نوري در اين‌باره گفت: در كارهاي آبرنگ طبيعت ايران را كار كرده‌ام. بسيار غصه مي‌خورم وقتي مي‌بينم حتي يك آجر قديمي را خراب مي‌كنند و به جاي آن تيرآهن مي‌گذارند. بايد آثار و ميراث ايران در دهكده‌ها و روستاها را حفظ كنيم.

او در نقاشي‌خط‌هايش شكل حروف و كلمات را براساس ديدگاه، تركيب‌بندي و حركت‌هاي منحصر‌به‌فرد خود پياده كرده و در برخي آثار به انتزاع رسيده است. هنرمند قلم را كنار گذاشته و با حركت دست‌ها به كمك رنگ كار را پيش برده است. نظري نوري معتقد است: نقاشي‌خط فرزند خوشنويسي و سياه‌مشق است و مي‌تواند حالت انتزاعي داشته باشد. اين شاخه از هنر مانند شعر نو مي‌ماند و نظم خاص ندارد اما مقصود را با نوعي ضرباهنگ بيان مي‌كند.

بين تابلوهاي نقاشي‌خط چهارمين نمايشگاه ايران من سلام، 2اثر شاخص با ابعاد بسيار بزرگ خودنمايي مي‌كنند و از چشم مخاطبان دور نمي‌مانند؛ يكي خانه كعبه و ديگري تابلويي از كلمه‌الله است كه با زيبايي هر چه تمام‌تر با رنگ‌هاي مختلف در كار تكرار مي‌شود. هنرمند پيشكسوت در توضيح اين آثار گفت: اگر مي‌توانستم بومي به گستردگي دنيا مي‌ساختم و كلمه‌الله را روي آن مي‌نوشتم. «الف» در اين اثر با رنگ‌هاي مختلف تكرار مي‌شود و نشان زائران خانه خداست.

نظري نوري كه حدود 20سال است عكاسي مي‌كند، در اين نمايشگاه براي نخستين بار 6قطعه از عكس‌هايش را به تماشا گذاشته است. او سال 1316در تهران به دنيا آمده و بيش از 50سال حضوري فعال در جامعه هنري دارد. نمايشگاه ايران من سلام4تا 30شهريور در نگارخانه شكوه در بلوار اندرزگو ميزبان علاقه‌مندان است.

کد خبر 306980

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha