مجموع نظرات: ۰
شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۵
۰ نفر

افزایش سهم بازار داروهای تولید داخل در ۳ سال اخیر از حدود ۶۰‌درصد به حدود۷۰ درصد، افزایش میزان صادرات دارو طی ۲سال گذشته، تولید ۹۷درصدی داروی مصرفی در کشور، ورود ۱۰۰قلم دارو به بازار دارویی کشور طی ۳سال گذشته، کاهش حدود ۳۵۰میلیون دلار واردات دارو نسبت به سال ۹۲ و کاهش وابستگی به خارج و ارزان تمام‌شدن خدمات دارویی ازجمله موضوعاتی بود که وزیر بهداشت همزمان با فرا رسیدن روز داروساز درباره آنها سخن گفت.

داروسازی

دكتر سيدحسن هاشمي با بيان اينكه بخش مهمي از حلقه خدمات سلامت در حوزه داروسازي، واقع شده و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي شاهد رشد، توسعه و شكوفايي صنعت داروسازي كشور بوده‌ايم، افزود: داروسازي در واقع رشته‌اي است كه پس از انقلاب خوب رشد كرده و امروز توانسته‌ايم 97درصد داروي مصرفي كشور را در داخل توليد كنيم و بايد توجه كرد كه اگر نمي‌توانستيم اين كار را انجام دهيم، هزينه‌هاي حوزه سلامت ۴ برابر سهمي بود كه اكنون دولت و مردم مي‌پردازند. دكتر هاشمي با بيان اينكه هم‌اكنون ارزش ريالي داروهاي توليد شده در ايران حدود 70درصد مصرف دارويي كشور را شامل مي‌شود، افزود: اين در حالي است كه ارزش دارويي آنها در شروع دولت 62درصد بود و اكنون به 70درصد رسيده است. وزير بهداشت به وارد‌شدن چندين دارو در هرماه به بازار دارويي كشور اشاره كرد و افزود: از آغاز فعاليت دولت تدبير و اميد تاكنون 100قلم داروي جديد با همت داروسازان داخلي در كشور توليد و وارد بازار شده است. ضمن اينكه ما هيچ دارويي را كه پزشكان نسخه نكرده و بيماران استفاده نكرده باشند، رونمايي نكرديم.

وزير بهداشت حوزه داروسازي را نماد مهم الگوي اقتصاد مقاومتي در كشور دانست و افزود: كاهش وابستگي به خارج و ارزان‌تمام‌شدن خدمات دارويي از مهم‌ترين دستاوردهاي 3سال اخير بوده است. هم‌اكنون نيز واردات دارو از خارج كشور نسبت به سال 1392معادل 350ميليون دلار كاهش يافته است. وزير بهداشت، با اشاره به رشد تعداد دانشمندان ايراني در شاخص يك درصد دانشمندان برتر جهان در سال‌هاي اخير افزود: تعداد دانشمندان ايراني در ليست يك درصد برتر جهان از 8نفر در دولت قبل به 36نفر در حال حاضر افزايش يافته است. اين در حالي است كه 50درصد اين دانشمندان، داروسازان كشور هستند و امروز حوزه داروسازي مايه افتخار كشور است.

  • مصرف بي‌رويه دارو و آنتي‌بيوتيك‌ها

دكتر هاشمي همچنين دارو را نياز استراتژيك كشور و مهم‌تر از گندم دانست و گفت: اگر توليد داخل را نداشتيم بايد چهار برابر اين مقدار براي داروهايي هزينه مي‌كرديم كه منشأ آنها كيفيتي متوسط داشت و ما اكنون با يك‌چهارم قيمت، دارو را توليد و عرضه مي‌كنيم. وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي سرانه مصرف دارو را كمتر از همه همسايگان اطراف عنوان كرد و افزود: سرانه مصرفي دارو در كشور متوسط است اما اين به اين معني نيست كه مردم دارو بيشتر استفاده كنند چراكه در بعضي از بيماري‌ها به‌ويژه سرماخوردگي و بيماري‌هاي عفوني مصرف آنتي‌بيوتيك‌ها بي‌رويه و بيشتر از استانداردهاي جهاني است و بايد كمتر شود.

  • نقش داروسازان در طرح تحول نظام

وزير بهداشت همچنين با اشاره به نقش ويژه داروسازان در طرح تحول نظام سلامت، گفت: در ابتداي دولت با بحران دارويي مواجه بوديم، اما با سرعت عمل دولت و همكاري بيمه‌ها، داروسازان و داروخانه‌ها توانستيم در كنترل آن موفق شويم و اين موضوع بسيار حائز اهميت است.

  • چالش تأخير در پرداخت مطالبات

هاشمي با بيان اينكه سهم ريالي بازار توليد داخل دارو از ۶۰ به ۷۰ درصد افزايش يافته است، به چالش‌هاي حوزه دارو اشاره كرد و افزود: يكي از اين چالش‌ها تأخير در پرداخت مطالبات داروخانه‌هاست؛ به‌طوري كه اين تأخير هم از سوي بيمه‌ها و هم از سوي بيمارستان‌ها وجود دارد و مايه شرمندگي ما شده است؛ چرا‌كه بنا نبود مطالبات تا اين حد بي‌پاسخ بماند بلكه قرار بود حداكثر ظرف يك‌ماه بتوانيم تسويه‌حساب كنيم و بيمه‌ها موظف بودند كه از تاريخ تحويل اسناد از بيمارستان‌هاي دولتي، طي 2هفته ۶۰ درصد مطالبات و طي 2‌ماه ۴۰ درصد باقيمانده را پرداخت كنند. هاشمي در ادامه به اقتصاد داروخانه‌ها اشاره كرد و گفت: من فكر مي‌كنم اين سبك اداره داروخانه‌ها اقتصادي نيست. اگر انجمن داروسازان بتواند منابع پراكنده داروسازان را در كشور تجميع كند، فكر مي‌كنم كه اقتصادي خواهد بود.

  • حاشيه وزير در هفته دولت؛ از افتتاح دوباره تا گيركردن در آسانسور!

سيدحسن هاشمي، وزير بهداشت در جريان سفرهاي خود به مناسبت هفته دولت به استان‌هاي خراسان جنوبي و رضوي رفت و از دانشكده پرستاري و بيمارستان شهيد مصطفي خميني شهرستان طبس بازديد كرد. در جريان اين بازديد، وزير بهداشت بخش اعصاب و روان و پست سي‌سي‌يوي اين بيمارستان را كه براي افتتاح روبان بسته شده ‌بود، قيچي نكرد و گفت كه اين بخش قبلا افتتاح شده و از آن تنها بازديد خواهم كرد. در ادامه اين بازديد، دكتر قاضي‌زاده كه براي ديدن طبقه‌هاي بالاي اين بيمارستان قصد استفاده از آسانسور را داشت، به‌دليل ازدحام و اضافه ظرفيت، براي دقايقي در بين طبقات ماند و پس از آن، تمام حاضران در آسانسور به سلامت خارج شدند! 

کد خبر 344450

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha