یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۶
۰ نفر

همشهری دو - مریم کمالی‌نژاد : درباره غدیر چه می‌دانید؟ اینکه پیامبر(ص) از آخرین سفر حج خود بازمی‌گشت که به او وحی شد اگر این پیام را به مردم نرسانی رسالت‌ات کامل نخواهد شد و پیامبر(ص) در سرزمین بی‌آب و علف غدیر توقف کرد تا آنها که هنوز نرسیده‌اند، برسند و آنها که پیش‌ترند، بازگردند و پیام مهم او را بشنوند؟

باز عید اومد

تقريبا اغلب ما از غدير همين چند خط را بلديم و آنچه در ذهنمان تصوير مي‌شود، نقاشي 2 فردي است كه با صورت‌هاي نوراني در بالاي تپه‌اي ايستاده‌اند و يكي دست ديگري را بالا برده! از خطبه غدير هم فقط يك خطش را بلديم؛ «هر كه من مولاي اويم، علي(ع) مولاي اوست». خوب است اما كافي نيست؛ خاصه براي والديني كه وظيفه‌ انتقال مفهوم والا و زندگي‌ساز غدير را دارند. اين وظيفه‌اي نيست كه بخواهيم سرسري از آن عبور كنيم، اين دستور مستقيم پيامبر(ص) است كه در همان سرزمين غدير فرمودند كه حاضران به غايبان برسانند. پس هر كسي كه اين پيام به گوش‌اش مي‌رسد رسالت پيام‌رساني بر او واجب مي‌شود.

درباره غدير چه مي‌دانيد؟ اينكه پيامبر(ص) از آخرين سفر حج خود بازمي‌گشت كه به او وحي شد اگر اين پيام را به مردم نرساني رسالت‌ات كامل نخواهد شد و پيامبر(ص) در سرزمين بي‌آب و علف غدير توقف كرد تا آنها كه هنوز نرسيده‌اند، برسند و آنها كه پيش‌ترند، بازگردند و پيام مهم او را بشنوند؟ تقريبا اغلب ما از غدير همين چند خط را بلديم و آنچه در ذهنمان تصوير مي‌شود، نقاشي 2 فردي است كه با صورت‌هاي نوراني در بالاي تپه‌اي ايستاده‌اند و يكي دست ديگري را بالا برده! از خطبه غدير هم فقط يك خطش را بلديم؛ «هر كه من مولاي اويم، علي(ع) مولاي اوست». خوب است اما كافي نيست؛ خاصه براي والديني كه وظيفه‌ انتقال مفهوم والا و زندگي‌ساز غدير را دارند. اين وظيفه‌اي نيست كه بخواهيم سرسري از آن عبور كنيم، اين دستور مستقيم پيامبر(ص) است كه در همان سرزمين غدير فرمودند كه حاضران به غايبان برسانند. پس هر كسي كه اين پيام به گوش‌اش مي‌رسد رسالت پيام‌رساني بر او واجب مي‌شود.

  • نمايش بازي كنيم

اگر در فاميل‌تان بچه‌هاي زيادي هستند كه مي‌توانند شما را در ساختن يك گروه نمايش ياري كنند، يك نمايشنامه‌ ساده از واقعه‌ غدير بنويسيد و با بچه‌ها يكي‌دوساعت، تمرين و بعد جلوي بزرگ‌ترها آن‌را اجرا كنيد. اين كار هم مفهوم را براي كودكان جا مي‌اندازد و در خاطر‌شان مي‌ماند و هم با تحسين و تشويقي كه از بزرگترها دريافت مي‌كنند، اعتماد به نفس‌شان تقويت شده و ربط خوبي بين مفهوم غدير و تشويق شدن برقرار مي‌شود.

  • قرآن همراه ماست

آيات مربوط به عيدغدير كه در قرآن آمده است، همان‌ها كه در همان روزها به پيامبر(ص) وحي شده است را بخوانيد و از كودك بخواهيد در طول يك هفته آنها را همراه با ترجمه حفظ كند. سخت نگيريد، يك آيه‌ و يا حتي بخشي از يك آيه هم كافي است، در پايان هم بابت اين كار ارزشمند به او يك هديه بدهيد.

  • كاردستي درست كنيم

از كودكتان بخواهيد كه از داستان غدير نقاشي كشيده يا كارت تبريك درست كند. با كاغذها و مدادهاي رنگي و اين‌قبيل وسايل كه بچه‌ها عاشق كار كردن با آنها هستند، اين روز را برايشان خاطره‌انگيز كنيد. بعد از درست كردن كارت تبريك‌ها و كشيدن نقاشي‌ها به فرزندتان پيشنهاد بدهيد كه آنها را به بزرگترها يا «سيد»هاي فاميل و آشنا هديه كند. با اين كار محبت و احترام در وجود كودك ريشه خواهد زد.

  • غدير و فرزندان عليع

زمان خوبي است تا به بچه‌ها توضيح دهيد به چه كساني «سيد» مي‌گويند و چرا بايد به آنها احترام بگذاريم. از دوستان و آشنايان، هر كسي را از فرزندان حضرت(ع) محسوب مي‌شود به كودك معرفي كنيد و در روز عيد غدير به همراه فرزندتان به ديدن آنها برويد. بچه‌هايتان را با فرزندان هم‌ سن و سالش كه سيد هم هستند آشنا كنيد و احترام گذاشتن را به آنها بياموزيد. معمولا سيدها هم در اين روز به ديگران عيدي‌ و هديه‌هايي مي‌دهند و همين باعث ارتباط، محبت و احترام دوجانبه خواهد شد.

  • امروز عيد است

عيد و جشن بودن اين روز بايد براي كودك دروني شود. همانطور كه بچه‌ها با نخستين تحركات در اسفندماه متوجه مي‌شوند عيد در راه است براي جشن غدير هم نشانه‌هاي خودش را داشته باشيم؛ مثل خريدن يك لباس سبز يا سفيد خوش‌رنگ و ساده و كم‌هزينه براي كودك، آويزان‌كردن چراغ‌ها و ريسه‌هاي رنگي به در و ديوار و ايوان، مرتب و تميز كردن خانه، درست كردن غذاي مورد علاقه‌ كودك، مهماني رفتن به خانه‌ بزرگترها و شيريني خريدن، درست كردن يا خريدن يك كيك تولد ساده. بچه‌ها با كيك تولد خيلي خوشحال مي‌شوند و هر زماني كه باشد آن روز برايشان خاطره‌انگيز خواهد شد. همه‌ اينها پيشنهاد است و شما مي‌توانيد كارهاي خلاقانه ديگري را كه با سليقه اعضاي خانواده‌تان هم جور است انجام دهيد.

  • از كتاب و نرم افزار استفاده كنيد

اگر مادر و پدري بسيار گرفتار هستيد و نه وقت داستان ساختن داريد و نه توضيح دادن، يا حتي پدر و مادري هستيد كه وظايفتان را انجام داده‌ايد و دنبال چند راه ديگر مي‌گرديد، از كتاب‌ها و نرم‌افزارهاي موجود براي كودكان درباره واقعه‌ غدير استفاده كنيد. برخي از آنها با يك جست‌وجوي ساده در اينترنت قابل دانلود هستند (البته فكر نكنيد منظورمان دانلود غيرقانوني و رعايت نكردن حق كپي رايت است، بلكه منظورمان همان‌هايي است كه صاحب اثر با رضايت كامل براي استفاده بقيه در وبلاگ يا سايتش گذاشته است). اين نرم‌افزارها معمولا بخشي را به داستان‌ غدير اختصاص مي‌دهند كه آيات و روايات مربوطه و خطبه غدير را به زباني ساده در آن مرور مي‌كنند و در ادامه به مطالب سرگرم كننده‌اي همچون رنگ‌آميزي، سرود و شعر خواندن و... است.

کد خبر 346735

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha