شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۰
۰ نفر

همشهری دو - فاطمه محمدصالحی: دختر و پسری ازدواج کرده‌اند تا تنها نباشند اما بعد از مدتی یکی متوجه علاقه دیگری به گوشه‌گیری و انزوا می‌شود.

شکستن  لاک تنهایی

 اين عادت كه از دردسرهاي زندگي مشترك است، مي‌تواند با عشق و تدبير تعديل شود تا طعم زندگي مشترك را تلخ نكند، در غيراين صورت كم‌كم اين ازدواج مي‌تواند رو به زوال بگذارد. دنياي درونگراها و افراد گوشه‌گير را بشناسيد تا با همسرتان به‌سوي رابطه بهتر قدم برداريد.

  • مردانه، پيله تنهايي همسرتان را بشكنيد

اغلب، درونگرايي و ميل به رفتارهاي گوشه‌گيرانه به‌طور اكتسابي به فرد رسيده است ولي اينطور هم نمي‌شود گفت كه از دست همسر آگاه و دلسوز كاري ساخته نيست. اما در اين ميان احتمال اثرگذاري مردان در همسر منزوي‌شان بيشتر است؛ مثلا مردي به همسرش خبر يك مهماني را مي‌دهد اما زن خانه اعتراض مي‌كند و مي‌گويد چرا قرار گذاشتي؟ من علاقه‌اي به آمدن ندارم و... . در اين شرايط مرد خانه كافي است به جاي عصبانيت و توبيخ، دنياي احساساتي و شكننده همسرش را به ياد بياورد و براي قانع كردن او از اين راه‌ها كمك بگيرد:

در قدم اول به او اين پيام را بدهد كه او اولويت اول است و هر مهماني‌اي فقط با بودن او خوش است.

زنان گوشه‌گير به تزريق اعتماد به نفس زيادي نياز دارند. با تعجب بگوييد كه با وجود ويژگي‌هاي خاص او مثل ادب، هنر، سواد و... چه‌كسي بيشتر از او مي‌تواند گل مجلس‌ باشد؟ به‌خودش سخت نگيرد تا متوجه علاقه همه به حضورش شود.

اگر فارغ از حرف‌هاي حضور در جمع، در رابطه خصوصي‌تان مرد جذاب و با محبتي باشيد كم‌كم همسرتان به‌خاطر جلب محبت بيشتر شما به اصلاح خودش هم نزديك‌تر مي‌شود.

هيچ وقت با مقايسه كردن و مثال زدن زنان اجتماعي ديگر، راه پيشرفت اخلاق همسرتان را سد نكنيد.

اگر شما و همسرتان قرار است ميزبان يك مهماني باشيد، اين احتمال را بدهيد كه همسرتان اضطراب زيادي از مورد قضاوت قرارگرفتن توسط مهمان‌ها دارد. او را دوستانه درك كنيد و قبل از حضور مهمان‌ها هرچه مي‌توانيد با آماده‌كردن شرايط و تأييد‌كردن كارهاي خوب او خيالش را راحت كنيد.

اگر تنهاطلبي همسرتان به خانه خودتان هم كشيده شده است، وقت آن است كه زنگ خطر را به‌طور جدي احساس كنيد.

آگاهي‌تان را با كمك يك مشاور بالا ببريد. در اين شرايط نياز بيشتري به تأييد توانمندي‌هاي همسرتان داريد. مراقب باشيد كه فقط در وقت‌هاي خاصي او را ترجيح ندهيد و هميشه با وجود سكوت او، براي ابراز محبت عملي و كلامي پيشقدم باشيد.

اين مراعات‌ها سخت است اما همراهي در اين شرايط مي‌تواند امتحان خدا باشد و ذخيره عاطفي شما براي بيشتر شدن خوبي‌هاي همسرتان شود. مطمئن باشيد كه شوهران آرامش‌بخش و با محبت، توانايي پيشرفت‌دادن اخلاقي زنانشان را دارند.

  • ريشه‌يابي علاقه به تنهايي و انزوا

شايد رد پاي ميل به گوشه‌گيري را بشود در قبل از 6‌سالگي و نخستين ارتباط‌هاي اجتماعي افراد پيدا كرد. روش تربيت والدين، خُلق و ژنتيك خانوادگي، اعتماد به نفس و مهارت‌هاي خود فرد، ترس از تمسخر، داشتن اضطراب، هماهنگ نبودن سطح فرد با جمع اطراف او و بسياري از عوامل ديگر در اين عادت مي‌توانند سهم داشته باشند. در اين گروه افراد، مي‌توانيد كساني را پيدا كنيد كه با اقوام درجه يك صميمي‌اند اماارتباط با سايرين را جزو نيازهاي خود نمي‌دانند، يا همينطور افرادي كه در محل كار اجتماعي‌اند اما در خانواده آرام و ساكت هستند. براي كمك به همسر گوشه‌‌گير تا جايي كه مي‌توانيد به‌طور غيرمستقيم يا مستقيم به درك دليل شخصي او براي تنهايي‌طلبي دست پيدا كنيد اما وارد قضاوت درباره‌اش نشويد.

  • مرز عادت و بيماري را بشناسيد

در جريان معمول اين عادت، همسر منزوي دست‌كم به ميزان كمي مي‌تواند درصورت لزوم به بيان احساساتش بپردازد. رودربايستي با ديگران و ناراحتي از حضور در جمع، جريان معمول و اصلي زندگي‌اش را به هم نريخته است و با قدري تخفيف مي‌تواند رضايت ديگران را به‌دست بياورد. اين همسر اگرچه تنهايي را ترجيح مي‌دهد اما با رنج زندگي نمي‌كند و هر‌وقت بخواهد مي‌تواند «نه» بگويد، نظراتش را بيان كند و... اما در شرايط بيمارگونه اين عادت: 1- فرد نه ميلي به ارتباط با همسر و خانواده‌اش دارد و نه لذتي از اين روابط مي‌برد. 2- هميشه فعاليت‌هاي انفرادي را انتخاب مي‌كند. 3- روابط زناشويي با همسرش هم تحت‌تأثير اين عادت اوست. 4- از هيچ فعاليت و شادي‌اي لذت نمي‌برد. 5- تشويق و اعتراض ديگران برايش فرقي ندارد. 6- از نظر عاطفي هميشه سرد و بي‌اعتنا به اتفاق‌هاي اطراف است. در اين شرايط باوجود همه سختي‌هايي كه وجود دارد نياز به ورود يك روانپزشك در رابطه شما وجود دارد.

  • سياست‌هاي زنانه و مرد منزوي

مردي كه در مرز معمولي از درونگرايي به سر مي‌برد، مثل همه، توانايي رفع نيازهاي خانواده‌اش را دارد و بدون تفاوتي با ديگران، از ناتوان و لنگ‌ماندن خانواده‌اش ناراحت مي‌شود. شما با عملي كردن نكته‌هاي زير مي‌توانيد مهارت‌هاي روابط اجتماعي همسرتان را افزايش دهيد:

هرگز به حريم خصوصي‌اش وارد نشويد. تلاش براي اصلاح همسرتان را از احترام به حريم خصوصي او جدا كنيد و اجازه دهيد وقتي عصباني، دلخور يا گرفتار است كمي با خودش تنها باشد. اين احترام شما، در ساير مواقع حرفتان را مؤثرتر مي‌كند.

خط قرمز همه روابطتان را با شوهر خود روي اين مدار نگه داريد كه او همان مردي است كه قابل افتخار است. حفظ غرور مردانه همسرتان او را از اصرار و لجبازي روي عادت منزوي بودنش دور نگه مي‌دارد.

دعوت بيشتر به حضور در جمع را از محفل‌هايي شروع كنيد كه همسرتان آنها را كمي بيشتر ترجيح مي‌دهد؛ مثلا آغاز اين تمرين‌ها در خانواده او يا هرجايي كه خودش تعيين مي‌كند مؤثرتر است.

همسرتان را مجبور نكنيد كه بايد در جمع حرف بزند، دايره رابطه خصوصي شما با همسرتان آنقدر مهم است كه اگر جذابيت، آرامش‌بخشي و تنوعش مدتي در دل همسرتان جا كند، قدرت ابراز خود را در او تقويت مي‌كند و به‌طور غيرمستقيم شما را به خواسته‌تان مي‌رساند.

اگر برعكس همسرتان، فردي فعال و اجتماعي هستيد، تحمل گوشه‌گيري همسرتان برايتان سخت‌تر است اما اين توانايي‌تان اگر مردانگي او را زير سؤال ببرد، اين انزوا مي‌تواند اهرمي براي آزار شما به‌دست همسرتان شود. دنبال كشف توانايي‌هاي منحصربه‌فرد همسرتان باشيد تا او هم حرفي براي گفتن داشته باشد. در اين شرايط زودتر انگيزه‌اي براي پيشرفت اخلاقي پيدا مي‌كند.

داشتن فعاليت يا بازي‌هاي گروهي دونفره يا با فرزندان هم تمرين خوبي براي پيشرفت همسرتان است.

کد خبر 344462

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha