مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۹
۰ نفر

عمید نمازی‌خواه: فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 باعث تحولات عظیمی در معادلات نظامی آسیا و بهتر است بگوییم دنیا شد.

روسیه پس از این تحول، برای اینکه بتواند قدرت خود را در مقابل آمریکا حفظ کند، شروع به انتخاب چند کشور دیگر کرد تا با اعطای برخی توانمندی‌ها و تکنولوژی‌های نظامی، علاوه بر وابسته کردن آن‌ها به خود، رأی آن‌ها را نیز برای پیشبرد مقاصدش جلب کند.

تمامی این حرکات برای جلوگیری از تک قطبی شدن دنیا و بزرگ‌تر شدن کلانتری به نام ایالات متحده آمریکا بود.

البته روی دیگر این سکه، سودی بود که روسیه از فروش تسلیحات به دست می‌آورد و تمامی هزینه‌های ارتش خود را از همین راه تأمین می‌کرد.

یکی از اولین و بهترین انتخاب‌های روسیه برای فروش تسلیحات و فناوری‌های نظامی بدون شک چین بود.

چین با یک میلیارد و300 میلیون جمعیت و امتیاز حق وتو در سازمان ملل بدون شک مهره خوبی برای بازی در مقابل آمریکا بود. راهبرد خوب روسیه را نمی‌توان نادیده گرفت ولی یکی از مشکلاتی که هم اکنون برای روسیه به وجود آمده، چین است.

سال گذشته رئیس‌جمهوری چین اعلام کرد که تا 20 سال آینده چین بزرگترین و یکی از مدرن‌ترین ارتش‌های جهان را خواهد داشت که این موضوع باعث نگرانی‌های بسیاری برای آمریکا و روسیه شد زیرا بودجه خرید تسلیحات نظامی از روسیه را هم کم کرد و دیگر چین به تکنولوژی‌هایی دست یافته بود که می‌توانست در بسیاری از امور خودکفا شود.

این موضوع علاوه بر ضرر روسیه باعث نگرانی شدید روسیه شد ولی دیگر کار از کار گذشته و چین در مسیر دستیابی به تکنولوژی‌های مدرن هوافضا بود به گونه‌ای که اخیراً  چین همزمان با آغاز شمارش معکوس برای فرستادن انسان به کره ماه طی 15 سال اعلام کرد که نخستین مدارگرد قمری خود را در هفته جاری پرتاب می‌کند در بیشتر رسانه‌های جهان منتشر شد.

پرتاب مدارگرد برای چهارشنبه آینده برنامه‌ریزی شده است که البته شرایط آب و هوایی و آسمانی نیز در نظر گرفته خواهد شد. به گفته دانشمندان، دوربین‌های پیشرفته و طیف‌سنج‌های پرتو ایکس روی این مدارگرد نصب شده است.

مدارگرد «chang'e 1» برای تهیه تصاویر3 بعدی از سطح کره ماه و تجزیه و تحلیل غبار ماه ارسال می‌شود.

ولی نکته اساسی این است که پایه تکنولوژی ساخت موشک‌های فضایی (به جز طراحی سامانه پرتاب و نیروی پیشران) با موشک‌های دوربرد بالستیک یکی است.

به این ترتیب دیگر صحنه نبرد شطرنج جهانی با3 وزیر انجام خواهد شد. زیرا علاوه بر حضور قدرتمند ایالات متحده آمریکا و روسیه در زمینه صنایع هوافضا، کشور چین هم مهره گردان مهمی محسوب می‌شود.

البته هنوز فاصله بسیاری بین پیشرفت چین و 2 کشور آمریکا و روسیه وجود دارد. ولی پرتاب یک مدارگرد قمری به معنی دستیابی به تکنولوژی ساخت انواع موشک‌های دوربرد است و شاید نوید میمونی برای روسیه نباشد.

کد خبر 34445

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز