مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۹
۰ نفر

۲۶تیرماه بود که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پــزشـــکی از تـاســـیس داروخانه‌های گیاهی در کشور خبر داد و گفت: آیین‌نامه داروخانه‌های یادشده ابلاغ شده و مجوز آنها به‌زودی صادر می‌شود.

داروسازان

پس از اين ابلاغ و با وجود حمايت وزارت بهداشت از راه‌اندازي داروخانه‌هاي گياهي بسياري از داروسازان نسبت به افتتاح اين داروخانه‌ها اعتراض كردند. در نتيجه اين مخالفت‌ها و پس از نشست بي‌نتيجه ميان نمايندگان داروسازان با مديران سازمان غذا و دارو درباره موضوع تاسيس داروخانه‌هاي گياهي و بررسي نقاط ضعف و قوت آيين‌نامه ابلاغي وزارت بهداشت درخصوص داروخانه‌هاي گياهي، روز گذشته جمع كثيري از داروسازان در اعتراض به سياست‌هاي اين وزارتخانه مقابل وزارت بهداشت تجمع كردند و از وزير بهداشت خواستار ابطال آيين‌نامه مذكور شدند.

در پي اعتراضات رخ داده، رئيس سازمان غذا و دارو با بيان اينكه تاسيس داروخانه‌هاي سنتي تهديدي براي داروخانه‌هاي كشور نيست، گفت: ابلاغ آيين‌نامه «تاسيس داروخانه‌هاي طبيعي و سنتي» نخستين‌بار حدود 17سال پيش و در سال77 مطرح و براي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور ابلاغ شده و صحبت داروسازان مبني بر اينكه تاسيس داروخانه‌هاي سنتي منجر به بر هم ريختن نظام داروخانه‌ها مي‌شود، صحيح نيست و چنين چيزي امكان ندارد؛ يعني نگراني‌اي است كه بيش از حد بزرگ شده است.

ديناروند با بيان اينكه اطمينان دارم اين آيين‌نامه آسيبي به داروسازي كشور نمي‌رساند، افزود: ممكن است برخي اعتراضات هم شائبه يارگيري صنفي براي انتخابات انجمن داروسازان داشته باشد كه برخي بخواهند از اين موضوع سوء‌استفاده كنند. البته گروهي از داروسازان نيز موافق اين آيين‌نامه هستند. به هرحال جامعه داروسازان 20هزار نفر هستند و ما به اعتراض نيم تا يك درصدي اين جمعيت هم گوش مي‌دهيم و تا آنجايي كه امكان داشته باشد، نظرات آنها را درنظر مي‌گيريم.

معاون وزير بهداشت همچنين گفت: «اين آيين‌نامه مصوبه ستاد توسعه طب سنتي وزارت بهداشت را دارد. داروخانه‌هاي سنتي طبق آيين‌نامه‌ ابلاغي، فقط توسط داروسازان قابل تاسيس است و اين افراد بايد داروخانه‌هاي گياهي را اداره كنند.»

  • نظام دارويي كشور آشفته مي‌شود

اما انجمن داروسازان ايران مخالف اين قانون جديد است. دكتر عليرضا شهرياري، نايب‌رئيس اين انجمن در گفت‌وگو با همشهري، درباره مخالفت با تاسيس داروخانه‌هاي گياهي مي‌گويد: كشور ما داراي پتانسيل بالايي براي بهره‌برداري از مزاياي فرآورده‌هاي دارويي است ولي روش نهادينه‌كردن آن، راه‌اندازي داروخانه سنتي در موازات داروخانه‌هاي شيميايي نيست. همچنين دارو‌سازي‌ به شكل مدرن و امروزي حدود يك صدسال در ايران سابقه دارد و ما با تكيه بر تجربيات شكل‌گرفته در طول اين سال‌ها و با اطمينان از توانمندي داروخانه‌هاي موجود مي‌گوييم كه نتيجه تاسيس داروخانه‌هاي گياهي، آشفته‌ساختن فضاي دارويي كشور است. شهرياري معتقد است كه وزارت بهداشت، دغدغه ساماندهي عطاري‌ها را دارد و اين نگراني يك مسئله بسيار جدي است و داروسازان نيز درخصوص انحرافاتي كه در اين حوزه اتفاق افتاده، پيش‌آگهي داده‌اند و آمادگي دارند كه بخشي از داروخانه‌هاي موجود را به بحث داروهاي گياهي اختصاص دهند ولي بازهم مسئله ساماندهي عطاري‌ها به قوت خود باقي مي‌ماند.

  • همه كميسيون‌هاي مشورتي مخالفند

دكتر محمود فاضل، عضو شوراي‌عالي نظام پزشكي با اشاره به مخالفت كميسيون‌هاي مختلف در كشور با ابلاغيه اخير مي‌گويد: دولت‌ها در سراسر دنيا به اين نتيجه رسيده‌اند كه بايد از رأي و نظر كميسيون‌هاي مشورتي و انجمن‌هاي تخصصي استفاده كنند. وقتي صاحب‌نظران و فعالان يك حوزه به‌صورت دسته‌جمعي مخالف يك برنامه هستند، واقعا منطقي نيست كه وزارت بهداشت نسبت به اجراي آن اصرار كند. ضمن اينكه اين آيين‌نامه قطعا درصورت ارجاع به ديوان عدالت اداري به دلايل تعارض‌هاي مختلف با اسناد بالادستي ابطال خواهد شد.

  • دليل ريشه‌اي ندارد

دكتر اميد سبزواري، رئيس انجمن متخصصان علوم دارويي هم معتقد است كه نياز ريشه‌اي براي تاسيس داروخانه‌هاي گياهي وجود ندارد. وي مي‌گويد: اگر بستر‌سازي‌ مناسب صورت بگيرد، قطعا همين داروخانه‌هاي موجود مي‌توانند در زمينه داروهاي گياهي ارائه خدمات كنند. عدم‌توان ساماندهي عطاري‌ها دليل نمي‌شود كه برويم يك مؤسسه ديگر در موازات آن ايجاد كنيم.

  • بدون بيمه، اميدي به همه‌گيرشدن طب سنتي نيست

اما موضوع پوشش بيمه‌اي داروهاي گياهي از مسائلي است كه مورد توجه است چراكه همچنان داروهاي گياهي و سنتي، تحت‌پوشش بيمه نيست و بيماران بايد از جيب خود هزينه تهيه داروها را بپردازند. اين در حالي است كه تا زماني‌كه بيمه‌ها پاي كار نيايند و براي حمايت بيمه‌اي از خدمات طب سنتي و داروهاي گياهي پيشقدم نشوند، نمي‌توان به همه‌گيرشدن طب سنتي در كشور اميد چنداني داشت. ضمن اينكه وزير بهداشت نيز درباره پوشش بيمه‌اي داروهاي گياهي گفته است: پيشنهاد پوشش بيمه‌اي داروهاي گياهي به شوراي‌عالي بيمه ارائه شده است اما مي‌دانيم كه بيمه‌ها با مشكلات مالي شديدي روبه‌رو هستند و طلبكاران زيادي دارند.

کد خبر 342360

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha